A tévéket gyártó amerikai Viziót 2,2 millió dollárra büntette a szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC). A cég okostévéi megfigyelték a tulajdonosok tévénézési szokásait egy képfelismerő technológiával, azt pedig párosították személyes információkkal is. A Vizio a második legnagyobb okostévégyártó az Egyesült Államokban,
több mint 11 millió készüléket adtak el eddig.
A Vizio okostévéibe épített adatvadász szoftver a képernyő minden pixeléről leolvasta az adatokat, így kiderítette a felhasználó tévézési szokásait, többek közt azt, hogy milyen időpontban milyen csatornát nézett. Ezeket az információkat összevetette egy nyilvánosan elérhető adatbázissal, így könnyen ki lehetett következtetni, hogy ki milyen műsorokat választott.
Ezenfelül IP-címeket, közeli wifihálózatok adatait is beszipkázták a tévék. A cég még ennél is messzebb ment:
külsős cégeknek értékesítette az értékes adatokat,
így azokat célzott hirdetésekhez hasznosíthatták. A nézők demográfiai információit is átadták, például az életkorra, nemre, családi állapotra, végzettségre, jövedelemre vonatkozó adatokat.
A büntetés kifizetésén felül a cég megegyezett a hatósággal abban, hogy felhagy az eddigi adatgyűjtésével, és szervereiről törli a már megszerzett adatokat. A büntetés viszonylag alacsonynak tűnik, mint a Vizio is rávilágított: érzékenyebb személyes információkat nem gyűjtöttek. Ez viszont nem mentség arra, hogy az adatok gyűjtése
a felhasználók tájékoztatása és beleegyezése nélkül történt.
Nem ez az első alkalom, hogy az okostévéket vádolják kémkedéssel. 2013-ban az LG bevallotta, hogy készülékeik a felhasználó tévézési szokásairól jelentenek a gyártóknak, hiába kapcsolják ki ezt a funkciót a tévé menüjében.
2015-ben a Samsung tévéi körül robbant ki a botrány, mivel a cég hivatalos honlapján olvasható jogi tájékoztató azt sugallta, hogy az egyes modellekben elérhető beszédfelismerő funkció alkalmas a nappaliban zajló csevegés lehallgatására is.
A kereskedelmi bizottság intézkedése nyomán valószínűleg a jövőben ismét terítékre kerül a magánszférát sértő okostévék problémája, ami ezeknek a kütyüknek a térnyerésével még gyakoribb lehet.