A kedvezőtlen pénzügyi helyzet ellenére is vannak olyan vállalkozók, akik megvalósítandó, a világot megváltani vágyó ötletekkel rendelkeznek. Az [origo] által is támogatott Barcamp konferencia startupversenyén okostelefonos péksütemény áruda, mozgásra biztató virtuális figura és mobilos közösségi oldal indult a fődíjért. Az induló vállalkozások mindegyike tényként kezelte az okostelefonok elterjedését. A verseny összes résztvevője arra épít, hogy az emberek zsebében van az azonnali internethozzáférést nyújtó, a mindennapi életbe tökéletesen beépülő eszköz.
A zsűri a Webee nevű, nemzetközi piacra tervezett oldal az összes közösségi csatornát aktívan használó emberek követését tenné egyszerűbbé tevő alkalmazást találta a legjobbnak. A magánélet megosztásától tartó magyar netezők valószínűleg nem szeretnek bele a Facebook idővonalához hasonló szolgáltatásba, ám elképzelhető, hogy jövőre már a Szilícium-völgy egyik magyar sztárja lesz a cég.
A Weebee kezelőfelülete
Mozgásra biztat a telefonos tamagocsi
Lefogyni nem egyszerű, különösen akkor nem, ha az ember könnyen elveszti a lelkesedését. A határozatlan fogyókúrázóknak kíván segíteni a Movetama nevű okostelefonos alkalmazás. Az applikáció egy olyan tamagocsit tartalmaz, amit nem a gondoskodással, hanem mozgással lehet felnevelni. A sportolással életben tartható virtuális lény ugyan akkor sem hal meg, ha a felhasználó feladja az edzésprogramot, hanem angyallá válik, jelezve a fogyókúra sikertelenségét.
A mozgás érzékeléséhez nem kell különleges hardver, az okostelefonok beépített GPS-e elég ahhoz, hogy megmérje, mennyit mozgott a tulajdonos. A szoftver még nincs kész, a tamagocsik animációin dolgozik a magyar fejlesztésű Movetama. Ha viszont elkészül, akkor az összes nagy okostelefon platformra elérhető lesz. A szoftver négy hétig ingyenesen lesz tesztelhető, egy teljes féléves edzésprogram pedig nagyjából ezer forintba kerül majd. A Movetama fejlesztői nem azt várják felhasználóiktól, hogy profi sportolóvá váljanak, csak azt várják el a fogyókúrázóktól, hogy a napi mozgásmennyiségüknek eleget tegyenek.
Pék a falon
A reggeli péksütemények beszerzését akarja megreformálni a Poster Shopper nevű induló vállalkozás. Használatához egy QR kódokat tartalmazó poszterre és egy kódok leolvasására szükséges okostelefonra van szükség. A felhasználó reggel befotózhaja annak a péksüteménynek a kódját, amit aznap reggelizni szeretne, az étel árát pedig közvetlenül a telefonrólki is fizetheti, munkába menet pedig a boltban fel is markolhatja sorbanállás nélkül azt.
A vállalkozás házhozszállítást is vállalna, így arra is lesz lehetőség, hogy a rendelős ebédhez hasonlóan a reggeli is az irodába érkezzen. Az elképzelés egyetlen hátránya, hogy a kényelmi díjjal és a szállítással drágábban lehet így hozzájutni a péksüteményekhez. A mobilos parkolásnál vagy a több ezer forintos, telefonon megvehető autópályamatricánál a kényelmi díj csupán töredéke az árnak. Egy száz-kétszáz forintos tepertős pogácsának vagy buktának viszont akár negyede is lehet a szolgáltatás ára.
Az a barátom, aki közel van
A világban szétszórt ismerősöket egy felületen tömörítő közösségi oldalak ellentétét találta ki a Loki nevű alkalmazást fejlesztő csapat. Az iPhone-ra készülő program a telefon GPS-ét használja, hogy megtalálja a közelben lévő felhasználókat. A hozzászólásokat, megosztásokat csak azok látják, akik a telefonjuk szerint a környéken vannak. Az ötlet nem teljesen új, a Color nevű iPhone-os fényképezős alkalmazás is hasonló elvek mentén osztotta meg az elkészült fotókat.
A Loki azonban nem csak fotókkal működik, hanem szövegekkel is. Egy koncert vagy fesztivál résztvevői az appon keresztül megbeszélhetik a történéseket, vagy épp kitalálhatják, hogy hol isznak meg egy sört két banda fellépése között. Az okostelefonos alkalmazásban a zsűri is látott fantáziát, a harmadik díjat a Loki kapta.
Szabadon engedték a fantáziájukat
Nem az okostelefonos péküzlet volt a Barcamp startupversenyének legelrugaszkodottabb ötlete. Volt olyan szolgáltatás, amely a Richie Rich rajzfilmekben látott számítógépen megjelenített ruhásszekrényt valósítaná meg úgy, hogy egy telefon képernyőjén is meg lehessen nézni a gardróbot. A második díjat pedig egy az üzleteket és a vásárlókat összekötő, a postaládát megtöltő reklámújságok trónjára törő Tikkin nevű szolgáltatás kapta.