Újabb hurrikán, a Mobilgeddon söpört végig az Egyesült Államokban és szerte a világon. A Google előrejelzése szerint az "ítéletidő" több hétig is eltarthat. A cég rendszerében ugyanis több mint egy hete lépett érvénybe az az algoritmusfrissítés, amely teljesen megváltoztatja a mobilról látható keresési eredmények sorrendjét.
Hazánkban szinte még alig érezteti hatását a mobilalgoritmus, a magyar SEO fórum szakemberei napról napra vizsgálva több száz weboldal helyezéseit egyelőre még nem láttak se romlást, se javulást a találati listán - írta a kulcsszo.hu. A következő hetekben derül ki, milyen eredménye lesz Magyarországon a változtatásnak.
Maga a frissítés hivatalosan április 21-én lépett életbe globálisan, ehhez képest az Egyesült Államokban már az azt megelőző héten jelentős változásokat lehetett látni a rangsorban, mintha az amerikai honlapok esetén már egy héttel korábban megérkezett volna az új algoritmus.
A Searchmetrics rendelkezésére álló adatok alapján közzétett egy listát a nagy győztesekről és vesztesekről, akiket elsöpört vagy megerősített a Mobilgeddon. Mivel egy elsődleges listáról van szó, figyelembe kell venni azt is, hogy az algoritmus futtatása még nem fejeződött be, tehát még lehetnek változások annak összetételében.
A megvizsgált 100 nagy látogatottságú amerikai honlapról látszódott már április elején is, hogy 16 százalékuk nem volt mobileszközökre optimalizálva. Ilyen volt például a Reddit közösségi oldal, az AZlyrics dalszövegkereső, a last.fm internetes rádió és zeneszolgáltató, a PBS amerikai köztévé és a nemzeti egészségügyi kutatóintézet (NIH) oldala is. Ráadásul az ötből háromnak már a Mobilgeddont megelőző héten jelentősen csökkent a forgalma.
Volt, aki profitált az új algoritmusból, a Wikipediát üzemeltető Wikimedia alapítvány, a Foreign Affairs külpolitikai magazin, az Imgur képmegosztó, illetve egy másik dalszövegkereső, a Lyricsmania.
A mostani változás csak a mobilkeresésekre van hatással, az asztali eszközökről történő kereséseket nem befolyásolja. A Google algoritmusa az URL-ket elemzi, nem domain szinten végzi a vizsgálatot. Ugyanakkor a domain kezdőoldalát veszi szemügyre, és aszerint értékeli ki az oldalt. Ahhoz, hogy megtudjuk, egy domain mobilbarát-e, össze kell vetni a hozzá tartozó mobilbarát és nem mobilbarát URL-k számát. Azonos mennyiségű keresés mellett meg kell nézni, hogy milyen különbség van a láthatóságban mobilos és asztali lekérdezés során. Ez az arány minél magasabb, annál jobb helyezést ér el az adott honlap a mobilos találati listán.
A cég már két hónappal ezelőtt bejelentette, hogy a mobilbarát oldalak felé tervez nyitni, mivel az online forgalom 60 százalékát mobileszközökről bonyolítjuk, és így hagytak elég időt a honlapok tulajdonosainak igazodni a követelményekhez.
A frissítést a sajtó Mobilgeddonnek nevezte el, mivel annak végzetes következménye van (lesz) több millió oldalra. A cég ugyanakkor felhívta a figyelmet, hogy a mobilos kereséseknél a mobilbarát-tulajdonság csak az egyik tényező a több mint 200 közül, amely alapján a találati lista megjelenik. A mostani változás célja az volt, hogy az egyre nagyobb számban lévő mobilos felhasználóknak ne csak releváns, de jól használható oldalakat jelenítsenek meg.