Időrendben haladva a World Trade Center ikertornyait ért terrortámadás történt a legkorábban. 2001. szeptember 11-én két repülőgép csapódott a tornyokba - az eltérített gépek utasaival és a mentés közben az épületben rekedt tűzoltókkal együtt körülbelül háromezer ember vesztette életét. Pusztán a számot nézve - és félretéve a filozófiát, miszerint egyetlen ember halála is tragédia - ez csupán töredéke a 2004-es cunami által kiontott életeknek, akkor és ott kétszázezernél is több ember lelte halálát. A közszájon forgó rövidítés szerint 9/11-nek nevezett esemény hatása azonban olyan nagy volt, hogy máig meghatározza a világpolitika alakulását - a folyamatokba, mechanizmusokba most ne menjünk bele, ezt már megtette helyettünk többek között Michael Moore is, aki a Bush-rendszer talán legfőbb bírálójának (mások szerint fizetett ellenzékének) számít az Egyesült Államokban. A 9/11-ről készült filmek közül valószínűleg az ő alkotása a legismertebb, mely Ray Bradbury klasszikus írására, illetve Truffaut ebből készített filmjére utalva, a Fahrenheit 9/11 címet viseli. Ez a mű azonban nem kifejezetten tévére íródott, így jelen cikkünkben nem is foglalkozhatunk vele bővebben.
A történtek legkézenfekvőbb feldolgozása az eredeti helyszínen, a tragédia idején készült felvételek közreadása. Ez természetesen hamar meg is történt, nem is egyszer, a magyarországi tévék is szinte egész nap sugározták a lángoló tornyokról készült videókat. A tévések nem voltak restek a katasztrófa idején: miután - helyi idő szerint - 8.46-kor az első gép becsapódott az északi toronyba, rögtön kivonultak a helyszínre, és a második, 9.03-kor történt ütközést már több csatornán élőben adták. Valahogy így készült el az eseményeket feldolgozó első dokumentumfilm is, New York City egykori polgármesterének, Rudolph Giulianinak a javaslatára. A film alapkoncepciója szerint, mint azt maga Giuliani is elmondja a bevezetőben, "az emlékezés azt jelenti, hogy arra kell emlékeznünk, ami valóban megtörtént". Ezért a mű tulajdonképpen egy hatásosan összevágott jelenetsor, mely tizenhat tévéállomás és száztizennyolc amatőr videós eredeti felvételeit tartalmazza. A filmet nálunk az RTL Klub mutatta be a tragédia valamelyik évfordulóján, Amerikai tragédia - A 2001. szeptember 11-i terrortámadás emlékére címmel - a csatorna egyébként a műsor megvásárlásával kívánta támogatni a szerencsétlenség áldozatait.
Az emlékek soránál valószínűleg hatásosabb, a nézők által sokkal jobban átérezhető, ha egyetlen emberen, konkrét helyzeten keresztül mutatjuk be a tragédiát. Ez történik például a Naudet fivérek dokumentumfilmjében (9/11 - A Világkereskedelmi Központ utolsó napja), melyben saját történetüket tárják a közönség elé. Az ominózus napon a testvérpár éppen a New York-i tűzoltók mindennapjairól forgatott egy riportot, amikor az általuk filmezett őrsöt épp riasztották a World Trade Centerhez. A két Naudet kamerájukkal felszerelkezve követte őket, akkor még nem sejtve, milyen látvány fogadja majd őket. Az élet aztán egy személyes, dramatikus fonalat is beleszőtt filmjükbe, hiszen a testvérek más-más helyszínen forgattak, és amikor a megrongálódott tornyok összeroskadtak, mindketten halottnak hitték a másikat.
Természetesen sok film foglalkozott és foglalkozik a terrortámadás hátterével is, melyet mind a mai napig nem sikerült meggyőzően tisztázni. Az előzményeket és körülményeket vizsgálja például a magyarul A terrorizmus árnyékában címet kapott sorozat is, amely a rengeteg - olykor egymással ellentétes - információ közül próbálja kihámozni az igazságot. Szintén a kulisszák mögött történteket firtatja a 9/11 - A katasztrófa után című, amerikai-kanadai dráma, melyet szeptember 3-án magunk is megtekinthetünk a Főnix TV, illetve a Hálózat TV műsorán.