A jövőben akár kevesebb üzemanyaggal is útnak indulhatnak a távolsági repülőgépek, hogy aztán tízezer méteres magasságban tankolják őket fel kerozinnal.
A még távolabbi jövőben az is elképzelhető, hogy a levegőben a csomagokat, sőt akár az utasokat is kicserélhetik egymás között a repülőgépek - állítja egy nemzetközi kutatócsoport, amely már három éve tanulmányozza ennek lehetőségét.
Az elképzelés szerint a távolsági repülőgépek kismértékben töltött üzemanyagtartállyal, így kisebb súllyal szállnak fel, majd a repülési magasságban töltik fel teljesen a tankjukat. Ehhez üzemanyag-utántöltő repülőgépeket kell bevetni.
"Ahhoz, hogy ezek a tankerek ne növeljék a szén-dioxid-kibocsátás mértékét, egyszerre 3-5 járathoz elegendő kerozint vinnének magukkal, és adott helyen köröznének" - mondta Leonardo Manfriani, a Zürichi Alkalmazott Tudományok Egyetemének munkatársa.
A kutatók szerint ily módon a kerozinnak akár 20 százalékát is megspórolhatnák, ráadásul ez növelheti az utasok kényelmét is. A világkörüli utak ugyanis a kisebb gépek számára köztes landolás nélkül is lehetővé válnának, emellett a módszer csökkentené a nagy nemzetközi légi közlekedési csomópontok leterheltségét is.
A nagyobb gépek akár többször is megkerülhetnék a Földet landolás nélkül, miközben a szükséges üzemanyagot kisebb gépektől vennék át a levegőben. Ilyen módon a távoli jövőben akár a csomagok is cserélődhetnek a járatokon és az utasok is átszállhatnak a levegőben.
A repülőterek zajszintje is csökkenne, hiszen "minél nagyobb és nehezebb egy gép, annál hangosabban száll fel" - fogalmazott Manfriani. A projekt kilenc európai egyetemnek és öt ország kutatóintézetének közreműködésével zajlik a holland Nemzetközi Légiközlekedési és Űrkutatási Laborjának vezetésével.