A különleges élményeket kínáló 4DX moziterem első pillantásra nem kínál többet, mint egy hagyományos. Feltűnően sok tér van a lábaknak, de ennek az ember inkább utazás közben szokott örülni. Amikor azonban az ülések emelkedni és süllyedni kezdenek a Pi életé-nek egy tengeri jelenetnél, majd más kameraállásba váltva oldalra kezd dülöngélni minden négy székből álló sor, rögtön megértjük, mi a különbség.
Az illúzió nem tökéletes: hiába bukdácsol a vásznon a Pit szállító hajó toronymagas hullámok között, az előttünk levő szék háttámlájába épített fúvóka nem lép működésbe. Pár perc múlva rájövünk, hogy csak akkor fújnak nedvességet az arcunkba, amikor a kamera helyett a főhőst kapják telibe a hullámok, ellenkező esetben ugyanis folyamatosan nedvesség zúdulna a néző arcára, ami már kimondottan kellemetlen lenne.
Ön is érezheti, ha hátba rúgják a Pókembert
A csodálatos pókember jeleneteinél már a háttámlába épített apró dugattyú is működésbe lép, amikor a főhős nagyot esik, azt a néző saját testén is érezheti, persze csak szelidített változatban. A szél élménye már sokkal intenzívebben érvényesül a teremben: ha a filmbeli szereplők kilépnek a szobából, és kint zord idő van, azonnal beindulnak a plafonra rögzített ventilátorok, amelyek tavaszi szellőt és hajborzoló szelet egyaránt képesek előállítani.
A budapesti Westend bevásárlóközpont több mint háromszázmillió forintból felújított, 4DX technológiával szerelt új mozitermének premier előtti bemutatóján csupán a dél-koreai fejlesztésű élményrendszer képességeinek egy részét mutatták be, derült ki a gépházba érve. A rendszer ugyanis akár köddel vagy buborékokkal is képes elárasztani a teljes termet, bár ez utóbbinak az értelmére nem sikerült rájönnünk. A robbanásokat és a villámokat a 4D-s moziban beépített stroboszkópok segítségével teszik még intenzívebbé, a horrorfilmeket a nézők nyakára és fülére lihegő fúvókák, illetve az ugyancsak sűrített levegővel dolgozó lábcsiklandozó mechanizmus teszi félelmetesebbé.
Lőpor-, és gumiszagot a szagszekrényből
A 4DX-moziterem géptermének legérdekesebb berendezése kétségkívül a szagszekrény, amely saját szagpróbánk alapján élethű mintákat tartalmaz. A nyomás alatt álló berendezésbe egy közepes nagyságú illatkazettát kell behelyezni, amely hónapokon át képes kiszolgálni egyetlen termet a külföldön már működő 4DX-es termek működtetői által szerzett tapasztalatok alapján.
Míg a rendszert kifejlesztő CJ CGV cég központjában összesen ezerféle illatkombinációt kikísérleteztek már, a budapesti filmszínházban jelenleg tízféle illat és szag áll rendelkezésre a kávéillattól kezdve a lőporszagon át egészen az égett gumi szagáig. Dora Gergely, a mozi technikai vezetője az [origo]-nak elmagyarázta, hogy jelenetei alapján minden filmhez kidolgoznak egy gyári illatszettet, például egy autós üldözési jeleneteket tartalmazó akciófilmhez biztosan szükség van lőpor és gumi szagára, míg egy családi animációs filmhez lehet, hogy inkább sütemények és virágok illata passzol jobban. A szekrényben lévő illatokat egyébként kombinálni is tudja a 4D-s mozi vezérlőrendszere, például egy szeméttelep aromájának illúzióját előállítva.
Hagyományos filmeket dolgoznak át 4D-ssé
A rendszer vezérlését a digitális vetítőgép mellett két nagy szerverszekrényt elfoglaló számítógéprendszer végzi. Míg a Disney World és más vidámparkok hasonló filmszínházainak alkotásait eleve spriccelős és mozgó székes vetítésekhez forgatják, a 4DX hagyományos - 2D-s és 3D-s - mozifilmekkel dolgozik, amelyekből az extra effektusokat is támogató verziókat a technológiát kiötlő cég készíti el az eredeti mozifilm alkotóinak bevonásával. Jelenleg összesen hatvankilenc filmből létezik 4DX-es mozikba szánt változat, más országokban például óriási siker volt a Titanic és a Bosszúállók színes-szagos verziója.
A dél-koreai társaság képviselője szerint hollywoodi kasszasikerekre koncentrálnak, amelyek alkotói bár tolonganak náluk, a 4DX-es verziók csak lassan, sorjában készülhetnek el. Egy meglévő alkotás 4D-sítése átlagosan tizenhat napot vesz igénybe, a folyamat során a feliratok pozícionálásához hasonló módon, időkódok alkalmazásával rendelik hozzá az effektusokat. Azt ugyanis előre tudni lehet, hogy mondjuk egy film tizenhatodik percének huszadik másodpercénél, és ötvenedik századmásodpercénél egy robbanás látható, amelynek hatására a székeknek rezegniük, a stroboszkópoknak villanniuk kell, és éget szagot kell a nézők orra alá fújni.
Kemény a pesti víz a 4D-s mozinak
Ezeket a beállításokat a filmek alkotói is jóváhagyják, ezután kezdődhet meg a 4DX-es változat vetítése. A magyar mozi technikai vezetője megmutatta, hogy a filmekből az új teremben is a szokványos digitális kópiákat használják, a hozzájuk tartozó élményvezérlést pedig minden vetítés előtt egy memóriakártyáról küldik ki a vetítőterem széksoraiba beépített miniszámítógépekbe. Ennek a megoldásnak az az előnye, hogy ha a vezérlőrendszerben hiba is lépne fel, az előadás végéig a maguktól székek tudni fogják, mikor merre kell mozdulniuk.
A vízpárát fröccsentő rendszer egy hagyományos csapból veszi a vizet, derül ki a gépházban. Dora Gergelytől elmondta, hogy bár a rendszerbe egy vízlágyító szűrőt is beiktattak, a pesti víz még így is túl kemény a high-tech mozinak, ezért néhány hetente akkupunktúrás tűkkel kell kitisztítaniuk a karbantartóknak a néző előtti ülések háttámláiba épített fúvókákat.
Egy ezres a 4D-s felár
A hazai Cinema City mozikat üzemeltető cégtől megtudtuk, hogy a 4DX vetítőterem március 14-én A csapda című akcióthrillerrel debütál, amely mindennap hatszor fognak vetíteni, március 21-étől pedig a hat éven felüli gyerekeknek már ajánlott Croodék című animációs filmmel bővül a kínálat. Az év folyamán újabb filmeket is vetíteni fognak 4DX verzióban, de ezek pontos címei még nem ismertek, de mindenképpen a legnépszerűbb amerikai alkotások közül kerülnek ki.
A szagos és mozgó mozizás felára ezer forint a Westendben lévő moziban, így egy kétdimenziós alkotást kétezerhatszáz forintért, egy háromdimenziós filmet pedig háromezerért lehet majd megnézni, de hétfőtől csütörtökig különböző kedvezményeket is kínál a mozi. Egyelőre nincsenek konkrét tervek a 4DX technológia más hazai városokra való bevezetésére vonatkozóan, de a Cinema City anyacégének vezetője lát esélyt arra, hogy idővel minden fontosabb hazai nagyvárosban létesülhet ilyen vetítőterem.