Öt iskola diákjai és tanárai kaptak tavaly májusban mobilnettel felszerelt tabletet. A másfél éves kísérleti projekt célja a digitális oktatás terjedésének elősegítése, hogy a hagyományos oktatást táblagépekkel egészítsék ki.
Az első félév lezárultával elmondható, hogy a program összes résztvevőjében voltak aggodalmak és félelmek az induláskor, de
főként a pedagógusok számára jelentett ez kihívást.
Bár kaptak egy 30 órás felkészítő tanfolyamot, mégis számos nehézséget kellett leküzdeniük: a technikai akadályoktól kezdve a tananyagok beszerzésén át az eszközök flott alkalmazásának elsajátításáig. Kétségkívül nekik jelenti ez a legtöbb pluszmunkát és energiabefektetést, így az ő támogatásukban van a projekt sikerének kulcsa.
Bár a tanárok 95 százaléka szívesen használja a tableteket az órákon, 17 százalékuk érezte úgy, fél év alatt sem gyűlt össze elég tapasztalat ahhoz, hogy megítélje az okoseszközök alkalmazásának hatását.
A pedagógusok 63 százaléka tart attól, hogy a nem tabletes osztályok irigyek lesznek táblagépes társaikra. Pozitív azonban, hogy csak 12 százalék véli úgy, nehéz rávenni a gyerekeket arra, hogy az eszközöket tanulásra használják.
A megkérdezett gyerekek 66 százaléka szívesebben készül azokra az órákra, amelyeken táblagépet használnak, 49 százalék még élvezetesnek is tartja. A tabletes órák a diákok harmada szerint játékosak, és mindössze 22 százalék mondta azt, hogy a táblagép felkeltette az érdeklődését egy-egy tantárgy iránt.
Milyen tárgyakat oktatnak tableten?
A szülők nagy többsége (90%) szerint azért is hasznos a program, mert a gyerekek rájönnek, hogy
az internet tanulásra is használható.
Erre pedig hatalmas igény van. A diákok
maguktól nem találják meg az interneten elérhető segédanyagokat, sőt Koren Balázs matematikatanár szerint a legtöbb gyerekben fel sem merül, hogy online keressenek segítséget vagy pluszinformációt az órán elhangzottak kiegészítésére. A budapesti Fazekas Mihály Gimnázium tanára elmondta: a diákokúgy használják az okoseszközöket, mint mi egykor a butamobilt,
csak kígyó helyett
Angry Birds van, SMS helyett pedig Facebook és Messenger.A Hipersuli program első féléve kimutatta: a tablettel otthon a diákok 82 százaléka keres információkat az órákra való felkészüléshez.
Bár a szülők többsége (86%) bizakodva áll a programhoz abban a reményben, hogy gyermekük jobb esélyekkel indul az életben, ha korán elsajátítja az infokommunikációs eszközök használatát, az újdonságtól való félelem is megmutatkozik.
A szülők fele attól tart, a hagyományos tanulás háttérbe szorul, 60 százalékuk szerint félő, hogy
a táblagépek miatt romolhatnak a gyerekek kézírási képességei,
és ugyanennyien tartanak a számítógépes vagy internetfüggés kialakulásától.
Az okoseszközök ráadásul egy újfajta kockázatnak is kiteszik a fiatalokat. Míg a megkérdezett gyerekek 60 százaléka számolt be arról, hogy érte már valamilyen negatív hatás – például számítógépes vírusfertőzés, online fenyegetés, csúfolás –, a szülőknek csupán a fele szerzett tudomást ilyesmiről. Ez azt mutatja, hogy
a gyerekek bizonyos dolgokat inkább a kortársaikkal vitatnak meg.
A diákoknak mindössze 26 százaléka van egész nap online mobileszközön, 17 százalék netezik napi szinten, alkalmanként viszont mindegyik.
Bár a szülők 83 százaléka szerint szabályokhoz kötik az internetezést, a gyerekek visszajelzései alapján csak a családok 47 százaléka szabja meg a nethasználatot valamilyen módon.
A nebulók havi 5 gigabájtos adatcsomaggal ellátott Samsung és Lenovo 4G-s tableteket kaptak, amellyel wifire is tudnak csatlakozni. A készülékekhez egy bluetoothos billentyűzettel ellátott tok is jár.
Két iskolában a gyerekek haza is vihetik a tableteket, másutt pedig közösen, kiválasztott tantermekben használják őket. A szülő tízezer forintig felel az eszközért. A 2013 őszén, Budapesten indult pilot program azt mutatta, hogy
bár minden eszköz biztosítva van, a gyerekek vigyáztak rájuk, nem törték össze, nem rongálták meg őket.
Míg a Telenor az eszközöket és az internetet, addig a Microsoft az oktatóalkalmazásokat és az órák lebonyolításához szükséges tanári vezérlőszoftvert szállítja. Így lehetséges például, hogy a tanár letilthasson az órák vagy témazárók során bizonyos appokat vagy a teljes nethasználatot.
Kik vesznek részt?
A részt vevő iskolákat az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szakembereinek ajánlásával választották ki. A hivatal és az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosította a Nemzeti Alaptantervnek megfelelő digitális tananyagot is.
A kutatást azonos mintán a 2015/16-os tanév végén megismétlik. Végső következtetést viszont csak a teljes másfél év lezárultával tudnak levonni.