A közösségi oldal a feltörekvő piacok lehalászására készül - ezt Jane Schachtellel, a cég technológiai és telekommunikációs stratégiáért felelős igazgatója mondta az Origónak telekommunikációs szolgáltatók informatikai szövetsége, az ETIS budapesti közgyűlésén.
A Facebook legutóbb júliusban, pénzügyi adatainak ismertetésekor tette közzé a működésével kapcsolatos adatokat. A közösségi oldal felhasználói bázisa folyamatosan nő, ma már több mint 1,32 milliárd ember használja világszerte. Egyre többen vannak azok, akik okostelefonról vagy táblagépről lépnek be az oldalra - nem véletlen, hogy bevételeik java része is a mobil hirdetésekből folyt be.
"Ott akarunk jelen lenni, ahol az emberek az idejüket töltik, és ez a mobil. A partnereinket is arra biztattuk, hogy kövessék a példánkat – mindez szerencsére a mobil felhasználóink számának növekedésében és a bevételeinkben is érezteti a hatását. Mobil világban élünk – és ez még inkább igaz a feltörekvő piacokra, ahol nem ritkán ez az egyetlen olyan csatorna, amelyen keresztül emberek hozzáférhetnek az internetes szolgáltatásokhoz.” - magyarázta Schachtel.
Schachtel szerint jól látható, hogy az okostelefon-penetráció növekedésével párhuzamosan a Facebook regisztráltjainak száma is nő. A cég szeretné tovább bővíteni felhasználói körét – és persze megtartani a már meglévőket –, ezért mérnökeik folyamatosan fejlesztik a cég mobil alkalmazásait. De nem csak a felső kategóriás okostelefonok tulajdonosait akarják megnyerni maguknak, komoly fantáziát látnak az olyan – elsősorban afrikai, ázsiai és latin-amerikai – piacokban is, ahol a legtöbben a magyar köznyelvben csak „butafonnak” nevezett, olcsó mobilkészülékeket vagy a belépőkategóriás okostelefonokat használják.
„Továbbra is folyamatosan fejlesztjük az iOS, Android és Windows Phone appjainkat, ez fontos része tavaly bejelentett mobilközpontú stratégiánknak – magyarázta Schachtel. – A tabletek is egyre népszerűbbek, természetesen ezekre az eszközökre is kiemelten figyelnünk kell. De ami talán a legfontosabb, nagyon keményen dolgozunk azért, hogy a középkategóriás telefonok és az olyan okostelefonok felhasználó számára is megfelelő felhasználói élményt szavatoljunk, amelyek 2G-hálózatokon keresztül csatlakoznak az internetre. Ez az egyik legfontosabb törekvésünk: egyszerűbbé szeretnénk tenni a Facebookot, hogy minél többen használhassák.”
A Facebook tehát – a nagy technológiai cégek többségéhez hasonlóan – komoly növekedési lehetőséget lát a feltörekvő országokban. Nemrég több olyan hirdetési megoldást is bemutattak, amelyekkel az ezeken a piacokon működő vállalatok munkáját szeretnék megkönnyíteni. Köztük a „click the missed call-t”, amely lehetővé teszi, hogy cégek hangüzenetben vagy SMS-ben népszerűsíthessék termékeiket, szolgáltatásaikat, vagy a life-stage targetinget, amelynek segítségével a különféle élethelyzetekben lévő embereket (pl.: fiatal szülőket, munkahelyváltókat vagy éppen a frissen nyugdíjba vonulókat) célozhatják meg a hirdetők.
A Facebook számára magától értetődően a legfontosabb érték a felhasználó: az Egyesült Államokban 6,44, globális szinten pedig 2,24 dollárt keresnek rajtunk koponyánként. De Mark Zuckerbergék a „felhasználók” alatt nem csak minket, hétköznapi internethasználókat értik, hanem a reklámozókat is – nem véletlenül, hiszen az eladott reklámfelületekből, hirdetési megoldásokból származik a bevételeik java része.
A cég szeptember végén indította el új hirdetési hálózatát, az Atlast. Eddig az ún. „sütik” (angolul cookie) segítségével követték nyomon a webes mozgásunkat, hogy a felhasználói és fogyasztási szokásainkat, érdeklődési köreinket elemezve célzott hirdetésekkel szórhassanak meg minket. Igen ám, csakhogy a cookiek nem működnek a mobil eszközökön – ezért is kellett az új rendszer, amelynek segítségével már a telefonunkon is elérhetnek minket személyre szabott reklámokkal, ráadásul az eddiginél pontosabban és részletesebben mérhetővé válik a kampányok hatékonysága is – például azt, hogy egy-egy hirdetés hány felhasználót ösztönzött vásárlásra. „A cookie halott – mondta Jane Schachtel. – Az Atlas révén hozzásegíthetjük a hirdetőket ahhoz, hogy a különböző eszközökön – személyi számítógépeken, okostelefonokon, tableteken – mérhessék a hirdetéseik hatékonyságát.”
A Facebook sajnos nem szívesen oszt meg részleteket bemutatás előtt álló termékeivel, szolgáltatásaival kapcsolatban. Ezekről Jane Schachtelt is hiába kérdeztük, de a cég fejlesztési filozófiájával kapcsolatban azért elárult néhány részletet. „Az a célunk, hogy a jelenleginél is relevánsabbá tegyük a hírfolyamot az emberek számára – magyarázta. – Folyamatosan vizsgáljuk, mit tehetünk annak érdekében, hogy a Facebook használata még személyesebb élmény legyen a számukra: elemezzük, hogy milyen tartalmakra kíváncsiak és melyek azok, amelyek nem érdeklik őket. A célunk az, hogy a legközelebbi barátaiktól származó bejegyzések, a számukra érdekes hírek és azoknak a cégeknek az üzenetei jelenjenek meg az oldalaikon, amelyeket kedvelnek. Ez a legfontosabb prioritás a számunkra.”
A cég idén februárban mutatta be saját hírolvasó alkalmazását, a Papert. Az app, amelyet egyelőre csak az iPhone-tulajdonosok használhatnak, egy rendkívül szép, magazinszerű felületen jeleníti meg az ismerőseink által közzétett bejegyzéseket és a külső hírforrásokból származó, különféle témakörökbe rendezhető cikkeket.
A TechCrunch értesülései szerint a közösségi oldal fejlesztői egy új, Moments nevű alkalmazás kifejlesztésén dolgoznak, amely a jelenleginél jóval egyszerűbbé teheti a tartalmak célzott megosztását. A híroldal úgy tudja, hogy a különálló applikáció leginkább a Cluster közösségi hálózatépítő szolgáltatásra hasonlít majd, amely lehetővé teszi, hogy ismerőseinket különféle csoportokba soroljuk, és az egyes csoportok tagjaival osszunk meg a képeket, bejegyzéseket. A Momentsen keresztül feltöltött képek, videók és bejegyzések kiemelt „pillanatokként” jelennek majd meg az ismerőseink hírfolyamában – így rögtön tudni fogják, hogy személyesen nekik szántuk őket.
Az Origót kiadó Origo Média és Kommunikációs Szolgáltató Zrt. kizárólagos tulajdonosa a Magyar Telekom Nyrt.
Mi az ETIS?
Az európai telekommunikációs szolgáltatók egyik legjelentősebb európai szövetsége, az ETIS október 14-15-én tartotta idei közgyűlését a budapesti Kempinski Corvinus hotelben. A Magyar Telekom támogatásával rendezett eseményen számos elismert magyar és külföldi szakember tartott előadást: köztük Wim De Meyer, a Belgacom és az ETIS elnöke, Herbert Shöberl, az A1 Telekom Austria online üzletágának vezetője és Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója.