Az életéért küzdött, de a társai nem tudtak segíteni. Ilyen a VR

VR, veszély, félelem, virtuális valóság
Vágólapra másolva!
A virtuális valóság (Virtual Reality, VR) eszközök olyan speciális szemüvegek, vagy kijelzővel ellátott sisakok, amelyeket a fejre kell tenni, és ahogy a használójuk mozog, vagy a fejét fordítja erre-arra, úgy változik a látott kép is. E szerkezetek egy teljesen új kategóriát jelentenek, hiszen teljesen izolálják az embert a külvilágtól, a látótér hatalmas részét foglalják el, és minden korábbinál nagyobb szabadságot nyújtanak.
Vágólapra másolva!

Például lehetővé teszik azt, hogy emberek összegyűljenek egy, a virtuális valóságban létező helyen (felveszik a sisakot, elindítják a szükséges alkalmazást, és máris ott vannak), és interakcióba lépjenek egymással.

E termek nagyjából úgy működnek, mint a tradicionális chat szobák, csak ugyebár itt három dimenziós objektumokról van szó, ahol a felhasználó egy avatár képében jelenik meg.

Tehát ha valaki mondjuk egy kiscicát választ, más pedig egy zombit, tündérhercegnőt, vagy lépegető harci robotot, akkor úgy fog kinézni a helyiség, mintha éppen egy jól sikerült farsangot tartanának.

Természetesen itt már nem csak írással kommunikálnak a résztvevők, mint az ósdi chat szobákban, hiszen mindenkinek van mikrofonja, fejhallgatója, sőt már akadnak olyan berendezések, amelyek a mozgást is képesek hitelesen visszaadni.

Halálközeli élmény a virtuális valóságban

Nos, az egyik ilyen szobában történt a közelmúltban egy egészen döbbenetes eset, ami arra világított rá, hogy nem igazán vagyunk még felkészülve arra, amit a virtuális valóság kínál. A VRChat nevű szobában az egyik ott tartózkodó piros-fekete robot, azaz egy élő hús-vér ember avatárja, egyszer csak eldőlt, a földön kapálózni, majd hörögni kezdett.

Mint a valóságban: mindenki aggódva állja körül a láthatóan szenvedő avatárt. Forrás: Origo

A többiek először azt hitték, hogy ez az egész csak egy vicc, hiszen a VRChaten ráadásul gyakran kerülnek elő igen durva, ízléstelen tréfák, ahol nem ritka, hogy például valaki mozgáskorlátozottakat "parodizál". De ez esetben nem ez történt, a probléma valós volt és komoly. A "robot" tényleg rohamot kapott, fuldoklott, és mivel nagyon hitelesen rángatózott, ezért a többiek rájöttek, hogy valamilyen testmozgás követő technológiát is használ.

vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély
vr, haldoklás, veszély

A legnagyobb probléma az volt, hogy semmilyen módon nem tudtak rajta segíteni, hiszen a VRChat a fentebb említett okok miatt totálisan anonim, mindenki kényesen vigyáz arra, hogy a valódi kiléte titokban maradjon, hiszen egy lelepleződés akár egy karrier végét is jelentheti.

Tehát a virtuális tér egy eldugott szegletében szó szerint az életéért küzdött valaki, miközben a többiek körbe állták, tehetetlenül.

Azt sem tudták, hogy a világ melyik pontján van, és mi lehet a baja annak, aki levegő után kapkodva szenved előttük. Végül a történet nem ért tragikus véget. A "robot" egy kicsit jobban lett, és ahogy visszanyerte eszméletét, és jelezte, hogy érti a többiek szavát, azonnal azt tanácsolták neki, hogy lépjen ki a virtuális térből, és hívjon egy mentőt, ami meg is történt.

Tanulságok?

Az esettel kapcsolatban egy nonprofit szervezet, az Epilepsy Foundation (Epilepszia Alapítvány) kifejtette, hogy a felméréseik szerint az epilepsziás betegek mintegy 3 százalékánál bizonyos vizuális minták képesek kiváltani a rohamot, és akár ez is okozhatta a problémát. Mindenesetre nagyon úgy fest, hogy még nagyon sok mindenre nincs felkészülve a világ a virtuális valósággal kapcsolatban.

Muszáj lesz még intenzívebben kutatni a VR eszközök használatával járó fiziológiai hatásokat, hogy elkerülhetővé vagy kezelhetővé váljanak az ilyen és ehhez hasonló problémák.

Emellett lehet, hogy nem ártana a telefonokhoz hasonlóan úgynevezett vészhelyzet kontaktokat is beállítani, bevezetni, bár tény, hogy ez komoly lyukat üthet a névtelenség páncélján. Sokat már egyébként nem lehet tötyörészni, hiszen a virtuális valóság már most több milliárdos biznisz, több millió felhasználóval, és az előrejelzések szerint az idei évben tovább bővül majd a piac, és minden korábbinál több VR terméket, illetve szoftvert értékesítenek majd.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!