Az exponenciálisan fejlődő technológia átalakítja az élet minden területét – mondta Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója az Internet Hungaryn. Digitális dzsungel című előadásában arról beszélt, hogy az internet egy évtizede még
egy vidám állatkert volt, azonban mára a rácsok eltűntek.
Vannak Mauglik is, de még mindig érdemes figyelni Sir Kánra.
"Az egyik első mondat, amit Magyarországra érve megtanultam, az az volt, hogy 'nagy az Isten állatkertje'. Sokáig tartott, mire sikerült megértenem a jelentését, mára tudom, mennyire igaz" – fogalmazott.
A technológiai fejlődés pedig rohamtempóban halad előre, az újfajta, hálózatra kötött társadalom,
a megosztásra épülő gazdaság négy fő pilléren áll.
A szoftverek fejlesztése, a programozás ma már sokkal egyszerűbb, mint tíz éve volt. Ma már nem kell feltétlenül bonyolult programnyelveket megtanulni, sok egyszerűen használható program áll a rendelkezésünkre, a blokk alapú szoftverek használatát bárki könnyen elsajátíthatja. Ennek hatására több millió app keletkezik, és kerül be az áruházakba.
A szoftver mellett a hardver is fejlődik, és nem csak teljesítményben. Az egyre jobb tudással bíró szenzorok, kamerák, érzékelők már megfizethető áron elérhetők, elég csak a különböző ázsiai webshopokra gondolni. A dolgok internete (IoT) pedig éppen ezekre az apró komponensekre támaszkodik.
Gyors hálózatra is szükség van, a sebesség pedig elképesztő ütemben növekszik, mind a vezetékes, mind a vezeték nélküli netet folyamatosan fejlesztik a szolgáltatók.
A folyamatosan fejlesztett infrastruktúra tette lehetővé, hogy a hálózatra kötött mindenség, a dolgok internete egyáltalán kialakuljon, létezhessen.
Az adatokat immár nem adott helyszínen lévő fizikai tárolókon kell lementeni és tárolni, azok az interneten keresztül a felhőtárolókba kerülnek minden egyes készülékünkről, legyen szó okosóráról, okostelefonról, laptopról.
Így lehetővé válik, hogy az adatokat valós időben lehessen tárolni és elemezni, és ez már nem csak a telekommunikációs szektor, az üzleti szektor számára, de a magánfelhasználóknak is elérhető megoldás – mondta Christopher Mattheisen.
"A digitalizációs folyamat hatással van az üzleti modellre is."
Több példát is hozott erre a Magyar Telekom vezérigazgatója.
A Nike+ platform egy szenzor alapú, felhasználókra építő felület, amelyen keresztül a felhasználók tudják követni és elemezni saját teljesítményüket. Az adatok egy nagy közös felhőben landolnak, így ezen információkat a Nike is ki tudja elemezni és felhasználni, anonim módon. Ez nem csak egy körképet ad arról, milyen az emberek egészségi állapota, akár korra, nemre vagy tartózkodási helyre leszűkítve, de az adatokat továbbadhatják harmadik félnek, például marketing- és IT-cégeknek.
A dolgok internete a biztosítói piacot is megreformálja.
Elég csak a hálózatra kötött járművekre gondolni, amelyek rengeteg adatot szolgáltatnak a sofőrök vezetési technikájáról. Ezen adatok alapján sokkal személyreszabhatóbb szerződéseket tudnak kötni az ügyfelekkel a biztosítótársaságok.
A Nike-ból kiindulva példa lehet még maga az egészséges életmód: ugyanis nem csak a teljesítmény, de az elfogyasztott ételek összetevői is sokkal könnyebben megállapíthatók. Így nem csak azt tudjuk, hogy mennyi kalóriát vagy folyadékot fogyasztottunk, de azt is, hogy milyen káros anyagokat vittünk be.
Ez pedig a laktóz- vagy lisztérzékenyeknek nagyon fontos információ,
de a betegellátásban is sokkal több információból tudnak dolgozni az orvosok. Mi felhasználók pedig tudhatjuk, mennyi az ideális fogyasztás, mozgás számunkra.