1995-ben megjelent a DVD és letarolta a házimozis világot, óriási sikert aratva. Azonban a formátum komoly hiányosságokkal küzdött a tárolókapacitás terén, emiatt nem volt lehetőség például arra, hogy a nagy felbontású, Full HD filmeket ezeken adják ki. A kétezres évek közepére megérett a gondolat a nagy cégekben, hogy lecseréljék, leváltsák ezt a szabványt. Azonban nem tudtak megegyezni az irányvonalban, és a Toshiba, valamint a Sony vezetésével két nagy tábor alakult ki, amelyek némiképp eltérő eljárások mellett tették le voksukat.
A Toshiba a HD-DVD, a Sony pedig a Blu-ray nevű technológiát fejlesztette ki, és az úgynevezett formátumháború során mindkét gigantikus japán konszern nagy világcégek sorát állította maga mögé.
A csatába beszálltak a Microsoft, az Intel, a Philips, a JVC, a Panasonic és a hasonló techcégek mellett a hollywoodi stúdiók is. A nagyszabású ütközet éveken át tartott, és igazi győztese nem lett. Bár a Toshiba idővel visszavonulót fújt és így a HD-DVD viszonylag hamar ment a levesbe, de a háborúskodással túl sok idő és energia ment el. Amíg ezen optikai szabványok egymást csépelték, addig az árnyékból szép lassan előtört az online streaming, és elkezdte felfalni a piacot. A Blu-ray bár legyőzte vetélytársát, sosem futotta be azt a karriert, amelyet szántak neki. Igazából mindig marginális tényező maradt, a sikere meg sem közelítette azt, amit a DVD-szabvány produkált, sőt ma még mindig ott tartunk, hogy globálisan több DVD-lemez fogy, mint Blu-ray korong. Az online streaming pedig ez idő alatt óriásira nőtt, szinte minden háztatásba bekúszott, így végül a formátumháború győztese ez a technológia lett.
A Ricoh fejlesztette ki ezt a nyomtatási technológiát, amelynél a hagyományos, patronokba zárt tinták helyett lényegesen sűrűbb, gyakorlatilag zselé állagú anyagot használnak. E megoldás elméleti előnye, hogy hamarabb szárad, hőérzékeny papíron is használható, és a Ricoh állítása szerint a nyomat képminősége is sokkal jobb.
A gond ezzel az, hogy igen drága, emiatt az otthoni felhasználóknál nem is nagyon jöhet szóba, csak cégeknek érheti meg megvenni, ők viszont hagyományosan nem a szépségre mennek rá az irodai munka során.
Akinek pedig tényleg nagyon fontos a nyomat hibátlan képminősége, az nem egy kompakt printerrel fog vacakolni, hanem megkeres egy professzionális, nagy teljesítményű gépekkel dolgozó, erre szakosodott vállalkozást. A zselé alapú nyomtatás már régi fejlesztés, de mind a mai napig nem sikerült az áttörés, és gyanítható, hogy ha eddig nem jött össze, akkor már nem is nagyon fog.
A hajlított készülékházzal bíró televíziók első példányai 2013-ban bukkantak fel, és azonnal az érdeklődés középpontjába kerültek. Az tény, hogy a szokatlan kialakítás borzasztóan figyelemfelkeltőnek bizonyult, és a cégek azt kezdték kommunikálni, hogy ez a látott képre is jó hatással van. Ez viszont nem volt igaz, hiszen ha valaki nem szemből nézte, akkor torzultak a vonalak, a betekintési szögre és a háttérfény eloszlására, ezáltal pedig a színpontosságra sem volt jó hatással a hajlítás.
Egy-két évig teljes gőzzel nyomták e készülékeket a nagy cégek, amelyek próbálták azt kommunikálni, hogy ha valami ívelt, az egyben a csúcstechnológiát képviseli. Azonban egy rövid fellángolást leszámítva a vásárlók nem igazán fogadták jól ezt a vonalat. 2017-re a legtöbb gyártó kínálatából eltűntek az ilyen készülékek, 2018-ra pedig senki sem maradt, aki még megtartotta volna az ívelt televíziókat.
Már lassan egy évtizede hallgatjuk, hogy az okos szemüvegek milyen csodálatosak, és hogyan, mi módon fogják megváltoztatni az életünket. A gyártók egymásra licitálva mutatják be az újabbnál újabb prototípusokat, amikről ódákat zengenek. De a vásárlók csak nem állnak kötélnek, nem látunk embereket az utcán okos szemüveggel a fejükön mászkálni, nem ülnek diákok az iskolában a fejükön ilyen intelligensnek nevezett okulárékkal. És ez nem is véletlen.
A nagy koncepció az volt, hogy a lencse egy részére képernyőt építenek, vagy oda egy mini projektor segítségével tartalmat vetítenek.
A felhasználó pedig így egyszerre tudja befogadni vizuálisan a valódi és a digitális világ információit. Aki viszont már valaha próbált ilyen eszközt, az tudja, hogy ez hosszú távon nem működik. Elfárad a szem, az agy, egyszerűen zavaró, hogy a szemünk előtt közvetlenül mesterségesen létrehozott képet látunk.
Lehet, hogy bizonyos munkafolyamatok során ez egy hasznos eszköz lehet, de minden jel arra utal, hogy a tömegek számára ez a termékcsalád egyszerűen nem elég vonzó, és ezért sosem fogja beváltani a hozzá fűzött merész reményeket.
Már régóta próbálkoztak a televíziós, monitoros és notebook iparágban a 3D-nek nevezett kijelzők bevezetésével. 2009-ben aztán új lendületet vett a dolog, azonban az emberek közül sokan nem tudták elviselni vagy kényelmetlennek találták az ehhez szükséges speciális szemüvegeket.
Emiatt akadt néhány gyártó, amely úgy gondolta, hogy a probléma egyszerűen megoldható, ha olyan képernyőket fejlesztenek, amelyek lehetővé teszik a szemüveg nélküli 3D megjelenítést. Sikerült is elérni egészen elfogadható eredményt, azonban ez a koncepció megbukott, aminek több oka is van. Az első és a legfontosabb, hogy a felhasználók egyszerűen nem igényelték ezeket a valójában "ál-3D" tartalmakat. A másik pedig, hogy csak bizonyos nézési pontokból volt értékelhető a kép, ami igen komoly kompromisszumok megkötését feltételezte. Ebbe pedig érthető okokból azok sem akartak belemenni, akik egyébként nyitottak lettek volna erre az egész térhatású mizériára. Egy-két cég akad, amely továbbra is fejleszt ilyen megoldásokat, de ez nagyon messze van attól, hogy mit vártak anno a szemüveg nélküli 3D-től.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!