A felmérésből kiderült, hogy a magyar családok többsége (77%-a) tervez közös nyaralást, a nagyszülőknél pedig a megkérdezettek gyerekeinek több mint a fele (58%-a) tölt hosszabb időt. Majdnem ilyen népszerűek a táborok is: a napközis táborok nyújtotta lehetőséggel a szülők 48%-a él, ottalvós táborba azonban csupán a kérdezett korosztály 15%-át íratják be. Utóbbiba az idősebb gyerekekkel jelentkeznek nagyobb hajlandósággal, de az említett alacsony aránnyal összefüggésben lehet az is, hogy a szülők mennyire engedékenyek azzal kapcsolatban, hogy a gyerekük egyedül otthon maradjon, vagy kísérő nélkül hagyja el a lakást:
a kutatás alapján az 5–7 éves gyerekek közül csak minden nyolcadiknak engedik meg a szülei azt, hogy rövidebb időre elmenjen egyedül otthonról, míg a 8–9 évesek felének és a 10–11 évesek háromnegyedének engedik meg ugyanezt.
Érdekes módon a megkérdezett szülők gyerekként nagyobb szabadságot kaptak régen, a generációs minta viszont öröklődik: akit régen elengedtek a szülei, az most a gyermekével kapcsolatban is engedékenyebb e téren. Úgy tűnik, hogy nagyobb szabadságot adnak a gyerekeknek, ha valamin el tudják érni egymást – minél idősebb egy gyermek, annál valószínűbb, hogy rendelkezik okoseszközzel.
A táborokban részt vevő gyerekek körében
Pedig az idei nyáritábor-kínálatban egészen különleges témák is megtalálhatók: a résztvevők megtanulhatnak programozni, weboldalt készíteni, robotot vagy drónt építeni, profibb gamerekké vagy youtuberekké válhatnak, szóval a lehetőségek száma jelentősen megnövekedett az elmúlt évtizedekben, ezek akár már az általános iskolások számára is elérhető események.
Sok szülőnek nyugalmat ad, ha bárhová is megy a gyerek, ott is elérhető legyen. Ha nincs még telefonja, abban az esetben a táboroztató számán érhető el legtöbbször. Viszont nem meglepő módon azok a szülők, akik bármikor el tudják érni a gyerekeiket, nagyobb szabadságot is adnak nekik – ez derül ki a Yettel és az Explora közös kutatásából.
Így telefon vagy egy okosóra a későbbiekben is hasznosnak fog bizonyulhat. A kutatásból kiderül, minél idősebb a gyerek, annál valószínűbb, hogy már rendelkezik például egy karon viselhető, SIM-kártyás okoseszközzel.
Éppen az ilyen helyzetek miatt a válaszadó szülők bő negyede tervezi, hogy beszerez hasonló eszközt a közeljövőben. Leginkább a 7-8 évesek szülei nyitottak erre, náluk tízből négy szülő tervezi az okosóra-vásárlást. Azok a szülők, akik nyitottak az ilyen megoldásra, különösen előnyösnek ítélik, ha egy karon viselhető eszköz segítségével láthatják, épp merre jár gyermekük, illetve sokak számára jelentene biztonságot, ha így bármikor el tudná érni őt. De például ki tudják zárni a felesleges okostelefonozással és internetezéssel töltött időt.
Az 1991 óta táboroztató PEOPLE TEAM (PT) egyetlen helyszínen valósít meg 17-féle tábort. Folyamatosan alakít a választékán, így megtalálhatóak digitális, művészeti, sportos, gasztronómiai és gazdasági témák is. A legtöbb szekcióba 7 és 17 év közötti gyerekeket várnak, a júliusi és augusztusi turnusok azonban annyira népszerűek, hogy már több szekcióra is kiakasztották a MEGTELT táblát (ilyen a gamertábor, a dróntábor és a kuktatábor is), és már egyik turnusra sem lehet ottalvósként jelentkezni, kizárólag bejárósként.
A PT-ben nem tiltott a kütyühasználat, de a szervezők úgy látják, nincs is erre szükség, mivel rengeteg programmal készülnek:
a reggeltől kora délutánig tartó tematikus foglalkozások után a gyerekek csúszdaparkba mehetnek, kígyókat és kutyákat simogathatnak, különleges sportágakat próbálhatnak ki, tűzshow-n és koncerten vehetnek részt, így a rengeteg élmény és a turnusonként mintegy 500 résztvevő hatására sokan órákra elfelejtik az okoseszközök használatát, és mindössze az élménybeszámolók és néhány fotó elküldésének erejéig használják a telefonjaikat.
Vannak már nyári tech- és űrkutatási táborok lányoknak is.
Így a Skool Űrkutatási Központ programozó és kutatócsoportja például a nemzetközi űrügynökségeket megelőzve már idén nyáron megtervezi és lemodellezi a bolygóközi expedíciót. A küldetés lényege, hogy űrhajót tervezzenek. Számítógépes programot készítsenek hozzá, mely kiszámítja és megjeleníti a rakéta ideális pályáját a Földről a Vénuszra. A Vénusz talajának vizsgálatához tervezni és építeni kell az irányítható kutatórobotok prototípusát.
A legkisebbek algoritmusok írását is megtanulhatják.
A HOLIDAY CAMP TÁBORban a gyerekek egy saját játékot fejlesztenek, megtanulnak egy grafikus platformot használni és számtalan élményben lesz részük. Mindezt a GDevelop szoftver és egy profi programozó segítségével. Megtanulnak többféle programot is használni, mint például a grafikus Canva szoftver, hogy játékukat fejleszthessék. A hét végén egymás játékaival játszhatnak és még a szülők is kipróbálhatják.