Mielőtt a listát böngésznénk, és csalódottak vagy felszabadultak lennénk a helyezések láttán, érdemes éles vonalat húzni a szappanoperák és a telenovellák közé. Előbbiek közé főképp az európai, családi termékeket soroljuk, ilyen a Barátok közt vagy a Jóban Rosszban is, ezek jellemzője, hogy nem határozzák meg előre, hogy 200 rész lesz és slussz, hanem addig futnak, míg van komoly nézői igény. A telenovellákon a magyar a dél- és közép-amerikai szériákat érti, melyek eredeti nyelve spanyol vagy portugál. Ezek általában 100-200 részben mesélnek el egy - sok kanyarral rendelkező -sztorit. A végén pont, persze hepiend.
Az első telenovellákat Brazíliában, Mexikóban és Kubában forgatták, mostanság erős gyártó még Venezuela, Kolumbia, Argentína. Ezek társadalmi megítélése itthon igen alacsonyan van, de lassan kezdenek is kikopni a nagyobb tévékből: elmúltak azok az idők, mikor a TV2 és az RTL is egyszerre pörgetett fél tucat ilyen szériát. Hogy lenézett a műfaj, az annak is köszönhető, hogy gyakran egy vagy több részt is felvesznek egy nap, azaz futószalagon készül a termék. Nem mind, de jellemzően.
Egy 361 epizódra hízott telenovellát, a Csacska angyal-t (Floricienta) találta az olvasótábora a leggyengébbnek, legharmatosabbnak, ez 1810 voksot kapott. A 2004-es argentin alkotás a port.hu leírása szerint - mily meglepő - szerelemről, hűségről, csalfaságról, félreértésekről és végül földöntúli boldogságról szól. E szerint Flor (Florencia Bertotti) látszólag túlteszi magát a tragédián, amelyben elvesztette szerelmét, Federicót, épp akkor, amikor sok viszontagság után végre egymásra találtak. Federico a túlvilágon új lehetőséget kap: ellensége, Maximo (Fabio Di Tomaso) bőrében visszatérhet, hogy a dolgait elrendezhesse. A visszatérés során azonban súlyos emlékezetkiesést szenved, így hosszú időre van szüksége ahhoz, hogy ráébredjen valódi kilétére és feladatára. Delfina közben mindent elkövet, hogy megszabaduljon a gyerekektől és behálózza Maximót. Amnézia tehát van, nélküle nincs is igazi szappanopera, sem telenovella.
Olvasóink szerint a második legzsengébb termék a Te vagy az életem volt (1566 szavazatot kapirgált össze), épp a közelmúltban, a harmadik leghaloványabb telenovellának pedig az Édes Dundi Valentina bizonyult. Érdemes nem komolyan venni ezeket a számokat és pozíciókat, mert számos olyan telenovella akadt, melyre csak pár száz voks érkezett, de ezek címe nem is tűnt túl ismerősnek: azaz az olvasó-szavazó könnyebben ad le egy elutasító voksot egy általa ismert-látott szériára, mint egy jobbára ismeretlen, csak a Romantica csatornán látható telenovellára. Játékról van szó tehát, melyben korántsem biztos, hogy a leggagyibb produkció került az élre. Erős a gyanúnk, hogy a tíz éve indult kereskedelmi tévék leadtak már ennél kínosabb, egyszerűbb, még inkább panelekre épülő telenovellát, nem is egyet.
Az utca embere: Esmeralda? Egy mézeskalács!
A következő oldalon olvasható a tízes toplista.