A brit Ndemic Creations csapat által készített, leginkább okostelefonokon népszerű játék, a Plague Inc. most, nyolc évvel a megjelenése után újra vezeti a népszerűségi toplistákat. Mindez persze nem véletlen: az emberek (főleg Kínában) megpróbálnak az alkalmazás felé fordulni annak érdekében, hogy valahogy megpróbálják megjósolni,
mi várható a következő időszakban a nagyon súlyos és egyre inkább terjedő koronavírus fertőzéssel kapcsolatban.
A Plague Inc. első hangzásra nem egy kifejezetten kedves játék, ugyanis a legfontosabb feladatunk benne, hogy elindítsunk valahonnan egy fertőzést, és utána gondoskodjunk róla, hogy az megfelelően szétterjedjen a világban, miközben nézzük, ahogy államok omlanak össze, a kutatók kétségbeesetten próbálnak ellenszert, vagy valamiféle megoldást találni, azonban ha elég ügyesek vagyunk, akkor végső soron elpusztíthatjuk az emberiséget.
Nem éppen nemes küldetésünkhöz több alapvető fertőzési mód közül választhatunk, legyen szó baktériumról, vírusról, gombáról, parazitáról, vagy éppen vegyi fegyverről. Menet közben aztán lehetőségünk van "fejleszteni" a kórokóznkat, és mindenféle trükköt bevetni, hogy lehetőleg minél hatékonyabban terjednek, és ne tudják azt megfékezni.
A brit játékfejlesztő stúdió vezetője, James Vaughan azonban nem puszta szadizmusból készítette el a játékot, hanem megpróbálta (amennyire lehet, a valósághoz közel álló módon) modellezni, hogy miként terjedhet szét egy fertőzés a Földön, milyen jellemző minták jöhetnek elő, és hogy lehet ezt az egészet megállaítani. A
Plague Inc. pedig annyira jól sikerült, hogy az Egyesült Államok járványügyi hivatala, a CDC érdeklődését is felkeltette, akik már hosszú évek óta használják ismeretterjesztő célra a játékot.
Mint azt a CDC egyik vezető munkatársa elmondta, a különböző újszerű, nem hagyományos ötletek mindig is bejöttek a hivatalnak, ezekkel ugyanis hatékonyabban tudják felhívni a figyelmet különböző problémákra, mintha csak a hagyományos médiumokon keresztül szólnának a lakossághoz.
Vaughan az évek során többször is beszámolt arról, hogy a Plague Inc. népszerűsége mindig megnövekedett egy-egy nagyobb vírusfertőzés kitörése után, és nincs ez másképp most sem. Ahogy megírta a BBC, a játék pillanatok alatt ismét felkapottá vált, és annak ellenére, hogy már nyolc éve jelent meg, éppen a legnépszerűbb alkalmazás az Apple alkalmazásboltjában Kínában, de más régiókban is nagyon erősödik.
Ahogy arról az Origo is beszámolt, egyre több kínai városban vezetnek be karantént, az áldozatok és fertőzöttek száma pedig folyamatosan emelkedik, ráadásul a vírus felütötte a fejét Amerikában, Európában és a Közel-Keleten is. A helyzet tehát súlyos, és külföldi beszámolók alapján a kínai lakosság, és főleg a szorosan érintettek arra használják a játékot, hogy, "szembenézzenek a félelemmel, néha ugyanis ez a legjobb módszer annak leküzdésére". Az egyik kínai videójátékos oldal felhasználói megjegyezték azt is,
hogy a leghatásosabb eredmény érdekében Kínát jelölték meg a játékon belül a fertőzés kiindulópontjaként, hogy minél jobb képet kapjanak arról, hogy terjedhet a fertőzés.
Habár öröm az ürömben, hogy némileg morbid alapkoncepciójú, de igényesen megvalósított játék valamiféle megnyugvást hozhat az érintetteknek ebben a nehéz helyzetben, a Plague Inc-et készítő James Vaught a minap mégis fontos kijelentést tett a közösségi médiában. Arról írt, hogy a játékot igyekeztek valóságos alapokon megtervezni, és minél informatívabbá tenni azt anélkül, hogy elbagatellizálnák a valós problémákat, és nagyon hálásak értek, hogy ezt olyan szervezetek is elismerték, mint az amerikai járványügyi hivatal, többek között. Azonban mindenkit arra kért:
Kérlek, ne felejtsétek el, hogy a Plague Inc. egy játék, és nem egy tudományos modell.
Hozzá tette, hogy a Kínában kitört koronavírus-járvánnyal kapcsolatban nagyon sokan fordulnak kérdésekkel hozzá és a csapatához, ez azonban nem helyén való: "A koronavírus egy nagyon is valóságos helyzet, ami rengeteg embert érint. Mindig azt javasoljuk, hogy forduljanak rögtön a helyi és globális egészségügyi szervezetekhez információkért."
Mint arról az Origo beszámolt, Magyarországon egyelőre nincs koronavírusos beteg.