A Super Mariót mindenki ismeri. Valószínűleg még a Zelda is sorozat is mondhat valamit azoknak, akik egyébként nem annyira járatosak a videojátékok világában, azonban számukra talán a Metroid-sorozat már nem annyira ismert. Ez persze nincs így azok között, akik gyakorlott játékosok, és ismerik a Nintendo történetét, hiszen a Metroid legalább akkora legenda, mint a Mario vagy a Zelda, csak talán több mélypontja volt az idők során, mint a fentebbi két sorozatnak.
Hamarosan azonban a sorozat visszatér, mégpedig sok év kimaradás után, ráadásul rögtön úgy, hogy visszatér az eredeti, 2D-s gyökerekhez.
Az eredeti Metroid még 1986-ban jelent meg a Nintendo első konzoljára, a NES-re, amit aztán 1991-ben követett egy folytatás, már a Game Boyra, majd rögtön egy másik 1994-ben a Super Nintendo-konzolra. Ez a rész a Super Marióhoz hasonlóan a Super Metroid nevet kapta, és elképesztő sikert aratott, sokan a mai napig a valaha készült egyik legjobb játéknak tartják.
A Metroid egyébként alapvetően számos ponton hasonlít a Marióhoz, így tehát nagyon fontos benne az ugrálás és a platformerkedés, azonban emellett a szabad felfedezés és a harc is központi szerepet kapott a játékban. Emellett nagyon érdekes, hogy a sisakot viselő főhős neve Samus Aran, ami alapján nem feltétlenül lehetne következtetni arra, hogy egy nő, pedig bizony az.
Ezt a döntést már az első rész fejlesztése közben hozták meg a készítők, és ezzel a Metroid volt az egyik első játék, aminek a központi szereplője egy nő volt.
Ahogy a Nintendo játékaira jellemző, a történet a Metroidban sem kapott kulcsfontosságú szerepet, a lényeg mindig a játékmenet volt. Így nagyjából azzal össze lehet foglalna az egészet, hogy az űrbéli fejvadász Samus egy sci-fi világban mindenféle csúnya és gonosz ellenséget lövöldözik rommá, hogy megvédje a Galaktikus Föderációt a pusztulástól.
A játékot, és magát a látványvilágot (ami a korabeli Nintendo-játékokhoz képest meglehetősen sötét hangulatú volt) többnyire az Alien inspirálta, valamint az Alien-filmek legendás látványtervezőjének, H.R. Gigernek a munkája. Ennek örömére a fejlesztők a főellenséget el is nevezték Ridley-nek, az Alient rendező Ridley Scott után.
Végül számos hordozható és otthoni Nintendo-konzolja megjelent 2D-s, oldalra scrollozós klasszikus rész után érdekes módon a japán vállalat egy amerikai fejlesztőcsapathato, a Retro Studioshoz fordult, hogy valahogy átértelmezze a Metroid világát és játékmenetét a harmadik dimenzióba, mégpedig a nem sokkal korábban megjelent GameCube konzolra. Habár a GameCube a Nintendo egyik legsikertelenebb konzolja lett, az erre megjelent, teljesen új és 3D-s Metroid Prime előtt viszont azóta is egyöntetűen borul le a szakma, a kritikusok és a játékosok.
A héten pedig megjelenik a Metroid Dread nevű új rész, ami visszatér a sorozat gyökereihez, és ismét 2D-s környezetbe ágyazva hozza vissza a klasszikus játékmenetet. Ez pedig egy olyan pillanat lesz, amire a rajongók már 15 éve várnak.
A Nintendo és a Metroid-játékok nagyfőnöke, Yoshio Sakamoto annak idején a Game Boy Advance-ra készült Metroid Fusion folytatásának szánta a Dreadet, de már a Nintendo DS-konzolra, hamar kiderült azonban, hogy ennek a hardvere nem elég erős ahhoz, hogy meg lehessen valósítani a Sakamoto által elképzelt játékot. Kétszer is megpróbálták tető alá hozni az anyagot, először 2005-ben majd 2008-ban, de egyik alkalommal sem jártak sikerrel.
Az évek során újra és újra előkerült a Metroid Dread neve különböző módokon, azonban belsős információk alapján arról lehetett hallani, hogy a projekt csak tengődik és valójában nem igazán halad semerre. Eközben a 2010-ben megjelent új rész, a Metroid: Other M langyosabb fogadtatásra talált, így a rajongók egyre hangosabbá váltak: szerették volna, ha a sorozar visszatér a gyökereihez.
Azonban nagyon úgy tűnt, hogy a Nintendo belsős fejlesztőcsapatai nem tudtak úgy hozzányúlni a játékhoz, hogy az elnyerje Sakamoto tetszését, így a Metroid Prime-ot követően végül ismét egy nyugati stúdió lett a megmentő, mégpedig a spanyol MercurySteam.
A MercurySteam azért is tűnhetett ideális választásnak, mert egy másik legendás japán játékfejlesztővel, a Metal Gear Solidról ismert Hideo Kojimával közösen már sikeresen támasztották fel egy klasszikus japán játéksorozatot, a Castlevaniát. A trilógiának szánt Castlevania: Lords of Shadow első része kifejezetten jó fogadtatásra is talált, azonban a sorozat 2014-ben megjelent záró darabjára már elfogyott a lendület, a játék borzalmasan sikerült.
Ekkorra azonban a MercurySteam már tárgyalásokat folytatott a Nintendóval: egy esélyt szerettek volna kapni arra, hogy a régi Metroid Fusiont felújíthassák, ez azonban nem jött össze, ám végül egy másik projekt igen: 2017-re közösen megcsinálták a Metroid: Samus Returns remake-jét, ami kifejezetten jól sikerült, így végül megkapták az engedélyt arra, hogy ők készítsék el a Metroid Dreadet.
Itt tartunk tehát most, így 15 év bizonytalanság és várakozás után a rajongók október 8-án végre újra kezük közé kaphatnak egy klasszikus Metroid-játékot, ami az eddig kikerült anyagok alapján kifejezetten jónak tűnik.