Újabb történelmi győzelmet aratott a Google Deepmind mesterséges intelligenciája, AlphaGo. Szerdán a világ legjobb gojátékosának tartott, tízszeres világbajnok Li Szedollal mérkőzött meg Szöülban. Ez volt az első menet az ötfordulós versenyből.
Lee körülbelül három és fél óra után feladta a meccset, 28 perc és 28 másodperc maradt még az idejéből.
Ez volt az első alkalom, hogy egy 9-danos gojátékost vert meg mesterséges intelligencia. A mérkőzést élőben közvetítették YouTube-on, a felvételt ezen a linken visszanézheti.
Szemmel látható volt, ahogyan Li Szedol az utolsó percekben teljesen tanácstalan.
Januárban az AlphaGo szoftver
mind az öt játszmában legyőzte a háromszoros európai gobajnok
Fan Huit anélkül, hogy bármilyen előnyt kapott volna. Ez volt az első alkalom, mikor egy számítógépes programnak sikerült megverni profi gojátékost.
A go egy olyan ősi kínai játék, ami hosszú ideje a legnagyobb kihívást nyújtja a mesterséges intelligenciának. Míg a programok már verik a sakkozókat, a góhoz intuíció és kreativitás is kell, a legösszetettebb játéknak tartják a világon.
A kutatók eddig úgy találták, hogy legalább még 10-15 év kell ahhoz, hogy egy program megtanulhassa, és mesteri szinten űzhesse a gót. Meglepő, de a sakk nála sokkal egyszerűbb:
sakkvilágbajnokot megverő szoftvert már 1996-ban sikerült írni.
AlphaGót a Google mesterséges intelligenciákra specializálódott
Deepmind cége fejlesztette,
amit még 2014 elején vásárolt fel a keresőóriás 400 millió dollárért. Tavaly azzal hoztak áttörést, hogy gépi intelligenciájuk saját magától tanult meg nyerni a videojátékokban, és négyből háromszor legalább olyan jól teljesített, mint egy profi emberi játékos.
A cég által használt deep learningnek nevezett technológia lényege, hogy nem mesterségesen próbálnak egy szoftvert mindennemű ismeretekkel ellátni,
hanem képessé teszik a tanulásra, és összekapcsolják egy óriási adatbázissal,
amelyből maga képes megszerezni és fejleszteni ismereteit.