A pilot tipikusan az amerikai televíziózás terméke: egy leforgatott rész alapján dönti el a csatorna, hogy van-e elegendő erő, fantázia az adott témában, a felkért szereplőkkel. Ha igen, kedvező az elbírálás, akkor lesz csak sorozattá a projekt, és még akkor sem biztos, hogy nem kell újraforgatni az elejét, vagy nem kell kicserélni egy-két sutább, haloványabb szereplőt. Nagyjából az amerikai stúdiók által forgatott pilotok negyedéből lesz csak sorozat, ezeknek csak harmada éli túl az egy évet, tehát sok ezer színész kissé bizonytalanul vág neki a pilotszezonnak, mert nagyobb az esélye a kudarcnak, mint a sikernek.
A pilot alapvető feladata, hogy megismertesse a főszereplőket a nézőkkel (illetve a sorsukról döntő tévés vezetőkkel), hogy vázolja a főbb bonyodalmakat. Persze nem árt, ha látványos, dinamikus jelenetekkel nyit (mint a Lost, ahol lezuhan egy repülő egy trópusi szigetre) vagy sokkoló képpel rajtol (mint a Született feleségek, ahol főbe lövi magát egy kedves, kertvárosi asszony), tehát praktikus rejtélyes esettel nyitni, akár úgy, hogy végkifejletet mutatunk, majd jöhetnek az előzmények, amik a drámához vezettek. A legtöbb esetben 40 perc egy pilot a drámai sorozatoknál, 20 perc egy szitkomnál, tehát épp olyan hosszú, mint a későbbi részek. Vannak ellenpéldák, így a Haláli hullák (Dead Like Me) pilotja sokkal hosszabb volt, mint a többi epizód, ami könnyítés a készítőknek, hiszen több idő alaposabb karakterábrázolást, cselekményépítést jelent, de nehézség a programigazgatóknak, amikor a struktúrába kell helyezni egy nem szabványos hosszúságú elemet.
A Lost 2004-es pilotja volt az egyik legdrágább
A pilotok alapján történik tehát a rendelés, majd a sorozatot elkezdik forgatni, hogy őszre, vagy ha csúszás van, akkor tavaszra (midseason) készen legyen jó pár epizód. Sokan azt hiszik, hogy a magyarok megvárják, hogy mi siker kint, és csak azt veszik meg: nem így van általában, sokszor csak egy pilot - és több évre köttetett szerződések - alapján vásárolnak a hazai tévés szakemberek, május környékén. Erről hosszan, kimerítően itt írtunk.
Komédiák - kell a nevetés
A gazdasági válság ellenére is tengernyi pilot készül épp a napokban, s mivel szürke, nyomasztó napokon az emberek szeretnek vígjátékokat nézni, semmint más nyomorát és hisztériáit, így kezdjük a szitkomokkal. A Szívek szállodájá-ból ismert Lauren Graham a Let It Go című sorozattervezetben bukkan fel, talán vele nagyobb sansza van a sztorinak - egy praktikus tanácsokkal szolgáló életmódtréner minden trükkje csődöt mond, mikor szeretett barátja elhagyja: ami elméletben megy, a gyakorlatban már kevésbé.
Ugyancsak az ABC tervez még komédiát két negyvenes barátról, akik gyökeresen más életet élnek (egyiknél épp gyerek születik, a másik épp elvált), An American Family címmel pedig készül szitkom három, külvárosi család életéről (itt például lesz egy meleg pár, amelyik vietnami gyereket fogad örökbe).
A FOX tervezget komédiát egy volt zsaruról, aki biztonsági őr lesz Buffalóban, és egy fiatal, idióta társat kap. Készül pilot The Station címmel, melyben CIA-ügynökök igyekeznek új diktátort hatalomba emelni egy latin-amerikai banánköztársaságban, de korábban tervezgettek egyet egy űrhajó életéről is, amire egy szélhámos kapitány érkezik. Ryan Murphy, a sokat szidott, de sokak által imádott Kés/Alatt agya szintén a fedélzeten, Glee című sorozatában Matthew Morrison egy harmincas tanárt alakít, aki feldobja egy ohiói középiskola életét. A többi csatorna tervei közt szerepel egy The Fish Tank című, mely minden tinédzser álmáról szól: heti öt napban, szülők nélkül élhet azok házában. Szerelem a központi témája a Tick Tock munkacímmel forgatandó pilotnak, melyben egy nem éppen átlagos, harmincas nő próbál párt találni, illetve az At Last is erről szól, pontosabban egy harminc fölötti nőről és férfiról, kik összekötnék életüket, de ez nem olyan egyszerű, mert bekavarnak folyton a barátok, a volt szeretők. Mivel a szitkomok itthon csak kisebb tévéken élnek meg, folytassuk súlyosabb témákkal!
Drámai sorozatok
A komolyabb hangvételű szériáknál, illetve azok terveinél eredetibb, fantáziát jobban megmozgató témákat találunk. Lesz pilot politikai pályájuk elején járó férfiakról és nőkről, amint keresik helyüket Washingtonban, készülnek olyan sorozatra, melyben egy fickó hazatér, de kiderül, hogy valójában nyoma veszett a 2001. szeptember 11-i terrortámadások során, így újra fel kell építenie családi és baráti kapcsolatait egy megváltozott világban. Terveznek spinoffot (testvérsorozatot) az NCIS-nek is, lesz több rendőrös, nyomozós, hiszen ezek a világ számos pontján eladhatóak: a kéjgyilkosság vagy az emberrablás minden kultúrában kellően nyomasztó és egyben izgalmas. Legutóbb az ABC hagyott jóvá egy tervet, itt a pilot mögött álló Jerry Buckheimer (Helyszínelők, Nyomtalanul, Amazing Race) neve lehetett a garancia. A Mark Friedman által írt sztoriban magándetektívek ügyködnek, olyan bűnügyekben szaglásznak, ahol nem azonosított az áldozat. A csapatot erősíti még a Helyszínelők-nél is producerként dolgozó Danny Cannon.
Készül még pilot Limelight címmel, ez K.J. Steinberg munkája, egy New York-i művészeti iskola mindennapjairól szólna a sorozat, bemutatván a gyakran ellentmondásos tanár-diák viszonyt. Kortárs zene, tánc, álmok, vágyak, személyes problémák - elsőre a Fame musical (és film, illetve sorozat) juthat a tévéző eszébe. A projekt két éve húzódik, így vagy nagyon jó lesz, vagy nagyon rossz. Jeff Reiner és Micheel Seitzman sztorija adja az Empire State alapgondolatát. Ebben a történetben egy modern Rómeó és Julia-szerelmet láthatunk Manhattanben, napjainkban, a két pillér pedig egy egyszerű munkáscsalád, illetve egy felsőbb osztályba tartózó família.
Terv akad még jócskán. A drámai vonalat erősíti az Inside the Box, egy hírszerkesztőség mindennapjait mutatná be, egy agilis producerrel a főszerepben - aki ráadásul nő. A projekt a Grace klinika alkotója, Shonda Rhimes fejéből pattant ki, íróként pedig az idén Oscarra jelölt Richard E. Robbins jegyzi.
Egy másik, frissen berendelt széria is egy ambiciózus nőt állít a középpontba: erre már a címével is utal, az I, Claudia ugyanis Robert Graves császári életrajzának, az Én, Claudius-nak feminizált változata. A sorozat ennek ellenére nem az ókori Rómában, hanem a modern Amerikában játszódik, ahol a hősnő jogászként szeretne bekerülni a Fehér Házba.
Egy argentin dráma, a Brothers and Detectives amerikai átirata is tervben van, amelynél a Bűbájos boszorkák-nál és a Dexter-nél is közreműködő Daniel Cerone látja el a produceri teendőket. A sorozat egy közepes tehetségű detektívről szól, aki csak apja halála után tudja meg, hogy van egy tizenegy éves öccse - a srác ráadásul afféle csodagyerek, remekül vág az esze, így sokat segíthet a báty nyomozásaiban.
Kaland és sci-fi
Sci-fi is várható, legalábbis több misztikus témájú pilotra is adtak le megrendelést. Az egyik arról a zűrzavarról szól, ami egy titokzatos emlékezetkiesés után következik be: egyszerre a Földön mindenki előtt elsötétül a világ, az emberek víziókat látnak a jövőről, ez pedig felforgatja életüket. Eastwick címmel pedig mi mást várhatnánk, mint boszorkányos sztorit? Azt is kapunk, mert az ABC-t érdekli egy történet a településre érkező idegenekről, illetve különleges képességekkel rendelkező nőkről.
Amit még sokan várnak, az a V remake-je: az eredeti sorozat még a nyolcvanas években futott, embernek tűnő, de valójában alakváltó lények szállnak le bolygónkon. Természetesen harc kezdődik a néha jó nőnek, néha viszont furcsa hüllőnek kinéző lények ellen.
Mivel a Szökés-nek idén vége, az alkotó, Paul Scheuring is gondol a jövőre, egy Masterwork című sorozat pilotján dolgozik. A pontos témát még nem tudni, de lesz benne Indiana Jones-érzés, kicsit olyan lehet, mint Az elveszett ereklyék fosztogatói, vagy a Da Vinci-kód. A történetben a szereplők versenyt futnak az idővel, sokat utazgatnak, hogy megleljenek valamilyen nagyon keresett tárgyat. A FOX várja a pilotot, bízik a tervekben -, ha megvalósul a sorozat, több országban is forgat majd a stáb. Ha elég pénzből készül, látványos kalandsorozat lehet belőle.
A kábelsorozatokkal külön cikkben foglalkozunk.