Kalifornia állam egy ötszázmillió dolláros, öt évre szóló kedvezményrendszert dolgozott ki, amibe viszont csak azok az egyórás sorozatok esnek bele, amelyeknek legalább egymillió az epizódonkénti költségvetése. A realityk, tévés vetélkedők, talkshow-k, szappanoperák, hírműsorok és a hasonló műfajok így alapból kiszorulnak - az állam indoklása szerint azért, mert a sorozatok készítői azok, akik legnagyobb tömegben hagyják el Kaliforniát.
Valószínű azonban, hogy a sorozatok körében is túl későn született meg a szabályozás: az öt legnagyobb tévécsatorna, a Fox, az ABC, az NBC, a CBS és a CW összesen 39 pilotot rendelt meg erre az évadra, ebből körülbelül húszat már Kalifornián kívül forgatnak. Baltimore, Boston, Chicago és Pittsburgh - csak néhány azon városok közül, melyek kedvezményes adórendszerükkel magukhoz vonzották a produkciókat. Egyedül a Fox Masterwork-jének áthelyezése magyarázható más okkal, a stáb ugyanis itt egészen Prágáig ment a történet miatt, amely a Da Vinci-kód szellemében íródott.
A sorozatok visszaköltöztetése túl drága lenne, aminek így a friss kedvezmények ellenére sem látják értelmét a producerek. Az, hogy Kalifornia idáig kivárt az új adórendszer megalakításával, azért is furcsa, mert az állam kormányzója ugye Arnold Schwarzenegger, akinek jócskán van személyes tapasztalata is a film- és sorozatgyártásban. Rendelkezéseit azonban eddig is helytelenítették elegen, mit számít, ha még néhány tévés is csatlakozik az ellenzők táborához?
A távozók sorában az Ugly Betty (nálunk Címlapsztori) csapata volt az első, amely már tavaly májusban áttette a székhelyét Los Angelesből New Yorkba. A döntés oka az volt, hogy New York államban akkortájt vezettek be háromszoros adókedvezményt az ott forgatott filmek és sorozatok számára - igaz, nem pont Kalifornia, hanem inkább a szomszédos államok, New Jersey és Connecticut ellenében, melyek hasonló kedvezményekkel próbálták magukhoz csábítani a stábokat.
Az Ugly Betty székhelyváltása nagy port kavart Kaliforniában, elsősorban a pótolható helyi stábtagoknak köszönhetően, akik ezzel elvesztették a munkájukat. Körülbelül háromszáz munkavállalóról volt szó, akik egészoldalas közleményt jelentettek meg a Variety magazinban, ily módon próbálva felhívni a figyelmet a tarthatatlan helyzetre - mert az nyilvánvaló, hogy a váltás nemcsak ezt a háromszáz embert érintette, de a helyi gazdaság számára is okozott veszteségeket, hisz a stáb temérdek cuccot vásárolt a forgatáshoz, és annak ideje alatt rengeteg szolgáltatást vett igénybe, egyszóval elég sok pénzt hagyott Kaliforniában.
Life on Mars: kicsit átírták a sztorit is
A sorozat stábját ráadásul több másik követte New Yorkba: a Life on Mars esetében például még a pilotot is újraforgatták, miután Los Angelesből áthelyezték a történetet. Más kérdés, hogy New York mára elvesztette vonzerejét, mert napvilágot látott, hogy - az állam többmilliárdos költségvetési hiánya miatt - az adókedvezmény megmaradása bizonytalan.
Van viszont még 48 másik állam, amely szívesen fogadja a filmeseket: ilyen többek között a Maffiózók történetének is helyet adó New Jersey, ahol jelenleg a Mercy-t és a 2001. szeptember 11-hez köthető Back-et forgatják. Sőt, a tévétársaságok nemcsak az Egyesült Államokon belül, de külföldön is keresgélnek: kézenfekvő és viszonylag olcsó helyszín például a szomszédos Kanada, melynek nagyobb városaiban, elsősorban Torontóban és Vancouverben most is több pilot (mondjuk a The Good Wife) készül.
A tévések elvándorlásának azért egyetlen nyertese biztosan van Kaliforniában: a környezet - a Kaliforniai Egyetem környezetvédelmi intézetének 2006-os tanulmánya szerint ugyanis a térségben a filmipar okozza a legnagyobb környezetszennyezést. Egyedül a Mátrix forgatásán 97 tonna fémhulladék keletkezett, de ennél is károsabb a munkálatok során a levegőbe kerülő szén-dioxid és más szennyező anyag.