Évekkel ezelőtt a magukra valamit is adó szállodák, éttermek vagy üzletek is honlapfejlesztési versenybe kezdtek: ennek sok esetben egy multimédiás elemekkel túlságosan megpakolt honlap lett az eredménye, amely ugyan zenélt, tele volt animációval, videókkal, de a készítők igyekezete dacára mégsem lehetett komfortosan használni.
2012-ben a túl fejlett honlap a probléma
Dacára annak, hogy az okostelefonok és táblagépek lassan ki tudják váltani a hagyományos számítógépeket, a belépő látogatót háttérzenével és diashow-val fogadó, Flashben készült honlapok manapság is gondot jelentenek. Ezeket ugyanis nem, vagy csak nagyon komplikáltan lehet megnyitni okostelefonon, az iPhone-hoz például egyáltalán nem érhető el a Flash, de a technológia az Android platformról is kikopóban van.
Pedig soha nem volt még ilyen fontos, hogy egy honlapot mobiltelefonról is meg lehessen nézni. A Google statisztikái szerint az utóbbi három évben a hazai felhasználók körében is hét-nyolcszorosára növekedett a telefonról indított keresések száma, amelyek közül leginkább az utazással, szórakozással vagy boltok felkutatásával kapcsolatos tartalmak emelkednek ki. Magyarországon már csaknem minden második használatban lévő mobil okostelefon, a felhasználók többsége pedig a Google szolgáltatásait hívja segítségül, ha közeli boltot, éttermet vagy mondjuk szervizt szeretne felkutatni.
A legfontosabb vevőmágnest felejtik ki a hazai cégek
Miért más, ha okostelefonon keresünk? Mert a készülék automatikusan továbbítja tartózkodási helyünket (ha ezt nem tiltottuk le), így a Google keresője képes a közelben lévő boltokat vagy szállásokat ajánlani. Sebestyén Márton, a keresőoptimalizálással foglalkozó SEOLab ügyvezetője az [origo]-nak elmondta, hogy a Google találati listáján előkelőbb helyre kerülhetnek azok a honlapok, amelyeket működtetőik a keresőcég térképébe, illetve a Places/Helyek szolgáltatásában hoztak létre, tehát a kereső ismeri az üzletek, szálláshelyek földrajzi elhelyezkedését is.
Ez egyszerű, bár kissé időigényes folyamat, mivel a regisztrációhoz a keresőcég postán küldi ki a PIN kódot a vállalkozás postacímére - hiszen a levelet csak a vállalkozás munkatársa veheti kezébe. Sebestyén tapasztalatai szerint ezt a műveletet sok hazai, saját honlappal rendelkező cég vezetője elmulasztja, pedig egy büfé, vízibicikli-kölcsönző, fodrászat, autószerviz vagy más hasonló mikrovállalkozás esetén mostanra ez a legfontosabb vevővonzó internetes fogás, hiszen tipikusan ilyen szolgáltatókból keresik az emberek a legközelebb esőt.
Az okostelefonnal felszerelkezett felhasználók millióinak apró képernyőjén kulcsfontosságú jó helyre kerülni. Ha valaki étteremre vagy cipőboltra keres rá a telefonján, feltehetően közvetlenül vásárolni akar, tehát kiemelten hasznos látogatója a vállalkozás honlapjának, telefonnal a kézben pedig nem fog hosszasan bogarászni, hanem az első néhány, a felhasználóktól legjobb értékeléseket kapó alternatívából választ.
Cégek torkán nyomják le a Google+-t
A keresőoptimalizálással foglalkozó szakember szerint a Google a Facebooktól teljesen eltérő stratégiával próbálja elterjeszteni saját közösségi szolgáltatását, a Google+-t. A keresőcég nem ért el túl nagy sikert a Facebookot favorizáló felhasználók körében, ezért inkább a vállalkozásokra gyakorolnak nyomást a közösségi szolgáltatások használata érdekében. Az a cég, amely aktívan használja a Google+ részét képező Places/Helyek szolgáltatást, automatikusan jobb helyezést kap a többieknél, amennyiben a felhasznalók értékelik, illetve plusszolják a szolgáltatást és az oldal tartalmát.
A közösségi média egyre nagyobb szerepet kap a Google keresési eredményeiben: azt, hogy egy felhasználó monitorjának vagy okostelefonjának képernyőjén mi kerül kiemelt helyre, nemsokára az is befolyásolni fogja, hogy ismerősei közül az adott üzletet, éttermet vagy szolgáltatást hogyan értékelték a Google+-on. Mivel a rivális Facebookon lekattintott lájkok semmilyen módon nem befolyásol a Google-os eredményeket, a cégeknek rá kell venniük ügyfeleiket, hogy a keresőcég közösségi oldalán adjanak le jó értékelést a honlapjukra: minél többen kattintanak a +1 gombokra, annál jobb helyezést kap egy adott oldal a találatok között.
Bár jelenleg a Google+-t a Facebookhoz képest csak a felhasználók töredéke használja, Sebestyén Márton arra számít, hogy a keresőn való jobb helyezésért folyó küzdelemben a boltok és szolgáltatók különféle ajándékokkal próbálják majd rávenni ügyfeleiket oldalaik értékelésére. Jelenleg ugyanis gyakorlatilag semmit sem befolyásol, hogy egy szálloda vagy ruhabolt hány facebookos rajongóval rendelkezik, ha azonban a Google-helyezés is ezen múlik majd, a cégek mindent eszközt be fognak vetni: ingyenes koktéllal, kedvezménykuponokkal fogják ösztönözni értékelőiket - eleinte feltehetően eléggé idegesítő módon, ahogy a lájkvadász facebookos akciók esetén. Noha a Google+-t itthon is alig használja valaki, a Gmail, a YouTube vagy a Picasa miatt a magyar internetezők többsége is rendelkezik Google-fiókkal, így a +1 gomb lekattintásától csak egyetlen kis lépés választja el.
Puritán mobiloldal hozhatja a legtöbb vevőt
Sebestyén Márton szerint egy csillogó-villogó honlapnál több hasznot hozhat a konyhára, ha egy cég mobiltelefonra optimalizált honlapot készíttet magának: ez járulékos szolgáltatásokkal együtt nagyjából százezer forintos költségtől már elérhető. Olyan univerzális megoldás nem létezik, ami PC-n, telefonon és tableten is egyforma minőséget biztosít, az azonban megoldható, hogy a telefonról érkező látogatót egy alternatív oldalra irányítsák át.
A mobilfelületnek puritán felépítésűnek kell lennie, hogy az olcsóbb okosmobilok képernyőin is kényelmes legyen használni, és praktikus, ha a mérete is kicsi, hogy hamar betöltődjön. Egy ilyen oldalon célszerű a nyitvatartást, telefonszámot, címet és beágyazott térképet elhelyezni, ezen felül pedig néhány menüpontnyi tartalomba sűríteni a legfontosabb információkat, például az étlapot, a szobák árát vagy akár a szerelési díjakat.