Az nem is lehet kérdés, hogy a modern világban az energia olyan, mint az ember ereiben csordogáló vér. Ugyanis az energia az, amely mindent mozgásban tart, amely a fejlődés záloga, és amely mindennek a kulcsa. Ez az az erő, amely egyet jelent a hatalommal és a függetlenséggel, és mindenki keresi annak a kulcsát, hogy hogyan biztosítsa ezt a szükségletet az államok, a termelő cégek és a különféle szolgáltatások számára.
Vannak akik szerint az energiát a fúzió, mások szerint az atom, a szén, és megint mások szerint a megújuló források, így például a nap, a víz vagy a szél biztosítják. Ez utóbbiak közé tartozik a Radia startup, amelynek meggyőződése, hogy a jövő szélenergiáé. A konszern vezetésének az a meglátása, hogy minden korábbinál hatalmasabb szélerőművek jelenthetik a megoldást az energiaválságra. Az tény, hogy ez az eljárás nem igényel jelentősebb karbantartást, emellett rendkívül megbízható, és további előnye, hogy nincsenek jelentős káros hatásai a környezetre nézve.
Ma már lehetséges az óriási lapátok előállítása, viszont komoly problémát jelent az, hogy ezeket hogyan juttassák el magukhoz az erőművekhez.
Arra nincs reális lehetőség, hogy ezeket a helyszínen gyártsák le, hiszen ez brutális költségekkel járna.
Ezért dolgozták ki a Windrunner koncepciót, amelynek célja, hogy megtervezzék a legnagyobb repülőgépet, amelynek fő feladata, hogy a legnagyobb szélturbina is eljusson a rendeltetési helyére.
Azaz gyakorlatilag az a terv, hogy a gigantikus, korábban sosem látott méretű lapátokat a gyártás helyéről légi úton eljuttassák annak a helynek a közelébe, ahol majd üzembe helyezik ezeket. Az elgondolás az, hogy a világ legnagyobb, direkt e célra tervezett repülőgépével leszállnak a kikötők közelében, onnan pedig majd hajóval szállítják ezeket a komponenseket a tengeri szélerőművekhez. Így akár durván száz méteres lapátok szállítására is mód nyílna, amely korábban elképzelhetetlen lett volna.
A 100 méteres vagy annál nagyobb lapátok mozgatása ugyanis a jelenlegi technológiai fejlettségi szinten lehetetlen lenne. A Windrunner nevű repülőt úgy alkották meg, hogy akár négy darab, egyenként 70 méteres szélturbina szállítására is alkalmas legyen, így akár a szárazföldön helyet kapó erőművek kiszolgálására is képes. Ráadásul a masina tervezés során arra is figyelmet fordítottak, hogy akár egy viszonylag rövid, 2000 méteres, akár földes kifutón is le tudjon szállni.
A Radia mérnökeit és döntéshozóit az inspirálta, hogy a ma és a jövő még nagyobb szélturbinái nem szállíthatók szárazföldi szélerőművekbe földi infrastruktúrán keresztül. És ehhez terveztek tehát egy olyan eszközt, amely megoldhatja ezt a problémát. Hogy jó úton járnak, azt jól bizonyítja, hogy a Radiának már van szerződése turbinák szállítására egy gigawatt méretű szélerőműparkba. A koncepció tehát életképesnek tűnik, és minden jel arra utal, hogy érkezhet ennek köszönhetően a világ legnagyobb repülőgépe, amely egyetlen célt szolgál: a világ legnagyobb szélturbináinak szállítását! Mindez pedig elősegítheti egy környezetbarátabb, zöldebb korszak eljövetelét.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!