Azt tudjuk, mi a véleménye a kormány tervezett, pornófilmekre is kiterjedő giccsadójáról: nullának nulla lesz az adója, nyilatkozta. De mióta hanyatlik a felnőttfilmek ipara itthon?
- Nagyjából két-három éve tart a krízis, de szerintem mi még jól is jártunk: a zeneipart hamarabb kikészítette az internet, ahogy a hagyományos filmek DVD-piaca is hamarabb összeomlott. Most mi vagyunk soron, de azért nem temetném a műfajt. Az emberek előbb-utóbb ráébrednek majd, ha illegálisan letöltenek, kalózkodnak, akkor a gyártóknak nem lesz bevételük, nem lesz új produkció. Lehet majd nézni a négy-öt éves filmeket. Én is kivárásra játszom, és azt mondom, nem is baj, hogy így állunk: a legjobbak maradnak, letisztul a szakma. A DVD-eladás nagyjából tíz százalékára esett vissza ahhoz a szinthez képest, ahol három éve volt. Van egy barátom, akivel rendszeresen összeveszek, mert nem hajlandó elfogadni, hogy amennyiben illegálisan letölti egy filmem, olyan, mintha ellopná a pénztárcámat.
Egy számítás szerint világszerte másodpercenként háromezer dollárt költ pornográf tartalmakra az az átlagosan 28 ezer felhasználó, aki épp felnőtt-tartalmat fogyaszt. Éves szinten az Egyesült Államokban 2,84 milliárd dollárt hoz a forgalmazók konyhájára az online pornó, világszinten pedig 4,9 milliárd dollár az iparág éves bevétele. A tévére gyártott nagyfilmeknek, a hosszú pornónak tehát leáldozott? Inkább internetre gyártanak 20 perces jeleneteket?
- Sokan vannak, akik szeretik a történettel bíró filmeket, és sokan szeretik fizikailag is kézben tartani a DVD-t vagy más adathordozót, így ezeknek lesz piacuk. Most viszont csak a legnagyobb cégek tudnak nagyfilmet forgatni, azt is elsősorban a presztízs miatt. Más kérdés, hogy a filmeket eleve felszabdalhatóra forgatják, hogy ki lehessen belőlük venni a történetet, csak az akció kerül az internetre, fizetős oldalra.
2009-ben amerikai és japán gyártók bepereltek rengeteg dél-koreai, erotikus tartalommal bíró weboldalt. Itthon várható hasonló akció, összefogás gyártói részről?
- Mindig van ilyen akció, a rendőrség is próbálkozik, de sajnos nem nagyon lehet mit csinálni, mert az illegális tartalmak feltöltői nem saját néven ügyködnek, nem adóznak, elbújnak. Számtalanszor fedeztük fel, hogy alkotások tömegei vannak fenn egy-egy oldalon, felnőtt- és egészen friss nagyjátékfilmek egyaránt. Szólunk a jogvédő hivatalnak, a linket elküldjük nekik, van tőlünk egy meghatalmazásuk: így ők megkeresik a szerver tulajdonosát, lekapcsoltatják, de egy hét múlva ott van máshol ugyanaz a sok száz film. Úgy lehet megnehezíteni az illegális oldalakat üzemeltetők dolgát, hogy folyamatosan lógni kell a neten, arra kell kényszeríteni őket, hogy állandóan új domainnevet használjanak, és akkor hátha megunják. De ez nagyon macerás.
Arról olvasni, hogy webes, függést okozó szerepjátékok, mint a World of Warcraft, elszívják az erotikus site-ok látogatóit. Erről mit gondol?
- Valamilyen szinten biztos konkurencia, de szerintem erre az iparágra a játékok nincsenek nagy hatással. Az említett darabot nem ismerem, de gyanítom, hogy 14-15 évesek játsszák - ők meg ne nézzenek felnőttfilmet.
3D-ben gondolkodnak? Nemrég vetítették nagy sikerrel Las Vegasban a Bad Girls in 3D-t.
- Sokan hangoztatják, hogy ez lesz a kiút, mert nehéz lesz illegálisan feltölteni - de most csak tőkeerős stúdiók tudnak ilyet gyártani. Láttam az Avatar-t moziban, 3D-ben és otthon, a tévén, egészen más operatőri munkát, beállításokat igényel a műfaj, másképp kell majd hozzáállni. Semmiképp nem idén várható a 3D-s felnőttfilmek hazai megjelenése, előbb meg kéne várni, hogy pénz áramlik az iparágba. Érdekesség, hogy Larry Flynt, a Hustler alapító-tulajdonosa egy felhívást intézett az amerikai kormányhoz, miszerint az autóiparhoz hasonlóan a pornóipar is kér állami támogatás, ugyanis autózni nem kötelező, de szexelni elengedhetetlen. Mindenki tudta, hogy ez csak egy figyelemfelkeltő akció, de legalább jelezte, hogy csökken a bevétel, gondok vannak. Sokan közben meglepődnek, hogy - amikor a szex örök téma - a pornóipar is válságban van, de miért költsön erre a műfajra bárki, amikor tele van az internet ingyenes oldallal?
Gyártói szempontból milyen a konkurencia itthon?
- Kevés nagy gyártó van. Tizenhét éve vagyok a szakmában, talán ha egy ilyen cég van még. Az elmúlt években nagyon sokan jöttek külföldről is filmezni, Németországból, Olaszországból.
Az újpesti szado-mazo filmet viszont magyarok forgatták.
- Igen, és ártottak is a szakmának. Én nem ismerem őket, de találkoztam már a munkáikkal az interneten. Azt pedig többször is elmondtam a sajtónak, hogy nagy felelőtlenség hirdetésre jelentkezni, majd bemenni és ismeretlenekkel forgatni egy hardcore-produkciót.
Szintén felháborodás kísérte a közelmúltban, amikor nyílt utcán forgatott egy csoport.
- Külföldiek szoktak ilyet csinálni, és abszolút megértem a felháborodást, mert a meztelenkedés, szex nem a város utcáira való, ahol gyerekek is vannak. Amerikában bezzeg nem mernek ilyesmit megtenni, mert két perc múlva a rácsok mögött lennének, de itthon még nem sikerült elkapni ilyen társaságot. Mi inkább izgalmas helyszíneket keresünk, a fővárosban és vidéken. Budapesten amúgy működik olyan stúdió, ahol jóformán készen áll egy börtöncella, osztályterem, kórterem, mosdó, több helyiség, csak felnőttfilm-forgatásra. Mi is dolgoztunk ott, és hamar kialakítanak egy-egy jó teret, igényes díszletekkel.
Hány nagyfilmet készített eddig? És idén?
- 1994-ben rendeztem az elsőt, de régóta nem figyelem, harmincig számoltam. 2010-ben eddig csak egy nagy, 118 perces készült el, öt jelenettel, de épp előkészítünk egy másik nagyfilmet is.
A DVD-k kiadása után hány hónap telik el, mire a tévécsatornákhoz eljut egy film?
- Fél év, öt hónap a DVD megjelenése után. A megjelenés időpontja attól függ, hogy az adott országban ki a jogtulajdonos, így van, ahol előbb a piacra kerül.
Jogdíjat kapnak az alkotók?
- Az úgy működik, hogy a főbb paraméterekben, a filmre fordítható összegben előre megegyezünk a megrendelővel. A történetet szokták néha előre kérni - de ez is ritka, mert már megvan a bizalom. Mi a megrendelőnek adjuk át a filmet, utána ő tárgyal a tévékkel is, azaz leforgatom, kifizetik, és onnantól kezdve azt csinálnak vele, amit akarnak, az már az ő tulajdonuk. Jogdíjat utána már nem kapunk: onnantól fogva sem a gyártónak, sem a rendezőnek, sem a színészeknek nem hoz extra jövedelmet a DVD eladása. Az, hogy mikor kerül tévébe, az mindig attól függ, hogy a film megrendelője - és egyben tulajdonosa - milyen kapcsoltban áll az adott csatornával: ha van állandó keretszerződésük, akkor csomagban kerülnek a filmek a tévékhez. Nem mondok újat vele, de Amerikában vannak tematikus pornócsatornák is, például csak leszbikusokkal, csak feketékkel, csak kövérekkel - néhány munkám egy amerikai tévén a hónap filmje volt.
Van olyan kategória, amely mostanában egyre felkapottabb?
- A MILF. A harmincas, negyvenes, jó testű, jól kinéző, kiforrott szexuális kultúrával rendelkező asszonyokat egyre többet szeretik nézni. Ilyenkor a forgatás is elegáns ruhákban, kosztümben indul, néha szemüvegben, a szereplők pedig üzletasszonyt, tanítónőt alakítanak.
Milyenek a keresetek? A szinkronszakmában például évek óta nem volt emelés.
- Nálunk sem. Nagyjából öt éve nem emelkedtek a pénzek, sőt, van olyan, hogy kevesebbet kap egy szereplő ugyanazon munkáért. Az USA-ban több a pénz, így sok magyar dolgozik kinn. A bérezés pedig teljesen változó, mert sok mindentől függ. Számít, hogy az illetőnek mekkora neve van a szakmában, mekkora sztár, mennyire keresik a filmjeit a nézők, ezért mennyire sokat foglalkoztatják a producerek. Fontos az is, ki, mit vállal. Pár tízezer forinttól indul egy kezdő gázsija. A forgatásokon egy jelenet felvétele a fél órától egészen a többórás időtartamig eltarthat. Ez persze nem azt jelenti, hogy a fiúknak több órán keresztül tettre kész állapotban kell lenniük.
Melyek a kezdők leggyakoribb hibái?
- Általában az, hogy nincsenek tisztában a testük jó vagy rossz tulajdonságával, valamint az, hogy a rutintalanságuk miatt nem tudják, hogyan kell mozogni a kamera előtt. Ilyenkor a tapasztalt partnerük szokott segíteni nekik.
Melyik volt a legegzotikusabb helyszín, ahol forgattak?
- Dominikán forgattuk az Indiana Mack című filmet, ez a munka három hétig tartott, a második részt pedig Izraelben vettük fel a sivatagban.
Azt nyilatkozta, hogy szereti, ha van történet is a filmjeiben. Melyiknek volt jó, eredeti sztorija?
- Egyértelműen a Porn Wars, ez hét külföldi díjat nyert. Én azt gondolom, hogy ha kivesszük belőle a szexet, akkor a sztori is megállná a helyét. A célunk nem az volt persze, hogy 90-100 perces filmet forgassunk, csak történettel, hanem látványos alkotást, sok szexszel.
Milyen a kapcsolata a korábbi szereplőkkel?
- Változó, nagyon sok lánnyal, fiúval dolgoztam. Nagy részükkel semmilyen kapcsolatom nincs, mert sok csak egyszer-kétszer dolgozott nekem. Egy hete beszéltem Monique Covet-vel, nemrég Michelle Wilddal, Maya Golddal, de Király Katival is, két napja. Nem volt lány, akitől haraggal váltam volna el. Olyan viszont volt, aki kezdőként jött hozzám, sértődötten, szinte köszönés nélkül ment el, miután háromszor annyi ideig tartott a nagyon problémás forgatás, mint terveztük - majd hónapokkal később találkoztunk, megköszönte, hogy hosszan instruáltam, mert akkor, az első filmjével megtanulta a szakmát, és így kapott sok munkát másoktól.
Vad Kati is tervezte korábban, hogy pornót rendez, producer lesz. Tett ilyen lépést?
- Nem tudok róla. Ennek elsősorban az az oka, hogy gyereket szült, családja van, szerintem ő ebben a műfajban már nem akar ott lenni, inkább szereti, ha Vad Katinak hívják, és nem Michelle Wildnak. Rendezőnek lenni egyben azt is jelenti, hogy pszichológus is az ember: Katival már akkor hónapokon át beszélgettünk, amikor még nem volt sztár. Amúgy ő sem az első filmjével futott be, idő kell, amire valaki igazán kedvelt lesz.
Alig van munka: tartanak még castingot? Nem jobb felépíteni egy új sztárt, azaz ugyanannak adni több jelenetet?
- Új szereplőkre mindig szükség van, mert igaz, hogy a sztár nevével lehet eladni egy filmet, de mellé kellenek friss lányok, új fiúk is. Így volt ez, amikor Sandra Iron, Maya Gold, Michelle Wild, Niki Belucci, Victoria Swinger, Nikki Rider vagy Monique Covet volt az aktuális főszereplő. Némelyikük művésznevét amúgy én találtam ki, velük egyetértésben.
Emlékszik olyan esetre, hogy botrány lett abból, hogy valaki pornózott, mert a környezete nem tudott róla?
- Én mindig megmondom a kezdőknek, hogy nem érdemes titkolni, mert minden kiderül előbb-utóbb, pláne az internet korában. Sok lány külföldön forgat, abban bízva, hogy nem tudja meg a rokonság. Egyszer behoztam egy külföldi filmet, én forgalmaztam itthon, majd nekem támadt egy magyar lány, hogy amikor rábólintott, azt ígérték neki, hogy nem forgalmazzák majd Magyarországon. Nem tudtam mit kezdeni vele, nem én ígérgettem neki ilyet.
A magyar médiaszemélyiségeknek csak nagyon kis része blogol - ön viszont gyakran ír a Twitterre. Miért?
- Szeretem szórakoztatni az embereket.
És a Reggeli-be, Mokká-ba, Vacsoracsatá-ba miért megy el? A többi felnőttfilm-rendező, producer, nem szeret szerepelni.
- Én sem szereplésvágyból teszem. Amikor elkezdtem az ipart itthon, a pornó egy lenézett műfaj volt, én pedig már akkor is felvállaltam az arcommal, hogy ezen a területen dolgozom. Az Egyesült Államokban nem is nézik le a szakma művelőit, a legnagyobb pornósztárokat hatalmas testőrök védik, dedikálásukért többórás sorok állnak a fesztiválokon.
Végezetül: igaz, hogy Budapest volt egykoron Európa pornófővárosa, vagy csak mi terjesztettük ezt?
- Ez akkor sem volt igaz, amikor itthon ezt mondogatták, például Németországban is több film készült, mint nálunk, a legjobb években. Bár sokan jöttek ide külföldről forgatni, elsősorban a jó szakemberek és a nagyon csinos lányok, szép helyszínek miatt tették. Nem igaz, hogy olcsóbbak lettek volna a többieknél, azt viszont ma is tartom, hogy nálunk vannak a legszebb nők.