Történetünk tavaly augusztusban, egy fülledt pénteki napon kezdődik, 4-én. Aznap debütált legújabb humoros videójával a Pamkutya-csatorna testvérpárja. Ebben gyorshajtókkal szemben fellépő rendőrök munkáját dolgozzák fel viccesen, az ismert sláger, a Despacito dallamára. És igen, ez a két tényező, tehát a magyar rendőri munka ostorozása és az agyonhallgatott szám teljesen és tökéletesen elegendő volt ahhoz, hogy a bulira készülő, de még otthon netező magyarok tömegeit megszólítsa. Videójuk rövid időn belül nagy siker lett.
24 óra sem telt el, és az újonnan feltöltött videó már több mint 940 ezer lejátszást tudhatott magáénak,
nem sokkal később már az 1,6 milliós nézettséget is átlépte - írta akkor az octv.hu videósokkal foglalkozó portál -, hogy aztán három nappal később kipipálhassa az 5 milliós megtekintést is. Tartott mindez egészen augusztus 28-ig, amikor is igazi szörnyűség történt. A YouTube letiltotta a videót. "Képtelenség", "az nem lehet", "de miért?" értetlenkedtek a netezők tömegei. Hatalmas volt a felháborodás, forrongott a magyar internet.
Hogy a történet ezen szálát kicsit rövidebbre fogjam, elárulom, szerencsére gyorsan sikerült orvosolni a problémát, és augusztus 31-én az oldal már újra engedélyezte a videót. Milliók lélegeztek fel. Így azt napjainkban már összesen több, mint 23 milliószor játszották le. Igen ám, de ezen a napon történt még valami. Valami, ami versengést szült, valami, amire mindjárt visszatérek. De előtte még engedjék meg az olvasók, hogyha élne még olyan ember Magyarországon, aki egy barlangban töltötte volna az elmúlt fél évet és még nem látta, akkor itt annak ideillesztem és megnézheti az említett alkotást:
A történet másik szereplője Dancsó Péter. Az előzmények ismerete pedig azért volt fontos, mert a Pamkutya-fiúk ugyan addig is népszerűek voltak, de Magyarország legtöbb - főként magyar - feliratkozóját Dancsó Péter Videómánia nevű YouTube-csatornája tudhatta magáénak. Dancsó Péter 30 éves videós. Eleinte a humoros filmkritikákkal, filmbemutatókkal foglalkozó videói tették ismertté. Később pedig általában véve az internetes mémek bemutatása, parodizálása lett az irány. Ami mindvégig elkísérte, az az évről évre humorával együtt csiszolódó frizurája volt, ami bárhogy is nézett ki, tinik százezrei rajongták. Péter szórakoztat, és ezzel széles közönséget ér el, sőt, erre külön Dancsó-kultuszt épített, amit dancsicskái, vagyis a rajongói szolgálnak ki, mindez újabb gagként funkcionál. Legnépszerűbb videóját már 2,8 milliószor játszották le.
Igen ám, és ezen a ponton tértjünk vissza történetünkhöz, melyben ezen az augusztus 31-én - ahogy már említettem -, nem csak visszakapcsolták a magyar internetekre a Pamkutya videót, hanem történt még valami, amit addig senki ember fia elképzelni nem tudott. A Pamkutya-duó feliratkozóinak száma beérte, majd le is hagyta Dancsó Péter Videománia nevű csatornájának feliratkozóit. Vagyis a testvérpár átvette a vezetést. Nem kicsit. Hanem nagyon. Annyira, hogy mostanra már 760 ezren követik a formációt.
A Star Trek: Deep Space Nine amerikai sci-fi televíziós sorozatban van egy földönkívüli faj, a ferengi. Rájuk a profit és kereskedelem iránti megszállottság jellemző, állandóan azon fáradoznak, hogy másokat csalással rászedjenek. A Star Trek-univerzumban ez a faj mégis létrehozott egy szabálygyűjtemény, azért, hogy biztosítsák az ultrakapitalista ferengik üzleti jövedelmezőségét, ezt hívják A vagyongyűjtés szabályainak. Ebből idéznék most kettőt, amely találóan foglalja össze a vonatkozó helyzetet. A könyv 29. szabálya úgy fogalmaz, hogy
A háború jó az üzletnek.
míg a 30. azt mondja ki, hogy
A béke jót tesz az üzletnek.
Ugyan itt ténylegesen a háborúhoz és békéhez kapcsolódó kereskedelmi tevékenységekről van szó, de vonatkoztatható a két szabály riválisokra is. Márpedig bármelyik eset is áll fenn, az leginkább a két csatornát egyszerre menedzselő Special Effects Media ügynökségnek jó, hiszen a rivalizálás vagy együttműködés házon belül történik, de mindenkinek figyelmet és hasznot hoz. Már csak azért is, mert addig is kevésbé a konkurens YouTube-partner Star Network és BugTV ügynökségek videósaival vannak elfoglalva a nézők.
Dancsó Péter éveken keresztül volt az első számú, legtöbb feliratkozóval rendelkező és a legnézettebb magyar videósok egyike. Ügynöksége, a Special Effects Media, amely a YouTube-videósok menedzselésére szakosodott cég, jól is tudta értékesíteni. Heti egy videójával is hatalmas elérést produkált, ami értékessé tette a reklámozóknak és szponzoroknak egyaránt.
De rendezvényeken való megjelenése is megdobta a jegyeladásokat, sőt a merchandising, vagyis a nevével és logójával ellátott pólók és bögrék is további bevételt generáltak.
Ez ugyan nem került veszélybe azzal, hogy megelőzték, hiszen a Pamkutya-duó hozzá képest jóval ritkábban tesz közzé új videót és abban nehezebb is - bár nem lehetetlen és példanélküli - megoldani a szponzorációt, mégis jelzés a piac felé: már nem ő az első. Ha más nem is, akkor a nyíló olló, ami a több tízezresre duzzadt feliratkozói különbséget jelentette a két csatorna között, az mindenképpen elkezdett látványos lenni, ebből pedig könnyen kerekedett
üzleti, szakmai-hiúsági kérdés is.
Persze Péter - történetünk főszereplője sem volt rest - , így történt meg az, hogy a heti egyszeri alkalom helyett jóval többször jelentkezett szórakoztató anyaggal. Sőt, aktívan kezdte el használni az Instagram-profilját is, ezzel mozgósítva rajongóit. Sőt, ősszel, egy szakmai konferencián a közönség előtt bevallotta: azért jelentkezik gyakrabban, hogy beérje a konkurenciát, és visszavegye első helyét. Jelentkezett így
Így jutottunk el oda, hogy napjainkban nem elképzelhetetlen, Dancsó Péter újra visszaül a trónra és beéri a Pamkutya-duót. Persze, csak addig, amíg a srácok elő nem rukkolnak egy újabb nagyon népszerűvé váló videóval, mert akkor megint verseny lesz. Vagy amíg fel nem bukkan egy új vetélytárs. Bárki is nyer, mi nézők, biztosan nyerünk, mert nekünk, értünk, a figyelmünkért küzdenek erősebb vagy gyengébb alkotásokkal. Szóval végeredményben nekünk csak jó lehet.
Az év YouTube-videósa versenyén ugyanakkor még fordulhat a kocka vagy megerősödhet egy nevető harmadik.
Kellenek a sikerek, az új arcok és tartalmak. Legalább is erre utal, hogy újabb és újabb magyar videósok felfedezésére már több verseny is indult. Ilyen volt a 2014-es és 2015-ös Ki Mit Tube?, vagy a 2017-es Videós Gála és az idén második alkalommal indult Az év YouTube-videósa szavazás. Ez egyébként pont tegnap kezdődött, és 10 kategóriát hirdettek meg.
Itt, a verseny adta felület újabb tér lehet, ami feliratkozókat hozhat Dancsó Péternek vagy a Pamkutyának,
és egy ilyen kiélezett versenyben minden lehetőséget érdemes megragadni, így nem elképzelhetetlen, hogy egyikük belép a ringbe. De ha ők ki is hagyják, a tavalyi tapasztalatok alapján nem kizárt, hogy egy, a verseny adta figyelemtereléssel élő harmadik szereplő fogja őket megközelíteni.
A versenyben egyébként összesen 10 kategóriát hirdettek meg:
Szavazni január 31-ig lehet napról napra az újabb kategóriákban a TubeNews.hu felületén.
A VamosART nevű, fantasztikus 3D rajzokat publikáló csatornát 2012. októberében indította Vámos Sándor, festő, tanár és karikaturista. Videóiban néhány perces lenyűgözően élethű rajzok, optikai illúziók, portrék és rajzfilmfigurák elkészítését láthatjuk.
Csatornája éppen a napokban lépte át az 1 millió feliratkozót,
de ennek jelentős része külföldi néző, ami ugyan nem kisebbíti érdemeit, csak nem feltétlenül hasonlítható össze úgy a magyar nyelven magyar nézőkhöz szóló videósokéval, ahogyan az a Pamkutya és Dancsó Péter esetében sokkal inkább megtehető. Bár ebben a méricskélésben is sokszor felmerül, hogy összehasonlítható-e a Pamkutya-duó elsősorban humoros zenei feldolgozásokkal jelentkező és csak mostanában vlogos irányt vett csatornája Dancsó Péter karikaturisztikus, szatirikus humorú videóval. Hogy a testvérpárnak könnyebb-e, mint Dancsó Péternek egyedül - bár van, aki jól működő csapattagokat is említ. Írásom ezekre a körülményekre nem tért ki.