Lehet, hogy az Apple éves fejlesztői konferenciája első pillantásra nem tartogatott annyi újdonságot, mint Steve Jobs idejében, de a hírközlési piac számára 2015 igazi változást hozhat - legyen szó az új Apple News applikációról vagy a Facebook Instant Articles fejlesztéséről.
Susan Prescott Apple-alelnök szerint a cég új hírolvasó appja az iOS 9 letöltésével egy időben az összes angol, amerikai és ausztrál iPhone-on meg fog jelenni. Élménygazdag felületet ígérnek, amely gyorsan és személyre szabottan szolgáltat majd híreket.
Az olvasók több mint egymillió módon szabhatják személyre a nekik ajánlott híreket, érdeklődés és helyszín szerint - ígéri a közlemény. Összehasonlításképp: az igen hasonló Flipboard applikációban az érdeklődési körök száma "mindössze" 40 ezer.
Ahogy az várható volt Tim Cook határozott kijelentése után, kiemelt szerepet kapott a magánadatok védelme, így a News kapcsán, hogy az olvasási preferenciákat az Apple nem osztja meg senkivel. Röviden: ha valaki szeretné, hogy az érdeklődési köre privát maradjon, azt inkább megteheti az Apple-nél, mint a Google-nél és a Facebooknál - legalábbis ez az üzenet.
Az Apple ősztől indítja az applikációt 20 kiadó mintegy 50 újságjával, ezek tartalma így mobilon automatikusan elérhető lesz, anélkül, hogy a lapok saját applikációit telepíteni kellene. Hogy mi lesz az eddig fizetős tartalmakkal, arról még nincs hír.
Várhatóan az előfizetett tartalmat az Apple alkalmazásába is átvezetik majd, de
a News bevezetésekor csak az ingyenes cikkeket lehet olvasgatni.
A New York Times például naponta körülbelül 30 anyagot fog ingyen adni.
Az iOS szoftver "intelligensebbé" tétele e téren megvalósul majd: az applikációnak hozzáférése lesz majd az új kereső API-hoz, így ha az ember telefonon pl. Szíriára keres rá, a Guardian vagy a New York Times témához kapcsolódó cikkei is megjelennek.
Ez a mobilos böngészést is alapjaiban megváltoztatja. Lehet, hogy a Google-nek így nem csak az Android-migrációs applikációra kell majd reagálnia: ez könnyíti meg az átállást a korábban androidos felhasználóknak iPhone-ra.
Vannak olyan pletykák is az Apple News kapcsán, hogy a helyi hírek automatikusan fognak felbukkanni a telefonon, bár pontos információk nincsenek, hogyan, mi alapján fog működni.
A kiadóknak alapvetően két választásuk van: vagy a saját hirdetéseiket viszik tovább az Apple applikációjába, vagy rábízzák a hirdetéseket az Apple saját ügynökségére, az iAD-re. Ha a kiadók maguk intézik a hirdetéseket, az abból származó jövedelem 100 százaléka továbbra is őket illeti, bármilyen felületen is jelenik meg az adott cikk. Ha viszont az iAD-del szerződnek,
a bevétel 30 százalékát lefölözi az Apple.
A kiadóknak azonban ez így sem feltétlenül rossz üzlet: a többségük jelenleg küzd azzal, hogy az összes reklámhelyét el tudja adni, ráadásul az eladott hirdetések sem feltétlenül jelennek meg szépen mobilon. Az Apple viszont azt ígéri, nemcsak hogy eladja a hirdetési helyeket, de azok beépítéséről is gondoskodik.
Az Apple News bejelentése három héttel az után érkezett, hogy a Facebook előrukkolt az Instant Articles platformmal. Ennek lényege, hogy a híroldalak cikkei tízszer gyorsabban töltenek be, mintha külső linkre kattintanánk a közösségi oldalon, és az böngészőben nyílna meg.
Jelenleg még 4 újság hírei kerültek be - köztük a New York Times és a Buzzfeed is a Facebookon belül jeleníti meg a cikkeit -, és azok is csak az Egyesült Államokban, de folyik a tárgyalás további 5 lappal. A globális start az amerikai tesztüzem tapasztalatai alapján rajtolhatna.
A Facebook volt az első, amely igazán jól ráérzett a megváltozott médiafogyasztási szokásokra.
Tavaly 3 és fél milliárd dollárt (több mint 973 milliárd forintot) kerestek a mobilhirdetésekkel. Amerikában jelenleg az 50 legkeresettebb híroldalból 39-et többen érnek el mobilról, mint PC-ről, így az Instant Articles elég vonzó választás lehet - főleg, hogy a Facebook aktív felhasználóinak száma eléri a havi 1,4 milliárdot.
Az Instant Articles és az Apple News érdekes csatát indíthat el: az Apple éppen az egyik legnépszerűbb iOS-applikációnak hozott létre egy versenytársat.
Nem mellesleg az üzleti modell is teljesen megegyezik:
a hozott reklámok utáni bevételt teljesen megtarthatják a hírszolgáltatók, míg a Facebook/Apple hirdetéseiből származó összeg 30 százaléka Mark Zuckerberget/Tim Cookot gazdagítja.
A Facebook persze nem az egyetlen, amely az elképesztő mennyiségű, mobilozással töltött időnket megpróbálja pénzzé tenni. A 18-34 éves korosztály körében különösen népszerű, önmegsemmisítő üzenetekkel operáló Snapchat applikáció év elején jött ki a Discover (Felfedezés) szekcióval, ahova híroldalak tölthetnek fel 24 óráig elérhető minikiadásokat.
A cikkek olvasását pár másodpercre felbukkanó reklámok szakítják meg,
bár egyelőre semmiféle nyilvános információ nincs arról, mennyire kifizetődőek ezek az időigényesnek tűnő "hírsznepek".
Azonban ha a Snapchat "használd azt a felületet, amit a közönséged használ" elven működő üzleti terve sikeres lesz, releváns tud majd maradni akkor is, amikor a legtöbb felhasználója kinő a szelfizgetésből.
Az új Apple-alkalmazást a legtöbben a Flipboardhoz hasonlították. A jelenleg havi 64 millió aktív felhasználóval rendelkező hírolvasóapp valóban hasonlóan működik: személyre szabott, gyönyörűen megjelenített tartalmat kínál, egész oldalas hirdetésekkel megszakítva.
Az üzleti modell repedései azonban éppen a Flipboardnál kezdtek először mutatkozni.
Két éve a Flipboardot, Google Currentset és minden hasonló felületet elsőként elhagyó Talking Points Memo amerikai politikai szaklap mutatott rá arra, hogy kis újságként az ilyen együttműködés egyáltalán nem kifizetődő. Ugyanis átkattintást - és így reklámbevételt - nem fog eredményezni.
Bár ezek az együttműködések éppen kialakulóban, bővülőben vannak, eddig még nem készült olyan felmérés, vagy szivárgott ki olyan statisztika, amely azt mutatta volna, hogy a híraggregátor oldalak kifizetődőek lennének a kisebb kiadók számára.
Ez viszont párhuzamosan azzal jár, hogy egyre kevesebb információforrásból fogunk táplálkozni, csak az olyan óriásokra hagyatkozhatunk majd, mint például a Washington Post, amelyet Jeff Bezos Amazon-cár birtokol.
Ugyanezen folyamatot segíti elő
a személyre szabhatóság, ami egyszerre jó is, és rossz is.
Kérdés, hogy miből maradunk ki, ha egy számunkra átláthatatlan algoritmusra bízzuk azt, milyen információhoz jutunk hozzá. Ugyanakkor a szemezgetés egyrészről szükségszerű a hatalmas információáradatban, másrészt viszont könnyen előítéleteink megerősítéséhez vezethet. Ha csak olyan híreket olvasunk, amelyek megerősítik a világnézetünket, könnyen elveszíthetjük kritikai érzékünket.
A különböző platformokon szétszórt tartalom nagy nyertese egyelőre a Buzzfeed. Az alapító Jonah Peretti és a kiadót képviselő Dao Nguyen többször is kifejtette, hogy számukra nem fontos, hogy a weboldaluk legyen az a pont, ahová a látogatóik érkeznek, csak az olvasottsági adatokat kapják meg, bármilyen platformon is nézik őket.
Talán nem véletlen, hogy a Buzzfeed volt az úgynevezett "natív hirdetések" pionírja is: amikor a szerkesztői és a szponzorált tartalmat szinte lehetetlen megkülönböztetni egymástól. Sőt az Edelmann PR-cég szerint az emberek 60 százaléka natív hirdetések esetén nem tudja, hogy épp reklámot olvas.