Több különböző tanulmány létezik arról, hogy a kalózkodás milyen hatással van a filmek és zenék forgalmára. Egyes mérések szerint reklámként hat, mások szerint bevételkiesést okoz. Az amerika Carnegie Mellon Egyetem két diákja a Megaupload fájlmegosztó szolgáltatás leállítása utáni heteket vizsgálta meg, hogy eldöntsék, több filmet vettek-e meg az emberek, amikor az ingyenes letöltés lehetősége megszűnt.
A kutatók szerint a legnagyobb kihívás az jelentette, hogy kiszűrjék a Megaupload bezárása miatti változásokat. A filmek iránti kereslet szabadon váltakozik az évben, ráadásul a fájlmegosztó oldalt a karácsonyi szezon végével zárták be, amikor hagyományosan csökkennek az eladások. Az eladások változásait azokban az országokban követték figyelemmel, ahol a Megaupload az átlagosnál népszerűbb volt. Fókuszcsoportként pedig az illegális letöltéssel kevéssé élő országok szolgáltak.
Nőttek az eladások a kalózoldal leállítása után
A statisztika kimutatta, hogy a Megaupload bezárása után a sokat kalózkodó országokban jelentősen megnőtt a filmvásárlás, és kevéssé jelentős mértékben de a digitális videotékák forgalma is növekedett. A vizsgált tizenkét országban átlagosan 6-10 százalékkal növekedett a kutatók által kiválasztott két stúdió filmjeinek forgalma.
A kutatók külön kitérnek arra, hogy a Megaupload elleni akció költségeit nem ismerik, valamint a további eladási csatornákra gyakorolt hatásokat sem mérték, így a kalózkodás elleni állami fellépés hatékonyságáról nem fogalmaznak meg állításokat. Példaként azért még idéznek egy korábbi tanulmányt, ami a francia három csapás törvényről állapítja meg, hogy a zeneeladások 20-25 százalékos növekedését hozta magával.
A kényelem fontosabb az ingyenességnél
A Carnegie Mellon Egyetemen készült tanulmány szerint a Megaupload ügye arra is rámutat, hogy az emberek hajlandóak digitális tartalomért fizetni, ha azt kényelmesen megkaphatják. A Megaupload mellett nem csak az ingyenesség szólt, hanem az is, hogy megbízhatóan és kényelmesen tudták használni.