A Google következő generációját a logikai kapcsolatokkal megspékelt keresőszavak helyett a konkrétan feltett kérdésekre válaszolni képes szolgáltatás jelenti majd - mondta el Jack Menzel, a társaság keresőjének vezető fejlesztője a Google londoni központjában tartott sajtóeseményen, amelyen az [origo] is részt vesz.
Az ennek alapját képező algoritmus, a tudásgrafikon (Knowledge Graph) létrehozását még tavaly jelentette be a társaság. Menzel magyarázata szerint a tudásgrafikon tulajdonképpen a való világról készült adatbázist jelent, amelyben jelenleg 570 millió cikk szerepel, többek közt ismert emberek, helyek és fogalmak, de például növények is.
Platánból a fát és az éttermet is ismeri
Ez teszi lehetővé például, hogy a platán szóra ne csak egy növényt, hanem például egy közeli éttermet is képes legyen előkeresni a Google. Előbbire nagyobb esély van, ha otthon, a számítógép előtt ütjük be a fa nevét, ha azonban az autóban ülve bemondjuk majd az okostelefonba, a kereső biztosan az azonos nevű éttermet részesíti majd előnyben a találatok között, hiszen valószínűbb, hogy nem botanikai tájékoztatásra vágyik a felhasználó - magyarázta Menzel, természetesen egy más, magyar felhasználók számára kevésbé érzékletes példával.
A Google Now nevű szolgáltatás tulajdonképpen ennek az előfutára, ez azonban még csak korlátozott képességekkel rendelkezik, például automatikusan le tudja kérdezni a forgalmi információkat a lefedett országokban, így ha dugó van, a készülék jelez, ha hamarabb kell elindulni. Ha valaki a reptérre megy, a Now automatikusan képes megnyitni a mobilos beszállókártyát, ha a terminál területére ér. Magától felkínálja az adott ország nyelvére való fordítást, és megmutatja az aktuális időjárást is anélkül, hogy az ezekre szolgáló appokat külön meg kellene nyitni
A magyarul egyelőre csak korlátozottan elérhető szolgáltatást folyamatosan bővíti a cég - tudtuk meg Menzeltől, aki azt is elmondta, hogy a funkció hamarosan akár arra is képes lehet, hogy megmutassa, melyik barátunk ér rá például egy adott időpontban egy közös vacsorára. Magyar és más külföldi országokban felhasználók számára a bővebb funkciói csak később lesznek elérhetők, előbb ugyanis a funkciók száz százalékig tökéletes, kiforrott működését kívánják elérni, amely mindennél nagyobb prioritást élvez.
Nem derült ki, mitől lesz menő a Google+
A londoni médiaeseményen Ade Oshineye, a Google közösségi szakértője a Facebook riválisának tekintett Google+ szolgáltatás meglévő funkcióit mutatta be. Bár a közösségi oldalra már félmilliárd ember regisztrált, ő a már régóta működő szolgáltatásokra hívta fel a figyelmet. Többek közt arra, hogy az oldalon körökbe lehet rendezni az ismerősöket, hogy ne osszunk meg mindenkivel minden privát információt, vagy arra, hogy a Hangouts segítségével bárki létrehozhat egy élő YouTube-csatornát, a látogatók forgalma nem saját gépét, hanem a Google szervereit terhelik, így akár milliós rajongói táborra is szert tehet bárki.
A meglevő felhasználók kiszolgálása a legfontosabb a Google+ csapatának
A Google azért szeretné, ha minél több felhasználó rendelkezne Google Plus-fiókkal, mert ezek birtokában jobban megismerhetné a felhasználói ízlését, hogy testhezállóbb találatokat adhasson nekik. A szakértő elmondta, hogy a Google+ fejlesztésekor nem a rivális Facebook funkcióit, hanem a felhasználókat leghatékonyabban kiszolgálni képes megoldásokat tartják szem előtt. Oshineye úgy fogalmazott, hogy nem célja a vállalatnak a plusosok táborának villámgyors bővítése, inkább a meglevők leghatékonyabb kiszolgálására fókuszálnak. Láthatólag azonban mindent elkövetnek a Plus vonzóbbá tétele érdekében. A Google londoni központjának pihenőszobájában például egy hatalmas C betűt formázó gépen lehet vicces videókat nézegetni a Google+-t használva.