November végén Magyarországon is elérhetővé vált a Facebook és az Instagram fizetős verziója, erre átváltva a szolgáltatások nem jelenítenek meg reklámokat, az érdeklődők a Meta fiókközpontban aktiválhatják ezt az opcionális működési módjukat. Csakhogy ez a gyakorlat illegális lehet Európában.
A csomagok bevezetése az EU digitális piacokról szóló jogszabálya (DMA) miatt történt. A törvény megköveteli a közösségi szolgáltatásokat birtokló Metától, hogy tegye lehetővé a felhasználók számára a magánszférájuk jobb védelmét, miután a reklámok személyre szabásához azok minden róluk rendelkezésre álló információt felhasználnak, ami túlzónak tűnik.
Erre az volt a Meta reakciója, hogy két opciót ajánlott a felhasználók számára: vagy elfogadják az eddigi is működött rendszert a Facebook és az Instagram „ingyenes” használatához, vagy havidíjat fizetnek a reklámmentesítésért, az utóbbival növelve a magánszférájuk védelmét.
Az Európai Bizottság ezt a kezdetektől fogva kifogásolta, vizsgálatot indított az ügyben. Most kiadta az előzetes döntését az ügyben, amely alapján az egyezz bele vagy fizess hozzáállás jogsértő, kellene lennie egy harmadik opciónak is, amelyre átváltva az ingyenes használat lehetősége mellett sokkal kevesebb felhasználói adat alapján jelenítenek meg hirdetéseket a szolgáltatások.
Rövid időn belül ez a második elmarasztaló állásfoglalás a DMA kapcsán, az Apple pár napja hivatalosan is bajba került a jogsértőnek tűnő magatartása miatt. Könnyen megtörténhet, hogy hamarosan a Google és a Microsoft is csatlakoznak hozzájuk, az Európai Bizottság minden nagy techcég törvénynek való megfelelőségén talált kifogásolnivalót.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!