A tegnapi piacra dobását követően megjelentek az első független tesztek a gamerek által messiásként várt Radeon RX 6500 XT-ről. Ugyan a specifikációk, továbbá a bejelentése után kiderült további információk fényében nyilvánvaló volt, hogy még a 199 dolláros ajánlott fogyasztói árán sem lenne jó vétel, ám még ehhez képest is sikerült jelentős csalódást okoznia, a tesztelők univerzálisan lesújtó véleménnyel vannak a grafikus vezérlőről.
A nagy képet nézve PCI Express 4.0 csatolófelületet támogató alaplappal és processzorral párosítva a termék arra elég, hogy Full HD felbontásban, játéktól függően közepes vagy magas beállításokkal elérhető vele az átlag 45-60 FPS a legújabb címekben. Ez nagyjából az a szint, amire számítani lehetett.
Viszont gigantikus feketeleves, hogy a Radeon RX 6500 XT csak négy darab PCI Express adatsínt használ, így a kevésbé tehetős gamerek körében széles körben elterjedt PCI Express 3.0 szabványú alaplapokba helyezve még ennek a kártyának is nagyon kevéssé válik a sávszélesség.
A mai címekben nagy átlagban 22% körüli teljesítményveszteségről beszélünk PCIE 3.0 használata esetén.
Hozzátartozik a történethez, hogy a játékok grafikai beállításainak mérséklése esetén általában jelentősen csökken a különbség, azaz mondjuk közepes beállítások esetén kisebb lesz az FPS-veszteség, mint magas beállítások mellett.
A termék további problémái közül kiemelhető, hogy nem támogatja a hardveresen gyorsított videókódolást, így a Radeon ReLive sem használható vele a játékmenet rögzítésére, továbbá csak kettő videókimenettel rendelkezik, egy-egy HDMI és DisplayPort a teljes kínálata.
A Radeon RX 6500 XT leszereplésének fundamentális oka, hogy a rajta lévő Navi 24 grafikus processzort a tervezésekor laptopokba szánták, a dedikált videokártyára való ráhackelése csak egy utólagos ötlet volt, ennek köszönhető a nagyon kevés PCI Express sáv támogatása is.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!