Markus "Notch" Persson svéd játékfejlesztő tavaly szeptemberben hatalmasat kaszált: apró cégét, a Mojangot a Microsoft vásárolta fel, nem kevesebb, mint 2,5 milliárd dollárért (700 milliárd forint). A stúdió játékai közül csak egy akadt, ami megért a redmondi óriásnak ennyi pénzt: a Minecraft.
A Minecraft 2009-ben debütált, méghozzá félkészen: a felhasználóknak fizetni kellett a játékért, az így megkapott bétaverziót pedig folyamatosan frissítgették, míg végül 2011-ben késznek nem nyilvánították.
Ezzel a Mojang életre hívta a korai hozzáférésnek nevezett üzletmodellt,
mellyel egyre több szoftverfejlesztő él mostanában, hisz így azelőtt látnak bevételt, hogy befejeznék a programjaikat.
A Minecraft egy olyan világba vezeti el a játékost, melyben minden hatalmas kockákból áll. A fű, a fák, a sziklák, a víz, de még az állatok és a környéken kószáló ellenséges szörnyek is, mind-mind szimmetrikus téglatestekből épülnek fel.
A kalandorok azon túl, hogy ebben a
mókás környezetben küzdhetnek az életben maradásért
építkezhetnek is, a végeredménynek pedig csak a kreativitás szab határt. Az átlag játékos örül, ha egy kockaházikót összehoz a kivágott kockafák és kockakövek elemeiből, vannak azonban olyan elvetemült építőmesterek, akik a Trónok harca Westerosát is felépítették a Minecraftben.
A Mojang a Minecrafttel nem csak hogy milliókat (később milliárdokat) keresett, de önhibáján kívül a LEGO-nak is keresztbe tett. A dán kockacég hosszú ideje jelen volt a videojáték-iparban, arra azonban furcsamód nem gondoltak, hogy milyen klassz lenne, ha a legózás alapját képező építkezés állna a programjaik középpontjában.
Adtak ugyan ki olyan szoftvereket, melyekben össze lehetett rakni virtuális autókat, repülőket, házakat, azonban sem a technológia, sem a hangulat nem volt az igazi.
Aztán jött a Minecraft, és learatta a babérokat.
A LEGO-t eleinte nem érdekelte a Minecraft sikere, holott utóbbi az évek során valódi kulturális jelenséggé nőtte ki magát. A svédek nem csak a szoftver eladásával keresték magukat degeszre, de a különböző plüssökkel, könyvekkel, egyéb termékekkel is. Sőt, a LEGO Minecraft is megjelent a piacon, hála a Mojang egy kissé pofátlan lépésének.
A srácok a LEGO Ideas weboldalra töltötték fel saját Minecraft-készletük ötletét, melyet persze nagyon hamar, mindössze két nap alatt sikerre vittek a játék rajongói. A LEGOIdeas lényege, hogy bárki tervezhet saját LEGO-készletet, és feltöltheti egy nyilvános oldalra, ahol a felhasználók szavaznak a sorsáról.
A sikeres tervek a LEGO saját dizájnercsapata elé kerülnek, akik hosszas tanakodás után állapodnak meg az ötlet jövőjéről. Amennyiben a legósoknak is tetszik a szóban forgó készlet, és a szükséges jogokat is sikerül megszerezni, akkor a rajongói ötlet a boltokba kerül.
A Mojang saját készlete is átment a procedúrán, a nyereséget pedig a svédek jótékony célra fordították. A LEGO Minecraft hatalmas siker lett, a LEGO saját témát indított neki, és 2012 óta több készlet is napvilágot látott. Legutóbb tavaly ősszel jelent meg hat darab pakk, melyek Magyarországon is kaphatóak.
Idővel persze a LEGO-nak is leesett a tantusz: a Minecraft az ő homokozójukban épített milliárdos kockavárat, méghozzá olyan ötlet alapján, ami gyakorlatilag tőlük származott. Egy ideig úgy tűnt, hogy a dán játékóriás nem foglalkozik a program sikerével, a minap azonban kiadták a LEGO Worlds című PC-s játékot, ami több ponton is visszaüt a Mojangnak.
Egyrészt a játék működése a Minecraftet másolja, csak épp stílszerűen legókockákkal népesíti be a virtuális homokozót. Másrészt pedig a LEGO Worlds korai hozzáférésű játékként startolt el a Steamen: azt az üzletmodellt használja a cég, mellyel a Mojang is sikert aratott hat évvel ezelőtt.
Ez a lépés persze inkább csak szimbolikus, semmint gyakorlatias.
Főleg, hogy a Minecraft már a Microsoft tulajdona, a játék alkotói pedig rég eltávolodtak a programtól. A játékosok persze jól jártak, hisz mindkét cégtől kaptak valamit, aminek igazán örülhetnek.