Az elmúlt évek nagy informatikai innovációi közül javarészt csak az érintés nélküli fizetés kezdett el terjedni a boltokban, maguk a megvásárolható áruk nem igazán profitáltak semmiből. Maximum QR-kódok kerültek a csomagolásukra, hogy a vásárlók könnyebben megtalálják a weblapjukat, már ha van türelmük a kódok beolvasásával piszmogni.
Az egyetlen kivételt a szabály alól a pénztárak nélkül működtethető boltok jelentik: a vásárlók csak bemennek, leveszik a polcokról a szükséges termékeket, majd kisétálnak az üzletből. A tevékenységeiket egy képelemzéses elven működő számítógépes rendszer tartja számon, amely a boltból való távozásukkor megterheli a bankszámlájukat a vételi árral. Vagy legalábbis ez az elmélet, az Amazon első ilyen kísérleti boltjában szerzett korai vásárlói tapasztalatok alapján van még mit csiszolni a szisztéma működésén.
Az NFC technológia fejlesztéséért felelős NFC Forum bejelentette, hogy az Active & Intelligent Packaging Industry Association (AIPIA) nevű szakmai szervezettel együttműködve szeretné felokosítani a boltok polcain lévő termékek csomagolását.
Az ötlet az, hogy a vásárlók egyszerűen hozzáérinthetnék a termékek csomagolásához a mobiljukat vagy okosórájukat, mire annak a kijelzőjén releváns információk jelenhetnének meg az árukról.
Természetesen manapság is rengeteg információ van a csomagoláson, az alapvető specifikációk, vagy éppen a gyártási idő mind megtalálhatóak rajtuk. Valójában az teszi érdekessé a technológiát, hogy
apró szenzorok is kapcsolódhatnak az NFC lapkához.
Ezek segítségével például megállapítható lehetne, hogy megfelelően tárolták-e a megvenni kívánt doboz tejet. Papíron hiába tűnik jónak a tej szavatossági ideje, mikor nem megfelelő tárolás esetén jóval a megadott dátum előtt megsavanyodhat. A szenzoroknak köszönhetően már a hűtőnél állva fény derülhetne a problémára, nem otthon érné kellemetlen meglepetés a fogyasztókat.
Az NFC Forum és az AIPIA szerint az NFC-s okoscsomagolás első körben valószínűleg csak a magasabb árfekvésű, vagy a nagyobb tételben árult termékeknél jelenhet meg, hiszen pénzbe kerül. A különleges áramkörök tömeggyártásának felskálázódásával csökken majd a darabonkénti ár, így folyamatosan nőhet az olyan termékek köre, amelyek esetén a gyártók megengedhetik az NFC-s csomagolás használatát.
A felek reményei szerint az okoscsomagolást használó termékek száma évente két számjegyes százalékkal nőhet, a gyártóik pedig a technológia használatával csökkenthetik a költségeiket és az előállított hulladékmennyiséget, plusz ezekkel összefüggésben növelhetik a profitjukat.
Nem világos, hogy mikor kerülhet piacra az első okoscsomagolást használó termék.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!
A cikk megjelenését támogatta az MVM Edison program.