Appverseny az Origón
Appversenyt hirdettünk az Origón a 6-15 éves korosztálynak október 15-23. között az EU Code Week keretében. Péntek délig várjuk a pályaműveket. Az értékes nyereményekért ezúton is köszönet a Qualysoftnak. A kódolás alapjait pedig egy egyszerű labdás játékkal mutatjuk be, így nem csak a kicsik, de a nagyok is belekóstolhatnak az alapokba.Sosem volt jobb dolguk azoknak a kicsiknek, akik programozni szeretnének megtanulni. A rengeteg neten elérhető program, az olcsó miniPC-k, netes videók mind megkönnyítik a dolgukat, csakúgy mint az olyan különféle kezdeményezések, mint hazánkban a Skool, vagy a Makerspace.
A nagy techcégeknél is megfigyelhető, hogy egyre nagyobb hangsúlyt kap náluk a fiatalok oktatása. Az Apple legutóbbi fejlesztői konferenciáján mutatta be a Swift Playgrounds nevű, iPad táblagépekre szánt appot, ami ugyan könnyen érthető a kezdők számára,
de egyben valódi kódokat is lehet vele készíteni.
A kódolást interaktív felülettel és játékos vonásokkal teszi szórakoztatóbbá a Playgrounds, melyben egy figurát kell vezérelni egy pályán. Közben újabb és újabb kódokat, összefüggéseket sajátíthat el a felhasználó.
A programban valós időben látunk egy környezetet, ami rögtön reagál arra, hogy éppen milyen kódot írunk be, az animált környezet segít abban, hogy megfigyelhessük a karaktersorok hatására változó elemeket.
Mindennek célja, hogy a gyerekek megtanulják a Swift nyelvet, amit egyre több fejlesztő használ Mac, iPhone, és más Apple platformokra való fejlesztéshez. Az Apple még 2014-ben mutatta be a Swiftet, ami
kapuként szolgálhat a komolyabb Xcode programozás elkezdéséhez.
"Mivel a Swiftet könnyű megtanulni, hatalmas lehetőség arra, hogy minél több embert húzzon be a kódolásba. A Swift Playground megváltoztathatja azt, ahogyan az emberek kódolnak" - mondta az eseményen Tim Cook Apple-vezér.
Az alkalmazás ingyen letölthető iPad Air és iPad Pro készülékekre.
A nagy redmondi konkurens, a Microsoft a hihetetlen népszerű Minecraft videojátékot próbálja kiaknázni a picik behúzására. A népszerű pixelbányászós videojátékot minden iskolába elvinné a cég: olyan lenne a Minecraft az iskolásoknak, mint az Office és a Windows az irodistáknak.
Jelenleg tesztelik a Minecraft Education Editiont, ami a virtuális kockajáték kifejezetten tantermekbe szánt változata. Ez nem csak oktatásra hasznos,
de arra is biztatja a gyerekeket, hogy aknázzák ki a játék programozhatóságát.
Az unalmas parancssorok helyett a játék világában lehet kiadni olyan egyszerű utasításokat, mint hogy "jobbra fordulás", és "zúzd szét a kockát".
Az új felületet tanárok és diákok úgy használhatják, mint egy virtuális oktatóteret, amivel könnyebb megtanulni nem csak a programozást, de akár más tantárgyakat is - például matekot, vagy történelmet. Akár egy lemodellezett, pixelezett ókorban is járkálhat a diák, közben viszont a kérdések, rejtvények, és kincskeresők által észrevétlenül meg lehet majd tanulni az adott korszak alapjait.
A Microsoft a Code.org nevű weblapra töltötte fel az első kódolásról szóló leckéket, akit érdekel, itt próbálhatja ki, milyen Minecrafttel programozni.
A Google a Massachusetsi Műszaki Egyetemmel (MIT) közösen készítette el a népszerű Scratch nevű alkalmazást, amely fut webes böngészőből, mobileszközökön, és Rasperry Pi-n egyaránt. Erről a programról mi is írtunk már több alkalommal.
Ezzel a vizuális alkalmazással nem csak robotokat, hanem animációkat, játékokat, és honlapot is létrehozhatnak a gyerekek.
Az app blokkok húzogatásával vezet rá a programozás logikájára. Előnye, hogy magyarul is beszél, így ha nem tudunk angolul, akkor is boldogulunk vele. Magyarul ez a honlap is foglalkozik vele tüzetesebben.
A keresőóriás másik hasonló projektje a Blockly,
mellyel már a szövegalapú nyelveket tanulhatják meg a kicsik. Van benne kirakós, labirintus, ezekben darabkákat kell összeillesztenünk, és egy sort sem kell gépelnünk. Ez szintén elérhető magyar nyelven is.
Idén nyáron pedig a Project Bloks nevű játékrendszert mutatta be a Google, éppen azután, hogy az Apple is lerántotta a leplet a Swift Playgroundsról. Ez egy teljesen új megoldás a keresőóriástól, lévén a picik nem egy appot használnak, hanem
egy valódi kockákból álló rendszert tudnak alakítani, programozni,
és így különféle dolgokat létrehozni.
A kockák összekapcsolásával nem csak a kódolás alapjait tanulhatják meg, de azt is, hogy vezéreljenek más játékokat. A Blok-kockákat bizonyos mintázatokba rendezhetik, vagy akár egy robotot, otthoni zenegépet állíthatnak össze.
A Google maga nem fog játékokat gyártani: a Project Bloks egy nyílt forráskódú platform lesz, amire építkezve a játékgyártó partnerek különféle, programozható játékokat adhatnak ki.
A Bloks egyelőre még nem érhető el, fejlesztés alatt áll.