Arról van szó ugyanis, hogy a Decathlon ebbe az áruházába egy teljesen automatizált árukiadó rendszert telepített. Ez külsőre egy nagy fémdoboznak tűnik (tulajdonképpen az is), a belsejébe pedig nem kukkanthattunk be, ott ugyanis számos szabadalmaztatott megoldás dolgozik azon, hogy a vásárlók minél hamarabb megkapják a csomagjaikat.
Mint az áruház vezetőitől megtudtuk, a Decathlonnál is egyre népszerűbb az online vásárlás, azonban a vevők viszonylag ritkán kérnek házhoz szállítást, ez ugyanis extra költséget és sokszor kényelmetlenséget is jelent, hiszen nem biztos, hogy a kiszállítás időpontjában otthon tudunk tartózkodni.
Ezért az a tapasztalatuk, hogy a vásárlók szívesebben jönnek be az áruházba átvenni a megrendelt csomagjaikat.
Ez a dolog eddig úgy működött, hogy a vevő befáradt az üzletbe, majd odament az információs pulthoz, ahol körülbelül másfél perces procedúra után kapta kezébe a megrendelt árut. Ez ugyan nem hangzik soknak, de ha feltorlódik a sor, ez sokszor másfél percet jelent.
Az új, robotizált csomagkiadó esetében viszont úgy zajlik a procedúra, hogy a megrendelt holmit egy munkatárs valamikor betölti gépbe, és amikor a vásárló bejön, elég csak odamennie a masina kiadó ablakához, odatartani a szenzor elé az okostelefonjára kiküldött QR-kódot, vagy az SMS-ben megkapott kódot,
a gép pedig kevesebb mint 10 másodperc alatt megtalálja és kiadja a terméket.
A bemutató során a sajtó képviselői is kaptak egy QR-kódot, hogy kipróbálhassuk a rendszer működését, de igazából még erre sem lett volna szükség, ugyanis amíg a Decathlon munkatársai ismertették a csomagkiadó működését és hátterét, több vásárló is érkezett, és a legnagyobb természetességgel léptek oda a géphez, ami valóban másodpercek alatt eléjük rakta a megrendelt árut.
Az automata az észtországi Cleveron fejlesztése, és azért tud ilyen hatékony lenni, mert a háttérben folyamatosan rendezgeti a betöltött termékeket. Az árukat ugyan fix méretű tálcákra tudják betölteni az alkalmazottak, azonban nem mindegy azok mérete: a gép lézeres letapogatással megvizsgálja, hogy mekkora holmiról van szó, és a kisebb méretűeket például szorosabban pakolja egymás fölé, így több helyet hagyva másnak.
Ezt a fajta optimalizációt, rendszerezést pedig folyamatosan végzi a háttérben.
A Cleveron munkatársai hangsúlyozták, hogy a Decathlon azért választotta őket, mert a rendszer moduláris, később könnyen bővíthető, és az áruház képviselői szerint a jelenlegi igényeket nézve könnyen lehet, hogy erre hamarosan sor is kerülhet.
A Decathlon számára nem csak azért volt fontos a gép telepítése, mert igyekeznek élen járni a digitális megoldások alkalmazásában, hanem azért is, mert ezzel munkaidőt szabadítanak fel:
egészen pontosan egy év alatt 22 napot, ami tulajdonképpen egy alkalmazott egy havi munkaideje.
Ráadásul még csak arról sincs szó, hogy a robot elvenné a munkát, az áruház képviselői ugyanis hangsúlyozzák, hogy az így felszabadult időt a munkatársak arra tudják fordítani, ami igazán fontos, és amire most még csak az ember képes: igazi, minőségi módon segíteni és tájékoztatni a beérkező vevőket a vásárlás során.
A Decathlon első robot kiszolgálója tehát nem a világ leglátványosabb jelensége, viszont elképesztően hatékony, a vásárlók számára rendkívül kényelmes, a munkatársaknak pedig több időt ad minőségi tevékenység elvégzésére. Úgy látszik tehát, hogy ezzel igazából mindenki nyert.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!