A ChatGPT és más nagyméretű nyelvi modellek (LLM) hatalmas mennyiségű, gyakran az internetről származó adat elemzésével „tanulnak" és ez azért gyakran felvet szerzői jogi kérdéseket. A legújabb perben azt állítják, hogy a New York Times által közzétett cikkek „millióit" használták fel a Times engedélye nélkül a ChatGPT okosabbá tételéhez, így, amikor az aktuális eseményekről kérdezik, a ChatGPT néha „szó szerinti kivonatokat" idéz a New York Times cikkeiből, köztük olyanokból is, amelyekhez előfizetés nélkül nem lehet hozzáférni.
A per szerint ez azt jelenti, hogy az olvasók a New York Times tartalmát anélkül kapják meg, hogy fizetnének érte, így tehát az lap előfizetési bevételektől, valamint a honlapot látogatóktól származó reklámkattintásoktól esik el.
Példaként hozta fel azt is, hogy a Bing keresőmotor - amelynek egyes funkcióit a ChatGPT működteti - a New York Times tulajdonában lévő weboldalról származó találatokat jelenít meg, anélkül, hogy hivatkozna a cikkre, vagy tartalmazna olyan hivatkozási linkeket, amelyeket a bevételszerzéshez használ.
A szerdán egy manhattani szövetségi bíróságon benyújtott keresetből kiderül, hogy a New York Times áprilisban sikertelenül kereste meg a Microsoftot és az OpenAI-t, hogy „békés megoldást" keressenek a szerzői jogokkal kapcsolatban és ezután nyáron a lap meg is változtatta az általános szerződési feltételeit, hogy az az MI-vállalatok ne vehessék hasznát szöveges tartalmaiknak, fotóiknak, videóiknak és metaadataiknak az algoritmusaik képzésében.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!