Nem ritka a technológiában, hogy egy-egy találmány csak évtizedekkel a kigondolása után válik használhatóvá. Gyakran várni kell, hogy az ipar le tudja gyártani kellő minőségben az alkatrészeket, amelyek egy nagy áttörésnek számító eszközhöz szükségesek. Az Edison által tervezett akkumulátor azonban rekorder lehet: közel egy évszázaddal a feltalálása után kerülhet vissza az elektromos autókba, ahová Edison eredetileg is szánta azokat - adta hírül a BBC online kiadása.
Már az eredeti nikkel-vas akkumulátorokat is korai elektromos autókba szánták. A tömeges felhasználást azonban akadályozta, hogy az Edison-féle telepet hosszú órákon keresztül kellett tölteni. A Standford kutatói által kidolgozott változatban egy atom vastag grafén réteggel javították fel az akkut. Erre a grafén rétegre növesztettek vasoxid anódot és nikkel-hidroxid katódot. Az eljárással ezerszeresére növelték az akkuk töltési sebességét.
Máig működnek Edison autói (forrás: Wikimedia Commons)
A kutatók által elkészített prototípus még nem elég erős, hogy autókat hajtson meg, épp csak egy zseblámpa üzemben tartásához elég. A stanfordi kutatócsapat szerint azonban a jövőben a nikkel-vas akkuk ki fogják egészíteni a ma használt lítium-ion telepeket: amikor nagy gyosulásra, nagy energiára van szükség, akkor az új akkukból fognak energiát szerezni az elektromos autók.
A nikkel-vas akkut Edison maga is használta korai elektromos autók meghajtására. A telep lényegesen jobb energiasűrűséggel bírt, mint a korabeli egyéb akkumulátorok. Ráadásul az eszköz meglepően tartósnak bizonyult: a nikkel-vas akkumulátor társaság honlapja szerint több olyan Edison-kocsi van múzeumi gyűjteményekben, amelyeket az 1900-as évek elején gyártottak, és a mai napig működnek.