Az autógyártók egyre nagyobb táborának meggyőződése, hogy a városi és autópályás közlekedéshez a jövőben nem lesz szükség jogosítványra, hiszen teljesen autonómmá válnak majd a kocsik. Az egyik legjobb önvezető rendszerrel jelenleg a Tesla rendelkezik, igazán lenyűgözőek az Autopilot képességei, de azért még távol van attól a technika, hogy bárki rábízhassa az életét. Ezt sajnos a teslások egy része nem érti meg, mostanra jó néhány értelmetlen haláleset és ostoba baleset elkerülhető lett volna, ha mobilozás vagy szundikálás helyett az előírtnak megfelelően az autójuk robotpilótáját felügyelték volna.
A Wired beszámolója szerint most újfajta szolgáltatási ágazat próbálja megvetni a lábát az autóiparban: a vállalatok
távirányítási szolgáltatást nyújtanának az önvezető autók tulajdonosainak.
Aki előfizetne egy ilyen szolgáltatásra, az bármikor kérhetné, hogy egy hús-vér sofőr vegye át távolról az irányítást a kocsija felett, mikor valamiért csődöt mond az önvezető rendszer, például képtelen végrehajtani egy parkolási manővert, vagy olyan forgalmi helyzet alakul ki, amelyben nem tud biztonságosan vezetni.
Az elképzelésre az oregoni Designated Driver kapcsán hívta fel a figyelmet a Wired, a startup szeretne néhány éven belül 20 százalékos részesedésre szert tenni az efféle szolgáltatások piacán.
A cég szerint a megoldásával mindenki jól járna, hiszen így előbb kezdhetnének terjedni az önvezető autók, ráadásul biztonságosabb, sokkal kevesebb megkötéssel járó közlekedésre adnának lehetőséget.
Természetesen a szolgáltatásának a működéséhez távoli irányítást lehetővé tevő hardvert és kamerarendszert kell telepíteni a járművekbe. Emellett gyors mobilnetre is szükség van, hogy az irányítást távolról átvevő sofőr jó minőségben, elhanyagolható késleltetéssel lássa a kamerák képét, tudja küldeni a vezérlőjeleket az autónak.
Az elgondolás további érdekessége, hogy elméletben a nem önvezető járműveket használó személyszállító cégeknek, vagy éppen a szállítmányozó vállalatoknak is jól jöhetne. Az utóbbiak például a távoli irányítással megoldhatnák, hogy a kamionjaik a nap szinte 24 órájában közlekedjenek, hiszen a megfelelő időközönként egyszerűen válthatnák egymást az irodában a sofőrök. Persze rengeteg kisebb-nagyobb jogi és technikai részletkérdés van, amit ennek a tényleges működéséhez tisztázni kellene, de nem tűnik életképtelennek az ötlet.
Sőt: lehetőséget adna a nyugdíjba vonult, a klasszikus sofőrködést vállalni már nem tudók munkában tartására, ezzel pedig mindenki jól járna.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!