Ha külföldi közvetítéseket nézünk, lassan már szinte megszokjuk, hogy a koronavírus-járvány miatt üres lelátók ellenére a közönség hangja hallatszik, ami azért valamennyit mindenképpen hozzátesz a meccsek hangulatához.
Az Egyesült Államokban a FOX Sports azonban úgy döntött, hogy tovább megy, és nem csak virtuális hangokat, de virtuális közönséget is tesz majd a meccsek közvetítéseire a profi baseball ligában.
A Master League Baseball (MLB) mérkőzésein a stadionban továbbra is hallhatóak lesznek az álközönséghangok, amiket egyébként a Sony által kiadott, évente megjelenő MLB: The Show nevű viedojátéktól kölcsönöztek a szervezők, valamint lemennek majd a szokásos bejelentések, zenék, tehát minél inkább megpróbálják visszaadni azt a fajta hangulatot, ami egy mérkőzésen elvárható.
Ennek a következő lépcsőfoka, hogy virtuális közönséget is megjelenítenek majd a közvetítéseken. Ez persze a helyszínen nem lesz látható, a játékosok ugyanúgy az üres stadionban dobálják és ütik majd a labdát, de legalább a televíziós élményt jelentősen javíthatja. Brad Zager, a FOX Sports produkciós vezetője szerint egyszerűen a nézők nagyon nehezen fogadnak egy csúcskategóriás sportmérkőzést a közönség látványa nélkül, így megpróbáltak kitalálni valamiféle megoldást.
Zager szerint természetesen továbbra is a mérkőzés a lényeg, és senki nem akarnak átverni a virtuális közönséggel (bár reményei szerint nem lesz feltűnő, hogy csak virtuálisan teszik oda az embereket), hanem azt akarják elérni, hogy a közvetítést nézők ténylegesen a meccsre tudjanak koncentrálni, és ne az járjon a fejükben, hogy milyen furcsán néznek ki a háttérben az üles lelátók.
Az emögött rejlő technológia több részből áll, és egyik sem újdonság, csak éppen erre a célra még nem használták ezt a kombinációt korábban.
Az alapokat a jelenleg elérhető egyik legjobb, videojátékokhoz használt grafikus motor, az Unreal Engine adja, ami most már képes valós időben szinte filmszerű grafikát megjeleníteni a megfelelő hardveres háttérrel.
Olyannyira, hogy egy ideje már messze nem csak videojátékokhoz használják, hanem például a The Mandalorian című, rendkívül népszerű Star Wars-sorozat esetében ezzel készülnek a forgatás alatt használt virtuális díszletek.
Az Unreal Engine tehát megjeleníteni a kifejezetten erre a célra elkészített szurkolói modelleket, amiket egy Pixotope nevű szoftverrel "montíroznak" be a lelátókra. Ez tulajdonképpen egy kevert valóságot (AR) megvalósító program, amit számos külföldi tévécsatorna használ különböző műsorokhoz, például híradókhoz, időjárás-jelentésekhez a háttérben megjelenő grafikákhoz, illusztrációkhoz.
A Pixotope-ot már most is sokféleképpen használják.
Végül a technológi utolsó darabját a SportsMedia Technology nevű vállalat adja, amelyik egyébként is különböző, képernyőn megjelenő grafikai elemeket készít a FOX Sports közvetítéseihez - például a pályára felrajzolt magyarázó vonalakat a kommentátorok szövegének támogatására, vagy az eredményállást, időt jelző mutatókat. Jelen esetben a cég feladata az lesz, hogy a virtuális közönséget szinkronba hozza a kamerákkal, hogy azok mindig a megfelelő helyen jelenjenek meg és ne "lógjanak ki".
A tervek szerint egyébként négy kamerállásból válik majd láthatóvá pixelekből álló szurkolótábor.
A tévécsatorna producerei és rendezői számára egyébként számos eszköz áll rendelkezésre a nézőközönség szabályozására. Meghatározhatják például, hogy mennyire legyen tele a stadion, milyen legyen a közönség megoszlása a hazai és a vendég csapat szurkolói között, milyen időjárási viszonyokhoz legyenek öltözve, és hasonlók. Igaz, azt Zager is bevallotta, hogy a kezdeti időkben ezzel még kísérletezni fognak, hogy megtalálják a tökéletes arányokat.
Persze, a virutális közönség viselkedése és az általuk kiadott hangok összekapcsolhatók, és a rendezők néhány alapvető reakciót is kihozhatnak az ál-szurkolótáborból, olyanokat, mint ujjongás, integetés, vagy éppen az elégedetlenség kifejezése. A tervek szerint ez később igény szerint bővülhet majd.
A FOX Sports hangsúlyozta, hogy habár jelenleg még csak a baseball-meccseken alkalmazzák ezt a technológiát, nagyon valószínű, hogy már sportágaknál is bevezetik. Ezt követően persze az sem kizárt, hogy más csatornák, vagy éppen más sportszövetségek is megpróbálkoznak majd hasonlóval.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!