A Google megváltozott céges kultúrájára panaszkodik a Microsofthoz visszatérő James Whittaker blogbejegyzésében. A mérnök 2009-ben pártolt át a Microsofttól a Google-hoz, ahol a Google+ közösségi oldal alkalmazásprogramozási felületeiért (API) felelős vezető volt. Távozását azzal indokolta, hogy a cégen belül központi szerepet kaptak a reklámok, és eltűnőben van a technológiai innováció támogatása.
"Valójában a Google mindig egy hirdetési cég volt, de az elmúlt három évben nem éreztem ezt rajta. Úgy volt reklámcég a Google, ahogy egy jó tévéműsor a reklámokról szól: a jó tartalom vonzza a hirdetőket" - írta a mérnök a Microsoft fejlesztői oldalán vezetett blogjában.
Szabad mérnökök paradicsoma volt a Google
Whitaker szerint Eric Schmidt vezetése alatt a cég mérnökeinek többségének nem kellett szembesülnie azzal, miből származik a Google pénze. A hirdetések a háttérben maradtak: mindeki tudta, de a reklámok kiszolgálását végző rendszereket fejlesztő emberek dolgoztak csak annak teljes tudatában, hogy mivel foglalkozik valójában a Google. A többi mérnök számára a Google egy technológiai innovációval foglalkozó cég volt, ami több módon bátorította az embereit arra, hogy találjanak ki zseniális dolgokat és valósítsák meg azokat.
Önmagát vezető autó fejlesztésére még van embere a Google-nek
A cég feltalálói díjakkal, bónuszokkal és a munkaidő húsz százalékának hobbicélra való átengedésével honorálta az újító gondolatokat. Ebből a környezetből nőtt ki a Gmail levelezőszolgáltatás, a Chrome böngésző és több olyan fejlesztés, ami most a Google fő termékei között szerepel. Whittaker szerint bőven voltak besült ötletek is, de a cég megtanulta hogyan lehet gyorsan tudomásul venni a bukást, és tanulni a hibákból.
A Google+ minden rossz gyökere
A Google korábbi szellemét a Facebookkal szembeni verseny változtatta meg a mérnök szerint. Larry Page, a cég alapítója azért vette át a Google vezetését Eric Schmidttől, hogy a Facebook jelentette fenyegetésre elkészítse a Google válaszát. Ez lett a Google+, amibe elkezdték integrálni az addig viszonylagos önállóságot élvező Google termékeket. Ami nem illett ebbe a képbe, azt feleslegesenek, zavarónak minősítették - írja Whittaker.
A túlzott kíváncsiságot a Larry Page vezette Google legfőbb bűne
"Eltűnt a régi Google, ami okos embereket vett fel, és lehetőséget adott nekik, hogy feltalálják a jövőt. Az új Google tudta, hogy milyennek kell lennie a jövőnek, nem voltak kétségei. Az alkalmazottak elrontották, céges közbelépés kell, hogy helyrehozzák" - írja a csalódott vezető mérnök. Whittaker távozásában szerepet játszhatott az is, hogy a blogbejegyzés alapján a mérnök szívből gyűlöli a reklámokat. Kitér arra is, hogy a Gmailben megjelenő szöveges hirdetésekkel sincs kibékülve. A közösségi információkkal felturbózott, a keresőben ajánlott hirdetéseket pedig egyenesen utálta Whittaker, aki úgy érezte, hogy a Google dolgokat akar rátukmálni internetezés közben.
Érezni a bizalmatlanságot a Google-ben
Whittaker írása máris a nap egyik legtöbbet vitatott cikkévé vált. A CNet amerikai technológiai hírportál újságírója szerint a mérnök naiv volt, és későn vette észre, miből van pénze valójában a cégnek. Vannak azonban olyanok is - például a hagyományosan éles hangú cikkeket jegyző The Register brit hírportál munkatársa - aki szerint olyan aggályokat is megemlít az új Google kapcsán Whittaker, amik többeket nyugtalanítanak. Koránt sincs mindenki meggyőződve arról, hogy a Google jó tempóban megy jó irányba, ez pedig rossz hír a Larry Page vezette cégnek.