Homer Simpson új havert kapott a huszonegyedik évadra: az egyszerűen csak La Bombának becézett Ricardo Bomba igazi latin macsó, aki sorra töri a női szíveket - amúgy pedig ő az új biztonsági felügyelő az atomerőműben, ahol Homer is dolgozik. A karakter kidolgozása nem Matt Groeninghez - még csak nem is a stáb más oszlopos tagjához - kötődik, hanem egy connecticuti kórházigazgatóhoz, bizonyos Peggy Blackhez.
Black egy felhívásra látott neki a figura kidolgozásához, amit a stáb a Simpson család huszadik évfordulójára tett közzé. Nyereménye nemcsak az lett, hogy karaktere bekerült a rajzfilmsorozatba, de el is látogathatott a stúdióba, és végignézhette, elképzelése alapján miként alkotja meg Groening La Bombát. Black itt Hank Azariával is találkozhatott, aki a hangját kölcsönzi a figurának - ő szinkronizálja többek között Moe-t és Wiggumot is.
Ma már természetes, hogy egy sorozat a puszta tévéadás mellett mást is nyújt a nézőknek, legyen szó videojátékról, szerzői blogról, vagy akár - a Helyszínelők esetében - egy kiállításról. Fontossá vált, hogy a nézőket be tudják vonni egy-egy adásba, így vannak kifejezetten interaktív műsorok is: Japánban például nagy hagyománya van az olyan rajzfilmeknek, melyekben a nézők saját karaktereiket szerepeltethetik. A Simpson család esetében csak egyszeri kísérletről volt szó, de az Egyesült Államokban is elkészült már a Sleuths című animációs sorozat, amely kifejezetten az interakcióra épít.
A produkciónál a nézők nemcsak a sztori alakulásába szólhatnak bele, de saját avatarjaikat is szerepeltethetik, a show élő adásában tehát - a készítők figurái mellett - a nézők legjobb karakterei is megjelennek. Az így létrehozott rajzfilmhősöket aztán aszerint tartják benn a műsorban (vagy épp szórják ki onnan), hogy megálmodójuk jól válaszol-e a képernyőn időnként feltűnő kvízkérdésre. Egy félórás epizód alatt három ilyen kérdést tesznek fel a készítők, és minden alkalommal csak azoknak a nézőknek az avatarjai szerepelhetnek tovább a történetben, akik helyes választ adtak.
Hasonló kezdeményezéssel Európában is találkozhattunk már: a 2009-es berlini atlétikai világbajnokságnak volt egy úgynevezett MoPa-TV (mobile participation television) közvetítési verziója is, ahol a nézők a mobiltelefonjukon keresztül kapcsolódhattak be a történésekbe. Itt saját avatarokkal lehetett részt venni a világversenyen, a különleges az volt, hogy ezt ugyanúgy élőben közvetítették, mint a hagyományos sporteseményeket - vagyis a játékosok a világ minden részéről versenyezhettek különféle atlétikai számokban.
Képek a virtuális atlétikai világbajnokságról
Persze kevésbé fejlett technikai szinten, de interaktív műsor már a kilencvenes években ment a Magyar Televízióban: ez volt a Horvát János vezette Ön dönt, ahol a történet mindig valamilyen morális problémánál ágazott ketté, és az élő adásba betelefonáló nézők dönthettek, hogy melyik irányba folytatódjon. A műsor eredetileg regionális tévékben, helyi műsorvezetőkkel került képernyőre 1994-1995-ben, és népszerűségét mutatja az is, hogy Balassagyarmaton például Ön dönt-klub alakult.
Kéretlenül is beleszólnak
Vannak persze olyan esetek is, amikor a nézők kéretlenül szólnak bele egy program alakulásába, mert nem elégedettek a forgatókönyvírók elképzeléseivel: erre klasszikus példa Bobby Ewing esete, aki halála után a panaszos levelek áradata miatt tért vissza a Dallas-ba. A Southfork Ranchen így egy reggel Pamela arra ébredt, hogy halottnak hitt férje zuhanyzik a fürdőszobájában - és kiderült, hogy nemcsak Bobby halála, de az egész évad pusztán Pamela álma volt.
A zuhanyzós jelenet a Family Guy-t is megihlette:
A rajongók a levélírásnál sokkal többre is képesek, ha nem egy kedvelt karakter, hanem az egész sorozat léte forog veszélyben: a Jericho hívei több tonnányi mogyoróval könyörögték vissza a szériát, a Roswell megmentése érdekében pedig rengeteg Tabasco-szószos palack érkezett a sorozatot elkaszáló csatornához. A jelenségről és további hasonló vállalkozásokról bővebben írtunk itt.