Amikor közel húsz éve, 2004 februárjában a Facebook elindult néhány egyetemista projektjeként, akkor még senki sem látta, hogy az internet hatalmas szörnyetege válik belőle. A kezdetben csak egyetemi környezeten belül terjedő közösségi oldal hamar népszerűvé vált az Egyesült Államokban és Ázsiában.
Nem is véletlenül, hiszen egykor ez egy egyszerű, mindössze néhány funkciót tartalmazó weboldal volt, amely lehetővé tette, hogy a barátainkkal, ismerőseinkkel tartsuk a kapcsolatot. A legtöbb hasonló közösségi oldaltól megkülönböztette, hogy az első pillanattól kezdve nagy hangsúlyt helyezett a képmegosztásra és a felhasználóbarát kezelhetőségre. Bárki megtanulhatta a használatát, egy kattintással megoszthatta az képeit, akár hatalmas galériáit, amelyeket pontosan címkézhetett rendszerezhetett.
Az is nagyon jó volt, hogy az üzeneteket, bejegyzéseket egyszerűen meg lehetett osztani, és az ismerőseink látták ezeket. Ha valakinek volt valamilyen hobbija, például szerette a focit, az autókat, az ételeket vagy valamilyen zenekart, akkor annak egyszerűen csinálhatott egy rajongói oldalt, amihez bárki csatlakozhatott, amit bárki követhetett, és rögtön értesült a friss fejleményekről. A korabeli Facebook letisztult volt, gyors, és tényleg többet kínált, mint a riválisai.
Nem csoda, hogy a felhasználószám irtózatos méretben kezdett nőni és rövid időn belül százmilliók, sőt milliárdok kezdték használni az oldalt. Amely kezdett szép lassan átalakulni, és gazdái egy, a korábbi értékeitől elrugaszkodó, pénzcsináló platformot kreáltak belőle.
Ma a Facebook sokkal kevésbé barátságos hely, mint régen. A médium nagyon rossz irányba változott, és számos szempontból kifejezetten idegesítővé vált.
Összeszedtük a legbosszantóbb tulajdonságait, ami miatt sokszor már rá sem nézünk, és amik biztosan szerepet játszottak abban, hogy az utóbbi időben a népszerűsége erősen csökkenni kezdett.
Nem látjuk az ismerősöket: Ma már ott tartunk, hogy az ismerőseink, barátaink, családtagjaink bejegyzéseit alig látjuk. Ezeket az intelligensnek nevezett algoritmus eldugja előlünk, de néha önkényesen ismerősöket is bejelöl nekünk.
Rengeteg reklám: Ellenben kapjuk az arcunkba teljes gázzal a különféle hirdetéseket, vagy fizetett tartalmakat. A követett oldalakkal ugyanez a helyzet, hiszen ezek gyakorlatilag szökőévente kerülnek elénk. Helyettük is kapjuk az iszonyatos mennyiségű szponzorált anyagot. Ezek pedig sokszor olyanok, amilyen témában a közelmúltban videókat nézegettünk vagy az interneten kerestünk, azaz a Facebook valamilyen úton-módon rálát a netes tevékenységünkre, ami meglehetősen problémás.
Nem látják az oldalainkat: Ma már ott tartunk, hogy hiába van egy oldalnak több tízezer követője, azaz olyan felhasználója, amely bejelölte, hogy látni szeretné a bejegyzéseket, csak a töredékük elé kerülnek ezek. Viszont, amennyiben fizet valaki, akkor máris nő az elérése, és bizony a saját tábora is megkapja újra a posztokat. Azaz a Facebook mögött álló cég, a Meta gyakorlatilag zsarolja a felhasználókat.
Borzasztó hangnem: A Facebook egykor a béke szigete volt, de ez mostanra teljesen átfordult. Egyes felhasználók egészen elképesztő stílust engednek meg maguknak. Gyakori a sértegetés, a gyűlölködés, sőt a fenyegetés is. Sajnos a közösségi oldal szabályzata ugyan tiltja az ilyen viselkedést, azonban ezeknek az előírásoknak a betartására nem ügyel senki gyakorlatilag. Lehet bejelentést tenni, ha valaki nem megfelelő viselkedést tapasztal, azonban az esetek túlnyomó többségében semmi következménye sincs a dolgoknak.
Szívja az adatot: Az különösen visszataszító, hogy sokszor érkeznek kéretlen tartalomként a reklámokkal teletűzdelt videók, amelyek bizony a mobilinternet használata esetén zabálják az adatkeretet.
Borzasztóan bonyolult: A korai Facebook egyik nagy erőssége volt, hogy a használata kifejezetten egyszerű volt. Egy kattintással fel lehetett tenni egy képet, meg lehetett írni egy posztot, az időzítés pedig csak egy extra klikk volt. Mára mindez megváltozott. Iszonyatosan túlbonyolították az egészet, bejött mindenféle extra felület, ahol muszáj különféle beállításokkal vacakolni, adott esetben üzleti fiókra váltani, ezt-azt jóváhagyni. Ez pedig elképesztően idegesítő. És még ezt is meg tudták és tudják fejelni azzal, hogy állandóan módosítgatják a felületet, ide-oda pakolják a menüpontokat. Azaz mire az ember megint megtanulná, hogy hogyan kell használni mélységeiben az oldalt, már el is évültek az ismeretei.
Gyakorlatilag bármeddig, hiszen a Facebook egy magánkézben lévő vállalat része és így nem csoda, ha a profit hajhászása elsődleges prioritást élvez. Mindenestere addig, amíg a felhasználók nem kezdenek nagy számban elfordulni a közösségi óriástól, addig ez a folyamat biztosan nem fog javulni, mindegy, milyen gazdasági intézkedésekkel próbálják a törvényhozók kordában tartani.