A YouTube-ra komolyabban videókat készítők egyik általános nyűgét a zenei aláfestések jelentik, a döntő többségük a szolgáltatás saját zenetárában vagy más forrásokban keres jogdíj fizetése nélkül használható számokat, ezért is csendülnek fel gyakran ugyanazok a dallamok a tartalmaikban. Ez nem kapzsiságból van így, a youtuberek oroszlánrésze számára vállalhatatlanul drága a zenék licencelése, plusz félnek a folyamat bonyolultságától és a YouTube szerzői jogi rendszerével való összeakadástól.
A problémák megoldása érdekében most a YouTube maga indít közvetlen zenelicencelési lehetőséget számukra, a rendszer idén elsőként az USA-ban debütál, majd jövőre globálisan elérhetővé válik. A youtuberek kétféle konstrukció közül választhatnak, klasszikus módon lerendezhetik egy összegben előre a licencdíjat, vagy bevételmegosztás mellett is dönthetnek, azaz a videóikból származó bevételből részesülnek a jogtulajok.
A monetizált csatornával rendelkező youtuberek alapvetően a videóikból származó bevétel 55%-át tarthatják meg, a bevételmegosztásos zenelicencelést választva ebből jön le a jogtulajok díja: egy fizetős dalt felhasználva 27,5%-ra, míg kettőt is igénybe véve 18,3%-ra esik a teljes bevételből kapott részesedésük. Ez nem hangzik bizalomgerjesztően, főleg miután a YouTube által kiutalt bevételük után még adózniuk is kell, de persze eldönthetik majd a videósok, hogy számukra minek van értelme.
A YouTube szerint több százezer dal lesz a fizetős zenetárában, azonban a Billboard értesülései szerint egyetlen nagy zenekiadó sincs a jelenlegi partnerei között. Emiatt közismert előadók slágerei jó eséllyel nem lesznek licencelhetőek a cégtől, bár az érintett dalok gigászi jogdíjai miatt ennek valószínűleg nincs gyakorlati jelentősége, amúgy sem tellene Taylor Swift vagy a Metallica dalaira.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!