Nem minden részletre kiterjedő, de részletes bemutatást közöl a Vodafone anyacége pénteken publikált rendvédelmi etikai kódexében. Hasonló részletességű ismertetőt korábban más szolgáltató még nem publikált - nyilatkozta a Guardiannak Gus Hosein, a Privace International jogvédő szervezet vezetője.
A világ egyik legnagyobb, 29 országban jelen lévő mobilszolgáltatójának beszámolójából kiderül, hogy a cég a legtöbb országban saját maga képes hozzáférést biztosítani a hatóságoknak egy-egy ügyfél lehallgatására. Vannak azonban olyan országok is - a Vodafone esetében hat -, ahol a helyi előírások arra kötelezik a mobilcéget, hogy a titkosszolgálatok számára direkt hozzáférést biztosítson az ügyfelek kommunikációjához külön bírói vagy más felhatalmazások nélkül.
Ez esetben a mobilcégnek nincs is tudomása arról, hogy a titkosszolgálatok milyen adatokat, és milyen gyakorisággal kérnek le a hálózatból. Ezekben az országokban a gyakorlat nem csak a Vodafone-ra, de más operátorokra is igaz.
A Guardian a beszámolóból kiemelte, hogy Magyarországon, Albániában, Egyiptomban, Indiában, Máltán, Qatarban, Romániában és Dél-Afrikában, valamint Törökországban a hatályos törvények azt is tiltják, hogy bárminemű információt nyilvánosságra hozzon a lehallgatás vagy a hívások, üzenetek eltérítésének (és módosításának) módjáról, vagy ezek gyakoriságáról. A lehallgatás mellett a hatóságok a mobiltelefont használók tartózkodási helyét is be tudják azonosítani, ha hozzáférnek a hálózati berendezéseken lévő adatokhoz.
A brit lap oldalán elérhető táblázat szerint tavaly április elseje és idén március 31 között a magyar hatóságok közel 76 ezer alkalommal kértek ügyféladatokat (telefonszámot, tartózkodási helyet, hívásidőpontokat) a cégtől. Az olasz hatóságok több mint 600 ezer alkalommal értek ilyesmivel, a franciák viszont csak 3 esetben kértek adatokat a cégtől. A magyar törvényi előírások miatt nem tudni, hogy hány alkalommal fértek hozzá üzenetek vagy hívások tartalmához a hatóságok. A Vodafone jelentésének publikálását követően a Deutsche Telekom is bejelentette, hogy egy hasonlóan részletes tanulmányt fog kiadni a témában.