Csak a valóban teljesen ingyenes alkalmazások mellett szerepelhet a jövőben az ingyenes jelző a Google Play-en és a hasonló alkalmazásboltokban, miután az Európai Unió tagállamai úgy döntöttek, gátat szabnak a nem kívánt alkalmazáson belüli vásárlásoknak.
Az Európai Bizottsággal közösen felszólították a legnagyobb appboltokat üzemeltető elektronikai vállalatokat és szövetségeket, rendesen tájékoztassák a fogyasztókat a valós költségekről, az alkalmazás pedig nem tartalmazhat olyan közvetlen felszólítást, amely vásárlásra buzdít.
Erre elsősorban a gyermekek védelme miatt van szükség. Neven Mimica uniós fogyasztóvédelmi biztos szerint rengeteg panasz érkezett már amiatt, hogy a gyerekek úgy vásároltak az alkalmazáson belül, hogy nem voltak tisztában az anyagi vonzatával, vagy még annak sem voltak tudatában, hogy épp pénzt költenek. “Az EU támogatja ezt az iparágat, ahogy az alkalmazáson belüli vásárlás is törvényes, de lényeges, hogy az uniós jogokat tiszteletben tartsák a fejlesztők is, főleg egy új üzleti modell kidolgozása során” – szögezte le Neelie Kroes digitális területért felelős biztos.
A Google már jelezte, szeptemberig beiktatja az új, unió által kérvényezett változtatásokat, ahogy a továbbiakban minden egyes tranzakciót jóvá kell hagynia a felhasználónak. Az Apple-t ugyanakkor megfeddte az Európai Bizottság, amiért javaslatokkal ugyan élt, de sem konkrét intézkedéstervet, sem menetrendet nem dolgozott ki saját szolgáltatásainak megváltoztatását illetően.
Az EU úgy vélte, nagyon megtévesztő, hogy az alkalmazások hatalmas “Free” (ingyenes) felirattal szerepelnek az appboltokban, sok esetben olyankor, amikor ez egyáltalán nem indokolt. Ráadásul azt sem tüntetik fel, ha később változhat az ára egy alkalmazásnak. Ugyanakkor az Apple az ingyenes felirat alatt eddig is minden esetben feltüntette, ha az adott játékban lehet kiegészítő tartalmakat vásárolni (ezt a szakzsargonban in-app purchase-nek nevezik), ahogy a leírásban is tételesen szerepel hogy miért és mennyit kell vagy lehet fizetni.
A freemiumnak nevezett modell rendkívül népszerű lett az utóbbi években a játékfejlesztők körében, tavaly már az alkalmazások 93 százaléka rendelkezett kiterjesztett funkciókkal, melyekhez vásárlás útján juthatunk hozzá. A Gartner piackutató elemzése szerint míg 2013-ban az alkalmazáspiac éves bevételének csak 17 százalékát adták a freemium modellben készült játékok, addig 2017-re ez a részesedés 48 százalékra ugorhat.
Szakértők úgy vélik, az a legbiztonságosabb, ha a téves vagy nem kívánt vásárlások elkerülése végett jelszóval védjük magunkat, illetve gyerekeinket, akik akaratlanul is költségekbe verhetnek minket. Illetve egy alkalmazás letöltése során az engedélyek képernyőn minden esetben ellenőrizzük, hogy van-e lehetőség alkalmazáson belüli vásárlásra. Ugyanis a visszatérítés a fejlesztő mérlegelésén múlik, ahogy ők felelősek az alkalmazáson belüli vásárlások teljesítéséért is.