Míg mi izgatottan várjuk, hogy elérhető áron jussunk hozzá egy újgenerációs virtuálisvalóság-eszközhöz, a kutatók a Földön kívülre viszik a forradalmat. Arról már egy éve hallhattunk, hogy a NASA és a Microsoft együttműködésre lépett a Sidekick projekt keretén belül, amiről most bővebben is mesélt a cég a Vision Summit rendezvényen.
A projekt keretében többek közt azt tesztelné a NASA, mennyire lesz gyorsabb és hatékonyabb a munka, ha
a Földről irányító tudósok a képernyőn figyelik azt, amit az asztronauták látnak.
A kiterjesztett és virtuálisvalóság-eszközök valódi ereje az lenne, hogy hihetetlenül felgyorsítanák az űrkutatást, az űrhajók fejlesztését, az asztronauták pedig digitális asszisztensekkel fedezhetnék fel a bolygókat. Még az sem kizárt, hogy egyszer majd az otthonunkból nézünk körbe a Marson.
A kutatók már dolgoznak azon, hogy egyaránt kihasználják a virtuális, és a kiterjesztett valóság által nyújtott előnyöket. A kulcs a 3D-s vizualizációk készítése lenne, amit a Microsoft HoloLensszel képesek lennének hologramok formájában kivetíteni és nézni.
Ez hatalmas segítség lenne a tervezésben: ahelyett, hogy várni kellene egy új marsjáró vagy űrhajó alkatrészeinek legyártására,
már elkészülése előtt megvizsgálhatnák a lehetséges tervezési problémákat.
A méretezhető hologramokat körbe lehet majd járni, így olyan külső szemszögből vizsgálhatják majd meg a tervezendő eszközt, ahogyan eddig azt nem tudták. Azt ráadásul rétegeire is bonthatnák, így jobban átlátnák annak működését.
A Microsoft szerint a jövőben nem csak asztronauták lesznek, hanem úgynevezett telenautákká is válhatunk. Míg az asztronauták valójában bejárják az adott bolygót,
a telenauták egy virtuálisvalóság-eszközzel néznek körbe a Marson – akár az irodájukból.
Ennek megvalósításához kezdték el fejleszteni az OnSight nevű szoftvert, ami a marsjárók által szerzett adatokból készít 3D-s szimulációkat a marsi környezetről, a tudósok ebben a virtuális térben találkozhatnak egymással.
A kutatók eddig számítógép képernyőjén keresztül vizsgálták a Marsot, és a felvételek alapján próbáltak következtetéseket levonni. A 3D-s nézetnek köszönhetően sokkal egyszerűbben
értelmezhetik majd a térbeli viszonyokat is.
Ehhez felhasználnak továbbá műholdas felvételeket is, a NASA rengeteg fotót gyűjtene a minél részletgazdagabb szimulációhoz.
Az OnSightot még idén elkezdik tesztelni a kutatók.
Norris nem zárja ki annak lehetőségét sem, hogy évtizedek múlva akár a hétköznapi ember is megtapasztalhassa ezt a fajta virtuálisvalóság-élményt,
és mindenki virtuális asztronautává váljon (azaz telenautává).
Ehhez először persze először az kell, hogy az első ember is sikeresen eljusson a vörös bolygóra. Addig is: megnézhetjük magunknak a Curiosity által készített 360 fokos interaktív panorámafotót a vörös bolygó homokdűnéiről.
A marsjáró 2011-ben indult el útjára, még azelőtt, hogy elkezdődött volna a VR-őrület. Most már biztosra vehető, hogy a jövő szerkentyűi valószínűleg már 360 fokos kamerákkal felszerelve indulnak útnak a VR-képek és videók miatt, és virtuális valósággá válik az űrutazás is.