Hol van már az az idő, amikor a Sziget csak a híradók kis színes és bűnügyi rovatába fért be? Mára akkora kulturális és médiaesemény lett, hogy nem maradhat ki a nagy televíziókból. A három országos tévé közül a TV2 és az MTV kezeli kiemelt médiaeseményként az egy hét együttlétet, hírműsoraikon kívül az Aktív és a Kultúrház stábja tudósít az eseményekről.
A kereskedelmi csatorna számára ez Budapest egyik legfontosabb multikulti eseménye, mely óriási tömeget, és rengeteg fiatalt vonz, ezért fontos, hogy közvetítsenek róla, mondta el Rényi Ádám PR-csoportvezető. Két stábjuk, a Tények és az Aktív is folyamatosan dolgozik a Szigeten, valamint két helyszínnel (Jóban rosszban sátor, Megatánc popsátor) is jelen vannak. Arra a kérdésre, hogy az objektív tájékoztatásra, vagy a fíling átadására helyezik a hangsúlyt, Rényi azt a választ adta, hogy mindkettőre, mert a statisztikák, és a fellépők listája ugyanolyan fontos, mint a bentlakók őrültségei.
Az MTV-n már tavaly is napi különszámmal jelentkezett az eseményről a Kultúrház, és ez idén sincs másként. Adásaik első huszonöt perces blokkja is a Szigetről jelentkezik (naná, itt van majdnem az egész stáb), különszámuk pedig ugyanilyen terjedelemben foglalkozik a kinti léttel. Nem kifejezetten a koncertekkel, vagy színházi eseményekkel, sőt, nem is kizárólag a kultúrával, ahogy azt Nagyistók Tibor illetékes szigetelő szerkesztő elmondta. Megpróbálnak mást nyújtani, mint tavaly, és amit más tévéktől láttak, mert a hagyományos programajánló/ízelítő jellegű műsor inkább olyanoknak szól, akik nem a képernyőről, hanem testközelből követik az eseményeket, nekik meg minek, amikor sokkal színesebb és szélesebb vásznú a valóság? Azok számára, akik nem jönnek ki, inkább a hangulatot szeretnék átadni, a Szigetnek a stáb szubjektív ízlésén átszűrt képét. A stáb összetétele pedig nagyon vegyes, ezért az általuk látott kép is az Nagyistók szerint. Azt is elmondta, hogy a sok kultúradefiníció helyett a műsor sajátot talált, az ő felfogásuk szerint egyszerűen az tartozik ide, amit ők annak mutatnak be.
Ebben a szellemben fért a tegnapi műsorba, egymás mellé a Szellemvasút kulturális helyszín programja, és a fogyasztás/ ürítés témakörét tárgyaló input/output szubjektív jegyzet. A stáb idén először közvetítőkocsival van jelen, tehát kint készül a kész adás, ami egy harmincnyolc fős stáb állandó (vagy majdnem az, a munka déltől éjfélig tart) jelenlétével jár. A forgatást háromfős ministábok (operatőr, technikus, műsorvezető) végzik, az összlétszámba már biztonsági őr és vágó egyaránt beletartozik. Az első adás után még nem lehet hosszú távú következtetéseket levonni a nézettséggel kapcsolatban, de a szerkesztő bíztatónak tartja, hogy a késői időpont ellenére többen kapcsoltak a különszámra, mint amennyien előtte az adót nézték, és hogy tíz százalék fölötti közönségarányt értek el. A sztárvendégekről előre nem sokat lehet tudni, mindig aznap lesz végleges, hogy kit lehet lencsevégre kapni, de Jovanotti felbukkan, és van remény Radiohead-interjúra is.
Amennyiben el tudnak egyáltalán jönni, a terrorhelyzet miatt épp az interjú estéjén kezdett el borulni a Sziget-program, és vált kérdésessé több tengerentúli és brit fellépővel kapcsolatban, hogy gépre tud-e szállni. Egy kis műhelytitok, hogy ugyanaz a hír, hogyan hat éjfélkor (csak ebben az időpontban tudtunk leülni beszélgetni a Kultúrház-bázison) két televíziósra: "-Szívás van, nem jön holnap a Gomez, és valószínű, hogy elmarad más is. - Az nekünk jó, ezt lehet egész nap kommunikálni!".
Halló, anya?
Megkérdeztük Nagyistókot arról is, hogy miféle rafinált koncepció része az, hogy csak női műsorvezetőkkel dolgoznak idén, de ahelyett, hogy a férfi nézők kegyeiről, vagy egy titkos feminista csoport hatásáról értekezett volna, azt mondta, hogy egyszerűen így jött ki a lépés, és ez jó így.