Bátran mondhatjuk, hogy egy új fejezet kezdődött az internet történetében: a világ messze legnépszerűbb böngészője, a Google Chrome ugyanis mostantól szűrni fogja a hirdetéseket. Persze nem úgy, ahogy a különböző népszerű hirdetésblokkoló kiegészítők, amik végső soron igyekeznek egy az egyben eltüntetni az összes reklámot egy oldalról, hiszen a Google is pontosan tudja, hogy egyrészt a weboldalak többsége a reklámokból él, másrészt pedig maga a Google a világ legnagyobb hirdetési vállalata.
A Google célja az volt, hogy a felhasználókat különösen idegesítő, a böngészési élményt nagyban károsító hirdetéseket gyomlálja ki.
De honnan tudja a vállalat, hogy mi zavar minket leginkább? Szerencsére van mire támaszkodnia, ez pedig nem más, mint a Better Ad Standards nevű kezdeményezés, ami egy 25 ezer fős felmérést követően adott ki iránymutatásokat arra nézve, hogy milyen jellegű hirdetéseket érdemes kerülnie annak, aki nem akarja felbosszantani a látogatóit.
Ezek asztali böngészés esetében a következők:
Mobilos böngészés esetén pedig érvényes minden a fentiek közül, továbbá:
A Better Ad Standards kutatási eredményei persze mindenki számára hozzáférhetők, és maga a Google is hónapok óta hangsúlyozza, hogy ezekre az irányelvekre építve fogja elindítani a Chrome saját reklámszűrőjét, így a weboldalak tulajdonosainak volt idejük felkészülni a helyzetre. A böngésző egy új API-n keresztül mutatja meg az adott oldal értékelésének eredményét, illetve a tulajdonosok részletes beszámolót is kérhetnek az Ad Experience Report segítségével. A felhasználók szemszögéből a Chrome mind az asztali böngészőben, mind pedig mobilon jelezni fogja, hogy letiltott hirdetéseket, azonban ha az adott oldalon ezeket valamiért mégis engedélyezni szeretnénk, arra is felkínálja a lehetőséget.
A Chrome alapvetően három értékelést használ azokra az oldalakra, ahol problémás hirdetéseket érzékel: a "Passing" még az éppen átment kategória, ahol azért érdemes már odafigyelni. A "Warning" a nevének megfelelően a figyelmeztetés: itt bizony már a rendszer észlelt olyan reklámokat, amik nem felelnek meg a fenti alapelveknek, így ezt a problémát 30 napon belül orvosolni kell, addig további szankció nincs. Végül az utolsó szint a "Failing", amit azok az oldalak kapnak, akiknek 30 napon belül nem sikerült orvosolniuk a problémákat.
Ilyenkor aztán lecsap a Google kalapácsa, és minden egyes hirdetést válogatás nélkül letilt az oldalon, nem csak azokat, amik a fenti kategóriába esnek.
És igen, ez érvényes még a Google saját hirdetéseire is. A vállalat azonban abban reménykedik, hogy erre nem fog sor kerülni, hanem az ajánlások és a Chrome részletes visszajelzései alapján az oldaltulajdonosuk a saját, jól felfogott érdekükben eltüntetik majd a felhasználók számára idegesítő reklámokat. Az eddigi tapasztalatok alapján egyébként erre jó esély van: már a rendszer életbe lépése előtt közel 13%-kal csökkent azon oldalak száma, amik nem feleltek meg a Better Ads Standards irányelveinek.
És habár - ahogy fentebb említettük - végső soron egy oldal hirdetéseinek teljes letiltása azt is eredményezheti, hogy így a Google saját hirdetései sem jelennek meg, maga a Google nyilvánvalóan nem ad ki olyan hirdetéseket, amik sértenék az új irányelveket. Ez tehát azt jelenti, hogy a weboldalak tulajdonosainak végső soron olyan reklámokat kell majd eltávolítaniuk, amik más hirdetőktől, ügynökségektől származnak, így tehát tulajdonképpen a Google versenytársai a piacon. Ahogy tehát arra például a HWSW is rámutat, a zavarónak titulált hirdetések kigyomlálása és ilyen módon a weboldalak megtisztítása
végső soron a Google piaci uralmát növelik.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!