A Google közzétett egy kimutatást arról, hogy az európai uniós tagságról szóló brit népszavazással kapcsolatban mire kerestek legtöbbet a neten. A brit területekről származó keresési forgalom alapján
a kilépés győzött a maradással szemben.
A cég interaktív térképén megyékre lebontva láthatók a keresések: a pirossal színezett területeken többen kerestek a kilépésre, míg a kék területeken a maradásra. Mindössze 11 megyét érdekelte jobban az, hogy mit ad ki a kereső, ha a maradásról szeretnének olvasni.
Ma szavaznak a britek arról, hogy továbbra is az EU tagjaként kívánnak tovább élni vagy inkább elhagynák az uniót. Csütörtökön helyi idő szerint 7 órakot kinyitottak, és 22 órakor zárnak a szavazóhelységek Nagy-Brittanniában, ahol 46,4 millióan jogosultak dönteni brit EU-tagság jövőjéről.
A végeredményt az előzetes becslések szerint pénteken kora délelőtt jelentik be.
A Google Trends grafikonja is alátámasztja a térképen látottakat:
A Google egy listát is közzétett a szavazással kapcsolatos, gyakran ismételt kérdésekről. A britek körében népszerű volt a „Miért kell kilépnünk az EU-ból?”, és a „Miért maradjunk az EU-ban?” kérdés. Ugyan ez nem fejezi ki egyértelműen a szavazók álláspontját, inkább tájékozódási jelleggel ütötték be azokat.
Más európai országokban a brexit kifejezést leginkább olyan kérdésekben lehetett olvasni: "Miért akarják a britek a brexitet?" A Google alapján
a brexit kifejezés egyben szinonimájává vált
a népszavazásnak, ezért sokan írták be így a kérdést: „Mire szavazol a brexiten?”.
Hasonló eredményt hozott a Twitter-felhasználók közt végzett elemzés, mely szerint Twitteren
kétszer annyian beszélnek a kilépésről,
mint a maradásról.
A Brandwatch szerint június hetedikéig több mint 5,4 millió tweetben említették az EU-szavazást. A cég leszögezte, hogy ez említések természetesen nem jelentik azt, hogy az adott oldalt támogatja a posztoló.
Azonban beszédes, hogy az elhagyásról szóló posztok száma kétszer annyi.
Nem újkeletű dolog, hogy internetes keresési előzményekből következtetnek szakemberek valós életbeli, várható eseményekre. A Predata elemző cég Wikipédia-szócikkek, Twitter-bejegyzések, YouTube-videók nézettségéből jósol.
Az így gyűjtött tetemes mennyiségű adatot saját szoftverük kiértékeli a múltbeli mintákból tanulva, majd készít elemzéseket, előrejelzéseket. Jelenleg azon dolgoznak, hogy előre tudják jelezni a terrortámadásokat az összegyűjtött adatok segítségével.