A Google 1998-as megjelenése megjelenése óta nem igazán változott az internetes keresés. A felhasználó kulcsszavakat ír be, a szoftver pedig olyan oldalakat listáz ki, amelyeken a szöveg megtalálható. Az utóbbi években szűrésekkel, a találati lista személyre szabásával ugyan pontosítottak a keresőcégek, de az alapelvekhez nem nyúltak hozzá.
"A keresés nagyon jó már a weboldalak megtalálásában, ám ennél többre is képessé tehetjük: tudást is dobhat találatként" - mondta Shashindhar Thakur, a Google egyik vezető mérnöke a New Scientistnek. A különböző weboldalakra mutató linkek nem számítanak tökéletes válasznak egy-egy kérdésre, és ezt a Google is tudja. Calculator nevű, a keresőbe épített szolgáltatása például a négy alapművelet mellett egészen bonyolult műveletek végrehajtására is képes, ha azok a megfelelő fizikai mennyiségeket alkalmazzák és a felhasználó jól írta be a képletet. A jövő azonban ennél többet rejt: a keresők megtanulnak egyszerű válaszokat adni, és bonyolult kérdésekre válaszolni
A tényeket csak röviden
Nem csak a matematikai műveletekre felesleges szövegként rákeresni. A "Fradi stadion" kifejezésre az FTC stadionjának a címét sőt térképét várja az internetező, ahelyett, hogy egy olyan oldal linkjét kapná, ahonnan leolvashatja a szükséges információkat. Egy maréknyi keresőszóra, néhány típusa már ilyen választ ad a Google és legnagyobb konkurenciája a Microsoft által üzemeltetett Bing is, a jövőben azonban ezek száma nőni fog a New Scientist szerint.
Csak néha igazít útba a Google, ha helyet keresünk
Az elmúlt években mindkét kereső óriási adatbázisokat épített nyilávnosan elérhető adatforrásokból, a Wikipédiából, kereskedelmi és tesztoldalakból. "Minden információ megvan a weben elszórva, ami leír egy tárgyat. A kihívás ezek összegyűjtése" - mondta Stefan Weitz, a Bing kereső igazgatója.
Milliárdnyi összefüggés közt tallóz
A begyűjtött adatokat a céges belső adatbázisaival - például a Google térképes és utcafotós programjaival gyűjtött adatokkal - is összekötik. Ebből olyan gráf készül, amely az emberek, helyek, tárgyak viszonyátis tartalmazza. Thakur szerint a Google gráfjában 500 millió elem van, és viszonyok tízezrei kötik őket össze. A Bing igazgatója pedig arról számolt be, hogy 350 millió elemmel rendelkezik a keresőjük.
A Google adatkeresője a korábbi keresések során hasznosnak bizonyult adatokat mutatja meg a felhasználónak. A kuvasz keresőszóra például a kutyaméretét, súlyát és egyéb adatait jeleníti meg, a kapcsolódó oldalak linkjeivel együtt. A Bing Snapshot nevű nézete más elven működik: a hagyományos keresésekhez hasonlóan linklistát fog kínálni, ám ha a felhasználó a link felé áll az egérrel, akkor választhat a kapcsolódó elemek között. Egy éttermekről szóló találati listában például asztalt is lehet majd foglalni, de az egyes helyek értékeléseit is el lehet olvasni. Weitz szerint a Bing azokat a funkciókat akarja felkínálni, amikre az embereknek valójában szükségük van, amikor keresnek.
Emberül tanulnak a webkeresők
Az adatok megtanulása csak a fejlesztés egyik iránya, a cégek azt is meg akarják oldani, hogy a keresők megtanulják feldolgozni a mondat formájában érkező kérdéseket. A jövőben a Google talán azt is meg tudja mondani, hogy "merre van a legközelebbi metróállomás?" A funkció nem lesz egyedülálló újdonság, a Stephen Wolfram matematikus által vezetett Wolfram Research Company nevű cég Alpha nevű keresője már képes megbirkózni a bonyolult mondatokkal. A komputációs keresőnek nevezett eszköz képes például elosztani Kenya területét Barack Obama életkorával úgy, hogy a felhasználónak egyik adatot sem kell tudnia, elég ha egy jól formált mondatban megkéri rá a weboldalt.
Megdöbbentően sokat tud a Wolfram Alpha
A Wolfram Alpha mögött kétszázfős csapat dolgozik, akik a kereső által használt adatbázisokat tartják karban. A kereső elsődlegesen számításokra használható, az Alpha dolgozik például az iPhone-ok Siri nevű hangfelismerős funkciójának feladott példák megoldásán.
A keresők fejlesztői szemei előtt nem holmi álomkép lebeg, informatikusok egy csoportja már létrehozta azt a gépet, amely egy trükkös kvízjátékban le tudta győzni Amerika két legjobb játékosát. A Watson nevű géphez azonban még a Google-énél is komolyabb adatbázis, óriási csoport által felépített szoftver és az IBM csúcskategóriás szervereire van szükség. Követendő célnak azonban megfelel a Watson: már csak be kell zsúfolni ezt a tudást a laptopokba és okostelefonokba.