Tévésorozatok 2011-re: még mindig a Jóbarátok utódját keresik

Vágólapra másolva!
Idén a legtöbb nagy amerikai tévéstúdió a Jóbarátok utódját keresi, párkapcsolatos vígjátékokkal, de közben képernyőre küld újfent egy egész sereg CIA- és FBI-ügynököt. A 2009-es felhozatalhoz képest elenyésző az új, orvosos szériák száma, viszont lesz sok kőkemény zsaru, nyomozó. A kisebb hazai tévék a nagyok által meghagyott maradékból válogattak a legjelentősebb tévés vásáron, az 1300 tévétársaság és gyártó által látogatott Los Angeles Screeningsen, és közben bosszankodtak, ha a Tv2 vagy az RTL Klub egy évig is ül egy szérián, ahelyett, hogy azonnal képernyőre küldené.
Vágólapra másolva!

Magyarországon az országos kereskedelmi csatornák közül a Tv2 a Sonyval, a CBS-szel, az NBC Universallal, az RTL Klub a Warnerrel és a FOX-szal üzletel elsősorban, ezen gyártókkal vannak elővásárlási szerződéseik. Ezek alapján a tévétársaságok az említett stúdiók éves produkcióiból választhatnak először, egész programcsomagot, amely különböző kategóriájú filmeket és sorozatokat tartalmaz. A szerződések szerint minden évben kötelezően választaniuk kell előre meghatározott számú vizuális terméket, különböző kategóriákból, de nemcsak az új sorozatokból, régebbiekből is szelektálni kell sokszor.

A csomagok ára üzleti titok, a csatornák nem adják ki, de más összegek vonatkoznak egy nagyobb ország piacán jelen lévő tévétársaságra, mint egy kisebbre, más az ár, ha kábeltévéről vagy földi sugárzásúról van szó, és sok egyéb tényező is változtat a beszerzési költségen. A sorozatok, realityk árairól itt olvashat bővebben.

Az elővásárlási jog egyfelől jó, kényelmes, mert garantálja, hogy a gyártó legjobb produkcióit az adott tévé hozhatja be Magyarországra, de le is köti a tévétársaságot, hiszen akkor is választania kell meghatározott számú szériát, ha az adott évi termés gyenge. Akkor is le kell adni a kiválasztott sorozat összes évadját, ha már a második résztől bukta itthon (ilyenkor kerül a kellemetlenné vált, szebb jövőt ígért kedvenc a szombat délutáni temetősávba). Van, amikor rugalmasak a forgalmazók, lehet alkudozni, de nekik ugyanakkor az is céljuk, hogy a régi dolgokat is elvigyék a vásárlók: a magyarok a sorozatok esetében a 90-es éveknél korábbra nemigen mennek, a filmeknél is legfeljebb a 80-as évekig nyúlnak vissza, de akkor legalább egy sztárt kell felmutatnia az adott alkotásnak.

A nagyobb tévék hiába stoppolnak le egy-egy sikerszériát, és hiába rövidült le valamelyest az az idő, amíg az amerikai premier után eljut a magyar nézőhöz a szinkronos verzió, még mindig előfordul, hogy a Tv2 és az RTL egy-két évet is vár a sorozatokkal (a Glee pilotját több mint egy éve adta le a Fox, óriási siker az Egyesült Államokban, és még mindig nincs hazai képernyőn). A két nagynál a saját gyártású műsoroknak van prioritásuk, és gyakran szabad hely sincs az újonc sorozatoknak, mert sok sikeres széria ismétlése is jobban hoz, mint egy kockázatos, friss, ismeretlen krimi, vígjáték, dráma (így a Miami helyszínelők ismétléseit az RTL-en legalább háromszor annyian nézték, mint a premiert a kisebb Viasat3-on).


Újonc: No Ordinary Family

A vásárlásnál a kicsik abban bízhatnak, hogy a két nagy kereskedelmi tévé nem viszi el az összes, igazán ígéretes sorozatot - illetve abban, hogy a kereskedelmi csatornákon történő premier után minél hamarabb ők is képernyőre tűzhetik az adott évad kiemelkedő új sorozatát. Az RTL Klub, a Tv2, a Viasat3 vásárlási szokásairól, a Los Angeles Screeningsről írtunk már korábban (2009-ben itt, 2008-ban itt), most arra voltunk kíváncsiak, hogyan talál új prédát és mire figyel fel egy ilyen tévés vásáron egy itthon kisebb nézettségű, de Közép-Kelet-Európában 15 országban jelen lévő tévétársaság.

Ügynökök, ügyvédek igen, dokik nem

Az AXN illetékesei szerint az idei LA Screeningsen a stúdiók a bevált formátumokat és témákat vették elő új formában - zsaruk, nyomozók, CIA-ügynökök, ügyvédek ezúttal is hemzsegtek a vásznon, orvosos sorozat viszont alig volt 2010-ben, ebben a műfajban csak az Off The Map említhető amely a dél-amerikai dzsungelben dolgozó orvosok kreatív megoldásairól szól, és a Body of Proof, amelyet a "női House" jelzővel illettek. "Tavaly négy-öt új orvosos széria is volt, mindenki az új Vészhelyzet-et szerette volna elkészíteni, de egyik sem robbant be. Idén sok volt a nyomozós- ügynökös és zsarus sorozat, mint a J. J. Abrams rendezte Undercovers, a Blue Bloods Tom Selleckkel, a hetvenes évek Hawaii Five O című népszerű sorozatának remake-je Daniel Dae Kimmel, de említést érdemel a Detroit 1-8-7, a The Good Guys és a Covert Affairs is. Látszik, hogy a gyártók keresik az új Jóbarátok-at, így akadt több párkapcsolatos vígjáték is, mint a Happy Endings, a Love Bites vagy a Perfect Couples" - elemezte a látottakat Kis-Bocz Éva, aki a csatornánál a beszerzésért felel.


Újonc: The Cape

Az új ügyvédes sorozatoknál megfigyelhető, hogy kezdenek kilépni a szigorúan csak tárgyalótermi közegből, inkább az ügyvédek karaktere kerül az előtérbe, több esetben pedig duókról szólnak a történetek, ilyesmi a The Defenders Jim Belushival és Jerry O'Connell-lel a főszerepekben, a Jerry Bruckheimer-féle The Whole Truth, vagy az Outlaw. "Idén is akadt néhány szuperhősös és természetfeletti képességekkel rendelkező karakterekről szóló sorozat, például a No Ordinary Family Michael Chicklisszel a főszerepben, a képregényen alapuló The Cape, valamint a fiatalabb korosztálynak szóló The Gates és a Teen Wolf, az akcióműfajt pedig a Nikita legújabb, nagyszabású feldolgozása reprezentálta. Idén nemigen volt összefüggő, hosszú sztorival operáló sorozat, mint a Lost vagy a FlashForward: mindössze az NBC-féle The event említhető, amely szerializált, sci-fi irányba megy, flashback-jelenetekkel, azaz visszapillantásokkal dolgozik" - mesélte az AXN illetékese.

Nagy nevek a kis képernyőn

Nagy visszatérések éve volt ugyanakkor 2010, ez látszott az LA Screenings ajánlatain, sok gyártó megpróbált biztosra menni, egyfelől az önálló epizódos sorozatokkal, ugyanakkor elővettek régi arcokat, így olyan sztárok sorozatoznak ősztől, mint Tom Selleck, Jim Belushi, Matthew Perry, valamint Oscar-díjas és Oscar-jelölt színészek, mint Forest Whitaker, Kathy Bates és Laura Linney.


Matthew Perry új sorozata

Azt pedig, hogy mit szeretnek a magyarok a tévében, azt a csatornák nézettségi listáiról jól kirajzolódik: népszerűek az epizodikus, azon részben le is zárult sztorival előrukkoló krimik, mint A mentalista, az NCIS és a Helyszínelők-franchise - de mi az, amit a tipikusan amerikai szitkomok és popkulturális utalásokkal, helyben érthető poénokkal teli animációs sorozatok mellett nehéz eladni itthon? "Általánosságban elmondható, hogy nem műfajfüggő hogy mit nehéz eladni itthon - inkább a sorozat jellegén és természetesen a minőségén múlik. Az összefüggő sorozatokat nehezebben követik a nézők, mert nagyobb odafigyelést igényel, és egy epizód kihagyása is gondot okozhat a történet megértésében. Az AXN az ilyen jellegű, szerializált sorozatok esetében többféle módon is lehetőséget kínál a felzárkózásra: sorozatmaratonokkal, az epizódok online elérésének biztosításával, illetve a nagyobb kábelszolgáltatók VoD-tartalmának bővítésével" - mondta Kis-Bocz.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!