Az Elon Musk nevével fémjelzett három cég, az elektronikus autókat gyártó Tesla, a napelemekben utazó SolarCity, és az űrutazás közelebb hozását célzó SpaceX cégek eddig megközelítőleg 4,9 milliárd dollárnyi támogatást kaptak az amerikai kormánytól. (Szemléltetésképp ez több mint 1387 milliárd forint, nagyjából ennyi a teljes magyar gazdaság 13 napnyi termelése.)
A Los Angeles Times információi szerint a fenntartható fejlődés és munkahelyteremtés jegyében több milliárd dollárt költött az amerikai kormány Elon Musk három cégére támogatások, adókedvezmények, költséghozzájárulás, illetve kedvezményes hitelek formájában.
"Musk arra megy, amerre állami pénz van"
- mondta a Jefferies Equity kutatóintézet elemzője.
A három cég közül csak a Tesla és SolarCity adatai nyilvánosak. Bár mindkét cég veszteséges szinte minden negyedévben, a részvényeik értéke folyamatosan nő - csak Musk részesedése 10 milliárd dollárra rúg. Úgy tűnik, a tőzsdézők hisznek az elektromos autó és a napenergia jövőjében.
Musk a PayPal online fizetőrendszer vezérigazgatójaként vált híressé, a cég eladása tette lehetővé, hogy elindítsa a SpaceX-et, majd 2006-ban a SolarCity-t. Utóbbi cég napelemes megoldásokat tervez amerikai épületek számára, valamint elektromos járműveknek töltőállomást. Ez különösen jól jön, hiszen Musk éppen ilyen autók fejlesztésén fáradozik a Teslával. De ő áll egyebek közt a Hyperloop vákkumos gyorsvasút, és a világ első magántőkéből épített űrhajója, a Dragon mögött is.
Az új technológiák iránti érdeklődése, fura felszólalásai, és annál is furábbnak tűnő ötleteinek sikere miatt nevezik a mérnök-üzletembert az igazi Vasembernek. Bár Musknak páncélruhája nincs, cégeinek bevételeiből akár gyárthat is egyet magának.
A Times tényfeltáró riportja szerint a Tesla bevételeinek többsége nem az eddig megjelent Model S és Model X autók eladásából származik, hanem az úgynevezett szénkreditek eladásából. Kalifornia vezette be a szabályozást, majd 9 másik állam vette át, miszerint a zéró szennyezőanyag-kibocsátású járművek az összes eladott autó legalább 4 százalékát kell kitegyék - ha ez a feltétel egy gyártónál nem teljesül, fizetniük kell.
A Tesla pedig rendelkezik olyan feles kreditekkel, amiket nem fog felhasználni, lévén az összes autója teljesen környezetbarát technológián nyugszik, így
a kvótákat eladhatja azoknak az autógyáraknak, akik nem tudják megugrani ezt a kihívást.
Persze kérdéses, hogy vajon mennyit is nyer az ózonréteg, ha a Teslát szénből előállított árammal töltjük fel - persze erre már nem terjed ki az amerikai szabályozás.
A nevadai kormány ebben az évben 195 millió dollárnyi adóengedményt ajánlott fel, hogy a Tesla ott építse meg a világ legnagyobb lítiumion-gyárát. A képviselők szerint ugyanis ez a lépés az elkövetkező két évtizedben legalább 100 milliárd dollárnyi bevételt fog hozni az államnak.
A kormány minden egyes Tesla-autóvásárlónak 7500 dollárnyi (2,1 millió forintnyi) adóvisszatérítést biztosít. A cég ráadásul csak tavaly 1,2 millió dollárt költött lobbizásra.
New York állam 750 millió dollárból épít napelemgyárat a Solar City-nek, hogy ne Kínából kelljen beszerezni az alapanyagokat, és akkor még nem esett szó a 260 millió dolláros adókezdvezményről.
A SpaceX pedig eddig összesen 5,5 milliárd dollárt nyert el kormányzati megbízások képében: a NASA és az amerikai légierő is befektetett már a cégbe.
A három Musk-cég működése előremutató és innovatív, ennek ellenére kritika két irányból is érkezik. Egyelőre ugyanis semmi konkrét jele, hogy a Tesla-autók, vagy a nemrég bemutatott, háztartásoknak kitalált csodaakkumulátor a közeljövőben tömegek számára is elérhetővé válna, bár
Musk 2017-re ígéri a Tesla családi, 35 000 dolláros verzióját
(ez átszámítva körülbelül 10 millió forintot jelent - a jelenlegi Tesla autómodellek árai 18 és 22 millió forint körül mozognak).
Sokan vélik úgy, egyelőre az adózók biztosítják azt, hogy pár jómódú vállalkozó vállon veregethesse magát, amiért elektromos autót vezet, és mindent megtesz a környezetért.
Mások pedig attól tartanak, hogy a támogatások visszaesésével, félbeszakadnak a fejlesztések, milőett még elérhető áron kereskedelmi forgalomba kerülnek a termékek. Márpedig a napelemek esetében már 2017-re várható a támogatás megvonása, az elektromos autóvásárlást se kell sokáig ösztönözni, azok elterjedésével pedig a többi gyártónak se lesz szüksége kvóta vásárlásra. Kérdés, adigra fel tud-e mutatni konkrét eredményeket Musk, vagy Vasember elbukik?