Gigantikus botrány tört ki 2020 elején a közismert Avast biztonsági márka háza táján, az ingyenes vírusirtójáról és böngészőkiegészítőiről is kiderült, hogy gyakorlatilag kémkedtek a felhasználóik után. Az alkalmazások eltelefonálták a felhasználók böngészési történetét a vállalat Jumpshot nevű analitikai leánycégének, amely az adatok állítólagos anonimizálását követően piackutatási célokra elérhetővé tette az információkat az érdeklődő felek számára.
A Jumpshot anonimizálásal kapcsolatos állításai megkérdőjeleztek, miután kiderült, hogy a Google Térképen való keresésekhez, a Google-ben való internetes keresésekhez, a YouTube-on megtekintett videókhoz, vagy éppen a LinkedInen megnézett profilokhoz hasonló adatok is a reklámcégek rendelkezésére álltak.
A helyzet kitudódását követően az Avast rövid időn belül eltávolította a termékeiből az adatgyűjtést végző kódokat, majd megszüntette a leánycégét is. Ez nem mentette meg a vállalatot a következményektől, a spanyol Facua fogyasztóvédelmi nonprofit a hazája adatvédelmi ügynökségénél bepanaszolta, az ügy később illetékességi okokból átkerült Csehország adatvédelmi hatósághoz.
Az ügynökség most készen áll pontot tenni az ügy végére, a jogilag még támadható döntése szerint az Avast nem tájékoztatta megfelelően a felhasználókat az adatgyűjtésről, így a GDPR megsértése miatt körülbelül 5,2 milliárd forintnak megfelelő 13,7 millió eurós bírságot szabott ki rá.
Az Avast márkát is birtokló Gen anyacég szóvivője érdemben nem kívánta kommentálni a döntést, mivel az még nem végleges, így azt sem tisztázta, hogy kíván-e fellebbezni ellene.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!