Bajban a világ egyik legnagyobb videójáték-gyártója, az Ubisoft

Vágólapra másolva!
A részvényenként már csupán 10 eurón jegyzik a 100 eurós csúcs után. A francia Ubisoft egyik aknáról a másikra ugrál, és lehet, hogy egy fekete szamuráj adja meg a kegyelemdöfést a vállalatnak.
Vágólapra másolva!

A megállás nélkül gyarapodó videójátékos iparág egyik legmegbízhatóbb szereplője volt sokáig az Ubisoft. A francia cég apró családi vállalkozásból nőtte ki magát egy globális óriássá, amely az elmúlt két évtizedben sorra szállította a sikerdarabokat. Köztük a legendás Assassin's Creed aktuális darabjait, amely széria vita nélkül az a társaság koronagyémántja.  De most benne van a pakliban, hogy borul minden, hiszen az éves szinten több milliárd eurós bevételt produkáló szórakoztatóipari multicég óriási bajba került.

Komoly bajban az Ubisoft
A Ubisoft teljes gázzal száguld a végzete felé.

A részvényárfolyam 2024 októberére beszakadt, már csupán 10 eurót ér egy papír, amely messze elmarad a 2018-as 100 eurós csúcstól, vagy a 2021-es 85 eurós értéktől. Ebből fakadóan a cég értéke 2 milliárd euró alá csökkent. A résztulajdonosok vért akarnak látni, nyílt levélben követelik a vezetőség lemondását, sőt már erősödnek azok a hangok, amelyek a vállalat eladását sürgetik. 

Ez az összeomlás természetesen nem egy esemény vagy véletlen baleset miatt következett be. Egy ilyen kaliberű, mintegy 20 000 munkavállalót foglalkoztató konszern nem is tudna így megrogyni egyik pillanatról a másikra. Bizony ez hosszú évek szívós munkájának az eredménye, egy olyan több tényezős folyamat, amiben szerepet játszott a kapzsiság, a restség, a játékosokkal szembeni tiszteletlenség, az ötlettelenség, és egyes vélemények szerint még a túltolt woke is. 

Anyagi bukások

Az Ubisoft mostani problémáinak fő oka, hogy az óriási költségekből fejlesztett játékaik egyszerűen nem fogynak elég jól. A nyár végén piacra dobott új Star Wars epizódtól, az Outlawstól nagyon sokat vártak, azonban az értékesítési adatok elmaradtak a várakozásoktól.

Komoly bajban az Ubisoft
A nagy reményekkel várt Skull & Bones is megfeneklett, pedig rengeteget költöttek rá.


Az év elején bemutatott kalózos Skull and Bones pedig konkrétan megbukott annak ellenére, hogy a fejlesztésére 50 milliárd forintot költöttek 10 év alatt. De ugyanígy járt a Prince of Persia legfrissebb epizódja is. A tavaly nagy reményekkel bemutatott Avatar sem lett sikeres, sőt még a Assassin's Creed legutolsó epizódja sem hozta a belőtt eredményeket. 

Nem (elég) jó a termék

Tehát konkrétan a cég által produkált termékek nem termelnek elég pénzt, ami viszont nem véletlen. A kritikusok és a játékosok is rendszeresen fanyalognak. A grafika az esetek túlnyomó többségében nagyon rendben van. Látványvilág terén az Ubisoft továbbra is a világ elitet képviseli. Viszont a játékmenet sokszor önismétlő, amiben sajnos van is valami. 
Az Ubisoft kialakított egy sokáig remekül működő, újszerűnek tűnő, open wolrd, azaz viszonylag szabadon bejárható világra építő rendszert. Erre a szisztémára húzza rá a különféle programjait minimális változtatásokkal úgy, hogy persze a grafikát és a környezetet teljesen megújítják.

A középkorba helyezett Assassin's Creed alapjai ugyanazok, mint a Star Wars: Outlawsé, az Avataré vagy a jelenkorban játszódó Far Cry-é. Ezt pedig az emberek egy idő után megunják. 

Ennél is nagyobb baj, hogy bár a cég a legendák építésében, a háttérvilág felépítésében nagyon jó, viszont a történetmesélést borzalmasan elhanyagolja. A sztorivonal általában kifejezetten gyenge, a karakterek egydimenziósak, a párbeszédek mesterkéltek. Az embernek olyan érzése van, mintha valami szép, de gyenge Netflix sorozatot bámulna. Hiányzik az az érzelmi plusz, amely beszippantaná a játékost, ami miatt azonosulni tud a főszereplőkkel, a céljaikkal. Sőt, olykor kifejezetten idegesítőnek találja őket. 
Az egész teljesen érthetetlen, de milyen jel arra utal, hogy a vezetőség vagy a döntéshozók egyszerűen nem akarja meghallgatni a felhasználói visszajelzéseket. Sokadszorra is belefutnak ugyanabba a hibába emiatt. Ez a fajta attitűd pedig egyenes, kikövezett utat jelent a bukás birodalmába. 

Fekete szamuráj adhatja meg a végső döfést az Ubisoftnak

Idén tavasz végén vállalat körül egy extra botrány is kialakult, aminek a hullámai mind a mai napig nem ültek el. Amikor bemutatták a legújabb, a középkori Japánban játszódó Assassin's Creed epizód előzetesét, kiderült, hogy az egyik főszereplő egy Jaszuke nevű, fekete bőrű szamuráj lesz. Őt egyébként egy valóban élő történelmi figuráról mintázták, hiszen (állítólag) tényleg létezett egy afrikai származású harcos, aki kalandos élete során Japánba is eljutott és ott is harcolt. 
De ettől függetlenül rengetegen tiltakoztak, mondván ez csak erőszakos érzékenyítés, és hogy egy távol-keleti főszereplőt kellet volna választani. Pláne, hogy ilyen karakter eddig nem is szerepelt az Assassin's Creed legendáriumban. A cég persze hárított, de, hogy mennyire komolyan vették az ügyet a döntéshozók, jól mutatja, hogy milyen radikális lépésre határozták el magukat: bejelentették ugyanis, hogy az említett epizód, az Assassin's Creed: Shadows bevezetését elhalasztják novemberről jövő februárra. Ez sokkoló húzás, hiszen a karácsonyi szezon hagyományosan igen fontos. Nem véletlenül időzítették ősz végére a premiert, jó eséllyel ezt szánták az aranytojást tojó tyúknak. Ez pedig értelemszerűen tovább mélyítené a gazdasági válságot. 

Komoly bajban az Ubisoft
Az Ubisoft egy fekete bőrű szamurájjal szúrta hasba magát.

A hivatalos álláspont az, hogy csak meg akarják vizsgálni, hogy a lehető legjobb lesz-e a játékélmény. De egyre többen pletykálják azt, hogy benne van a pakliban, hogy kiveszik Jaszukét a játékból, esetleg csökkentik a szerepét, fontosságát. De ez persze óriási arcvesztés lenne, ami miatt újabb kritikákkal nézne szembe a vállalat. 

A helyzet nem jó

Az Ubisoft helyzetét tovább nehezíti, hogy a hírek szerint a vállalat programozóinak egy része sztrájkra készül. Egyrészt elégedetlenek az anyagi juttatásokkal, másrészt pedig nem tetszik, nekik, hogy hibrid munkavégzésre kényszerítenék őket. Azaz megszüntetné a cég teljes home office-t és ismét be kellene járniuk kötelezően az irodába dolgozni. Karácsony előtt pedig egy ilyen tiltakozás értelemszerűen komoly problémákat jelentene, és tovább tépázná a vállalat renoméját. 
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy 2024 végére a Ubisoft, mint a világ egyik legnagyobb és legbefolyásosabb videójáték-gyártó cége tényleg igen komoly gödörbe került. Ezt pedig elsősorban saját magának köszönheti. Még egy ilyen kaliberű, több évtizedes múltra visszatekintő konszern is válhat agyaglábú kolosszussá, ha a menedzsment csak a saját feje után megy, nem reagál érdemben a visszajelzésekre, nem figyel a trendekre és rosszul sáfárkodik az erőforrásokkal.

Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!